סגור
מארק צוקרברג  מייסד פייסבוק
מארק צוקמארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא. ההימור על המטא־וורס יוכיח את עצמו?רברג מנכ"ל מטא (איור: David Paul Morris/Bloomberg)

ניתוח
ההווה של מטא זוהר, אך העתיד לוט בערפל הווירטואלי

בעקבות פרסום דו"חות הרבעון השני, שהציגו הכנסות ורווחים גבוהים מתחזיות האנליסטים, הגיבה מניית מטא בעלייה של 9% בתוך יומיים; הקיצוץ במצבת כוח האדם ועודפי הנזילות שכנעו את השווקים; למרות הדו"חות המוצלחים ומגמת העלייה של המניה, שמתקרבת לשיא, לא הכל ורוד; מגזר ריאליטי לאבס, שמרכז את פעילות המטאוורס ושעליו מבסס צוקרברג את עתיד החברה, עדיין גורם להפסדי עתק

בסוף השבוע שעבר חברת מטא (META) פרסמה את הדו"חות הכספיים לרבעון השני של שנת 2023. בשני ימי המסחר שחלפו מאז, המניה שלה הגיבה בזינוק של 9%. שער המניה הנוכחי גבוה ב־266% מהשפל שנרשם רק לפי שמונה חודשים, ונמוך רק ב־15% מהשיא שאליו הגיע המניה לפני כשנתיים. כשבוחנים את דו"חות החברה שייסד מארק צוקרברג לעומק, ניתן להבחין בכמה חוזקות משמעותיות, שבאו לידי ביטוי גם בזינוק במניה, אבל לצד זאת באתגר משמעותי שניצב לפניה, ונוגע לעסקי הליבה שלה. "כלכליסט" צלל אל הדו"חות של חברת הטכנולוגיה שחזרה לחיים השנה ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 816 מיליארד דולר.

1. יותר משתמשים, יותר פרסומות

בכל מה שקשור למספר המשתמשים באפליקציות של מטא (פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר ווטסאפ) השיאים ממשיכים להישבר גם ברבעון השני של 2023. מספר המשתמשים הפעילים היומי רשם שיא של 3.07 מיליארד, ומספר המשתמשים הפעילים החודשי הגיע לשיא של 3.88 מיליארד. הצמיחה במספר המשתמשים הפעילים קריטית לביזנס של מטא, ש־98.4% מההכנסות שלה מגיעות מפרסום. ככל שיש יותר משתמשים פעילים, יש יותר קונים פוטנציאליים שאפשר למכור להם בעזרת פרסומות.

ברבעון השני של 2023 נרשם זינוק של 34% במספר הפרסומות שהוצגו בפלטפורמות של מטא, אבל המחיר הממוצע פר מודעה צנח ב־16%. גם הזינוק במספר המודעות, וגם הצניחה במחיר הממוצע שלהן, נובעים מהעובדה שהצמיחה החזקה ביותר בהכנסות הפרסום של מטא מגיעה ממדינות שמוגדרות "שאר העולם" ("Rest of World") ‑ מדינות שבהן המחיר שמטא יכולה לגבות עבור הפרסומות בפלטפורמות שלה נמוך משמעותית מהמחיר שהיא יכולה לגבות בצפון אמריקה או באירופה.

2. מכה את התחזיות

התוצאות של מטא ברבעון השני הכו את הציפיות של המשקיעים, כמו גם את התחזיות של הנהלת החברה עצמה. המשקיעים ציפו להכנסות של 31 מיליארד דולר, כשבפועל מטא רשמה הכנסות של 32 מיליארד דולר. המשקיעים ציפו לרווח של 2.92 דולר למניה, כשבפועל מטא הציגה רווח של 2.98 דולר למניה. זאת, אף שברבעון השני השנה מטא סבלה גם מהוצאות משפטיות חריגות של 1.9 מיליארד דולר, וגם מעלויות ארגון מחדש של 780 מיליון דולר. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מטא מציגה עלייה של 12% ברווח התפעולי, קפיצה של 16% ברווח הנקי, וזינוק של 21% ברווח למניה. כשחברה גם מכה את הציפיות של המשקיעים ואת התחזיות של ההנהלה, וגם מציגה שיפור ברווח וברווחיות ביחס לרבעון המקביל, זה הגיוני שהמניה שלה מגיבה בעליות שערים.

