סגור
מימין יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שרת התחבורה מירי רגב ו יו"ר הרכבת משה שמעוני במעמד החתימה על ההסכם הקיבוצי
מימין: יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר הרכבת משה שמעוני, במעמד החתימה (צילום: יובל שדה)

פרסום ראשון
הסכם קיבוצי של 280 מיליון שקל ברכבת: העובדים יקבלו העלאה של עד 6.25% בשכר

ההסכם נחתם לאחר 5 שנות מו"מ, לתקופה של כ-4 שנים וחצי. ההסכם היה בשלבי סיום כבר זמן רב, אך ברכבת ובממשלה סבורים כי יו"ר הוועד המקורבת לרגב עיכבה את החתימה עליו עד לכניסתה לתפקיד שרת התחבורה כדי שתהיה חתומה על ההישג. במעמד החתימה התייחסה רגב ליוזמת רוטמן להגביל את זכות השביתה: "ממשלת נתניהו לא תפגע בעובדים"

ההסתדרות ורכבת ישראל הודיעו הבוקר (ה') כי חתמו על הסכם קיבוצי לעובדי הרכבת, אחרי מעל 5 שנים של משא ומתן. ברכבת מועסקים כיום 3,807 עובדים שהעסקתם מוסדרת בהסכמים קיבוציים, ו-640 עובדים בחוזה אישי. ההסכם נחתם לתקופה של 4 שנים ו-7 חודשים. לכלכליסט נודע כי עלותו מוערכת בכ-280 מיליון שקל.
לפי הודעה משותפת של משרד האוצר, ההסתדרות ורכבת ישראל, כלל העובדים יזכו לתוספת שכר רוחבית של 5.25%, ועוד 1% ל"אוכלוסיות עובדים שונות". כמו כן, ההנהלה תקצה 45 מיליון שקל שיחולקו בצורת מענק חד פעמי לעובדים כפיצוי על החשמול.
בהודעה נכתב כי "העובדים ייהנו מביטחון תעסוקתי עד 2039 במסגרת פרויקט חשמול הרכבת, ובמקביל הוסדרו מנגנונים לניוד עובדים עקב המעבר לחשמל תוך שמירה על זכויותיהם, רווחתם ושכרם. עבור עובדים שעבודתם נפגעה עקב החשמול (מתדלקים, מנהלי תחנות דלק ועוד) יופעל מנגנון ביטחון שכר מיוחד, ועובדים שנפגעו בשכרם בשנתיים האחרונות בצל עבודות החשמול יזכו לפיצוי בהתאם להסכם".
ההסכם מסדיר סוגיות נוספות כמו קליטה של עשרות עובדי קבלן כעובדי החברה, קידום עובדים, מתן תקציב רווחה לגמלאים ועוד.
ההסכם בין העובדים להנהלה היה בשלבי סיום ו"לקראת חתימה" במשך חודשים רבים, אך בסופו של דבר נחתם רק לאחר כניסתה של מירי רגב לתפקידה כשרת התחבורה. יו"ר וועד העובדים של הרכבת, גילה אדרעי, נחשבת לתומכת של רגב – וברכבת ובממשלה סברו כי היא דוחה את החתימה במכוון כדי שרגב תהיה זו שחתומה על ההישג.
סיום המו"מ ומתן ברכבת, כמו גם החתימה על ההסכם, הם הישג משמעותי ראשון של שרת התחבורה רגב, וגם מהווה הישג עבור מנכ"ל ויו"ר החברה הממשלתית, מיכה מייקסנר ומשה שמעוני, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות לשעבר אבי אדרי, שהיו מעורבים בהגעה להסכמות.
אדרעי עצמה הייתה צריכה את ההסכם הזו יותר מכולם, מפני שמאז שנכנסה לתפקידה לא חתמה על הסכם קיבוצי, וכתוצאה מכך תנאי ההעסקה של העובדים היו קפואים במשך שנים רבות, כאשר ההסכמים הקיבוציים האחרונים בחברה נחתמו בשנת 2017 על ידי הוועד הקודם. בשנים האחרונות הונהגו עיצומים ברכבת, אך אלו היו מוגבלים עקב צו בית משפט שלא איפשר שביתות שיובילו לפגיעה בנוסעים.
בטקס החתימה התייחס יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ליוזמות מצד ח"כ רוטמן להגבלת זכות השביתה: "אני רוצה להרגיע את כל העובדים במדינת ישראל. אין סיכוי שהצעות שפוגעות בהסתדרות ובוועדי העובדים יעברו בכנסת ישראל. תמיד יש איזה חבר כנסת שמקדם את זה, זה לא רציני וזה לא יעבור".
שרת התחבורה מירי רגב גיבתה את דבריו של בר-דוד ואמרה כי "ממשלת נתניהו לא תפגע בעובדים ולא תגביל את זכות השביתה - העובדים הם הפתרון, לא הבעיה".
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, מסר: "המשאב החשוב ביותר של הרכבת הוא המשאב האנושי. ההסכם החדש שנרקם ביזע ועמל רב הינו אירוע מכונן לעובדי הרכבת ולעשרות מיליוני הנוסעים אותם היא משרתת. אני גאה שהצלחנו לייצר הסכם המהווה עוגן חשוב בהתנהלות החברה. אני רוצה להודות לשרת התחבורה, ח"כ תא"ל (מיל') מירי רגב, על פועלה למען ההסכם, ליו"ר ההסתדרות על הליווי הצמוד ומציאת הפתרונות לסוגיות השונות, למנכ"ל הרכבת וליו״ר ועד הרכבת על העבודה הקשה למען ההסכם".
מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, מסר: "רכבת ישראל היא נכס הנוגע יום יום באזרחי ישראל. אנו מסיימים היום משא ומתן ארוך ומורכב של ארבע שנים, שבסופו הבאנו הסכם המהווה בסיס להסדרת מערכת יחסי העבודה ברכבת, והקמת תשתית של עבודה משותפת שתתמוך בהתקדמות החברה אל עבר יעדיה לצד ביטחון תעסוקתי של עובדיה. זהו נדבך נוסף לבניית חברה חסונה לטובת ציבור נוסעים והעובדים, ואני גאה לחתום על הסכם שמתווה את המסילות לחומש ולעשור הקרובים".