3. הפסד כבד ל־Reality Labs

למטא יש שני מגזרי פעילות: Family of Apps ו־Reality Labs. מגזר משפחת האפליקציות, שמייצג את הפעילות של פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר ווטסאפ, ומגזר ריאליטי לאבס, שמרכז את הפעילות בתחום המטאוורס, היקום הווירטואלי. התרומה של מגזר ריאליטי לאבס להכנסות של מטא זניחה ומסתכמת בפחות מ־1%. לעומת זאת, ההשפעה של מגזר ריאליטי לאבס על הרווח של מטא עצומה. ברבעון השני של 2023 ההפסד התפעולי במגזר ריאליטי לאבס הסתכם ב־3.7 מיליארד דולר, והוא גילח 28% מהרווח התפעולי של מגזר משפחת האפליקציות. הרווח התפעולי של מטא עם מגזר ריאליטי לאבס הסתכם בפועל ב־9.4 מיליארד דולר. הרווח התפעולי של מטא בלי מגזר ריאליטי לאבס (רק עם משפחת האפליקציות) הוא 13.1 מיליארד דולר.
ההפסדים המצטברים של מגזר ריאליטי לאבס עולים על כל דמיון והם כבר חצו את ה־40 מיליארד דולר. במטא מקווים שזאת רק ירידה לצורך עלייה, ושבעתיד מגזר ריאליטי לאבס יהפוך לרווחי. העתיד הזה לא יגיע בקרוב, כי בקרוב ההוצאות וההשקעות של מטא בתחום המטאוורס יעלו.

4. עודף נזילות משמעותי

יתרת הנזילות של מטא מסתכמת ב־53.5 מיליארד דולר, והיא מורכבת ממזומנים וניירות ערך סחירים. החוב הפיננסי של מטא מסתכם ב־18.4 מיליארד דולר, וכולו מגיע מאיגרות החוב של החברה. נושא איגרות החוב די חדש בחברת מטא. באוגוסט 2022 (לפני פחות משנה) מטא גייסה חוב של 10 מיליארד דולר בהנפקת האג"ח הראשונה בהיסטוריה שלה, ובמאי השנה (במהלך הרבעון השני של 2023) מטא השלימה גיוס חוב נוסף, הפעם של 8.5 מיליארד דולר, בהנפקת אג"ח שנייה. בסך הכל, בשני הסבבים של גיוסי החוב, מטא הנפיקה 9 סדרות אג"ח, שנושאות ריבית שנעה בטווח של 3.5%‑5.75%, ושייפרעו בשנים 2063-2027.
בשיחת הוועידה למשקיעים, שהתקיימה מיד אחרי פרסום הדו"חות לרבעון השני, סמנכ"לית הכספים של מטא, סוזן לי, יותר מרמזה על כך שהחברה צפויה לגייס חוב נוסף, כשאמרה: "שמחנו לבצע את הנפקת האג"ח השנייה שלנו במאי ואנחנו מצפים לקצב מדוד של גיוסי חוב עתידיים, בזמן שאנחנו פועלים לשיפור עלות ההון הכוללת שלנו, תוך שמירה על יתרת מזומנים נטו חיובית או ניטרלית".

5. תזרים המזומנים החופשי עולה

תזרים המזומנים החופשי של מטא ברבעון השני של 2023 הסתכם ב־11 מיליארד דולר. הוא היה גבוה ב־60% מתזרים המזומנים החופשי של החברה ברבעון הקודם, וגבוה ב־150% מתזרים המזומנים החופשי שלה ברבעון המקביל בשנת 2022. השיפור בתזרים המזומנים החופשי של מטא מגיע הודות לשילוב של עלייה חדה בתזרים מפעילות שוטפת, וירידה בהשקעות החברה ברכוש ובציוד.
מטא הנמיכה את תחזית ההשקעות שלה לשנת 2023 ב־10%. זה נובע גם הודות לחיסכון בעלויות, וגם בגלל עיכובים בפרויקטים ובאספקת ציוד, שמביאים לדחייה של השקעות. בחברת מטא מצפים שההשקעות ההוניות יעלו בשנת 2024, עלייה שתיגרם בעזרת השקעות במרכזי נתונים (data centers) ובשרתים, במיוחד לצורך תמיכה בפעילות של מטא בתחום הבינה המלאכותית (ה־AI).

6. מצבת העובדים מצטמצמת

נכון ליום 30 ביוני 2023, מטא העסיקה 71,469 עובדים, ועד סוף ספטמבר 2023 היא תיפרד מ־5,000 עובדים נוספים ומצבת העובדים שלה צפויה להגיע ל־67 אלף. במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים מטא פיטרה קצת יותר מ־20 אלף עובדים, ומצבת העובדים שלה התכווצה ב־24%. זה אומר שאחד מכל ארבעה עובדים פוטר. גלי הפיטורים הגדולים במטא הסתיימו, ולגבי המשך השנה, בחברה מעוניינים לייצר יציבות לעובדים, כאשר הכוונה היא כמובן לאותם עובדים ששרדו את תוכנית ההתייעלות האגרסיבית של החברה.

בחודשים הקרובים ההנהלה של מטא תתחיל לתכנן את התקציב לשנת 2024, כאשר הפוקוס יהיה על המשך ניהול "רזה" ככל האפשר. זה אומר שבאופן מעשי יהיו תקציבים לגיוס כוח אדם חדש, רק שהם יהיו מוגבלים. חגיגת השכר של השנים 2020‑2021 הסתיימה והמעסיקים ממש לא היו רוצים לראות אותה חוזרת. גם לא בעלי המניות – כי בסוף הם אלו שמשלמים עליה.

7. פחות מניות, יותר רווח למניה

במהלך הרבעון השני של 2023 מטא רכשה מניות של עצמה בתמורה ל־793 מיליון דולר. בהשוואה לנתונים ההיסטוריים, מדובר בסכום נמוך במיוחד. ברבעון המקביל (Q2 2022) מטא רכשה מניות של עצמה בתמורה ל־5 מיליארד דולר, וברבעון הקודם (Q1 2023) היא רכשה מניות של עצמה בתמורה ל־9 מיליארד דולר, פי 11 מהסכום ששימש לצורך רכישה עצמית של מניות ברבעון האחרון. בשנת 2022 מטא רכשה מניות של עצמה בתמורה ל־28 מיליארד דולר, ובשנת 2021 היקף ה־BuyBack הגיע ל־45 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, מספר המניות של מטא פוחת, והרווח למניה גדל.
מעבר לעלייה ברווח למניה, לרכישה העצמית של המניות יש תרומה נוספת. כמו כל חברות הטכנולוגיה האחרות, גם מטא מתגמלת את העובדים שלה באמצעות אופציות. כאשר העובדים ממירים את האופציות שלהם למניות של החברה, מספר המניות גדל, וזה מדלל את שיעור ההחזקה של בעלי המניות הקיימים. באמצעות רכישה עצמית של מניות, מטא מצליחה למנוע את הדילול של בעלי המניות.

8. ההווה שייך ל־AI

מטא רוכבת על שני גלים טכנולוגיים: בינה מלאכותית (AI) בטווח הקרוב, והמטאוורס בטווח הארוך יותר. את השימושים שמטא עושה ב־AI אפשר לחלק לשלושה תחומים. ראשית, קטגוריית התוכן הצומחת ביותר בפיד של פייסבוק היא תוכן מומלץ מחשבונות שהמשמשים לא מכירים. ההמלצה על התכנים מבוססת על טכנולוגיית AI. היכולת לרתק את המשתמשים לטלפון או למחשב מגדילה את זמן המסך, ומאפשרת להגדיל את הכנסות הפרסום של מטא. שנית, טכנולוגיית AI עומדת מאחורי כלי פרסום שונים שמטא מציעה למפרסמים שלה. כמו הכלי שמאפשר למפרסמים לחזות באמצעות AI ביצועים של מודעות ולבצע אופטימיזציה שלהן, או הכלי שמחולל על ידי AI עיבוד אוטומטי של טקסטים, יצירת רקע ועיבוד תמונה. שלישית, מטא עושה שימוש ב־AI גם לצרכים פנימיים, לטובת שיפור הפריון והיעילות. הבינה המלאכותית עוזרת למהנדסי התוכנה לכתוב יותר שורות קוד בזמן קצר יותר. לעשות יותר בפחות זמן מאפשר חיסכון בעלויות, והמשמעות של חיסכון בעלויות היא יותר רווחים לחברה.

9. האתגר: להרחיב מעורבות משתמשים

בשנה האחרונה הפוקוס של מטא היה על התייעלות, בדגש על צמצום מצבת העובדים ועל האטה בהשקעות. המאמצים הללו הניבו את הפירות המיוחלים. הרווחים עלו, תזרים המוזמנים גדל, ובתגובה לכך המניה עלתה. הנהלת מטא רואה כי טוב, והיא תמשיך לחתור לניהול רזה גם בעתיד, אבל היכולת שלה לחתוך בשומנים מגיעה למיצוי.
בשנה הקרובה מטא תחזור להשקיע בתחום המטאוורס, וזה צפוי להגדיל את ההפסדים של מגזר הריאליטי לאבס. האתגר של ההנהלה יהיה להימנע מפגיעה מהותית ברווחים ובתזרימי המזומנים שמגיעים ממגזר משפחת האפליקציות. המפתח לכך מצוי ביכולת של מטא לשמר ולהרחיב את המעורבות של המשתמשים ולשפר ולייעל את המוניטיזציה של המפרסמים.