סגור

פרשת אלבר: כתב אישום נגד החברה ובכירים לשעבר בגין מרמה, העלמת מס והלבנת הון

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד את כתב האישום, לפיו אלבר פעלה במרמה לקבל היתרים לייבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות, וכך הבריחה רכבים לישראל בשווי 176 מיליון שקל. בין הנאשמים גם המנכ"ל לשעבר ינון עמית. לאחרונה נסגר התיק נגד בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון אלי אלעזרא ונגד אחיינו אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר

פרשת הייבוא המקביל בחברת הרכב אלבר שכוללת בחובה חשד כבד לעבירות מרמה, העלמת מס והלבנת ההון מגיעה לבית המשפט: פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') לבית משפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד אלבר ובכירים לשעבר בחברה.


בין הנאשמים בפרשה: ינון עמית לשעבר מנכ"ל אלבר וכיום בעל מניות ומנהל בחברת "גלובל אוטומקס", אירית פרנקו לשעבר סמנכ"לית הכספים באלבר, רעות בנודיס, מנהלת רכש באלבר, וחברת אלבר עצמה. בנוסף הואשמו החברות "גלובל אוטומקס", יבואנית הרכב המקבילה הגדולה בישראל שהוקמה בשנת 2014 על ידי איש העסקים האמריקאי, דני לוי וינון עמית, ו"חיים לוי-טרייד אין" ומנהלים בחברות.

4 צפייה בגלריה
 מימין אורן אלעזרא ו אלי אלעזרא
 מימין אורן אלעזרא ו אלי אלעזרא
מימין: אורן אלעזרא ואלי אלעזרא
(צילום: sassoni avsahlom עמית שעל)

הנאשמים בפרשה מואשמים – כל אחד לפי חלקו – בעבירות שונות כמו: קבלת דבר במרמה, הלבנת הון, הברחה ועבירות מכס ומס נוספות, כאשר לעמית, פרנקו ובנודיס מיוחסות גם עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד של חברת אלבר.
האישום כולל את עורכי הדין
בנוסף, ועל דעת המשנה לפרקליט המדינה עו"ד שלמה (מומי) למברגר, האישום כולל גם את עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג, שייצגו את ינון עמית. הם נאשמים בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון. גם עמית מואשם ביחד איתם בעבירות של הדחה בחקירה, קשירת קשר לביצוע פשע ועוון.

4 צפייה בגלריה
שלמה למברגר המשנה לפרקליט המדינה
שלמה למברגר המשנה לפרקליט המדינה
שלמה למברגר, המשנה לפרקליט המדינה
(צילום: יאיר שגיא)

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", לאחרונה הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק נגד בעל השליטה ויו"ר דירקטוריון אלבר אלי אלעזרא ונגד אחיינו אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר כיום. הם היו חשודים בעבירות של קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ובעבירות נוספות. ההחלטה על סגירת התיק נגדם התקבלה לאחר שהטענות אשר הם העלו בשימוע שנערך להם נבחנו ביסודיות.
החקירה בפרשת אלבר החלה בשנת 2015 ובוצעה על ידי חקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המסים ויחידת חקירות ימ"ר חוף במשטרת ישראל. עניינה של הפרשה, כפי שעולה מכתב האישום שהוגש על ידי עורכי הדין נעם עוזיאל, יפעת גדנקן, הילה מנשה ז'בנר ויותם גולדשטיין מפרקליטות מיסוי וכלכלה - תוכנית מרמה רחבת היקף לקבלת היתר לייבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה - בין היתר תוך שימוש בהסכמים מזויפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים.
כך עבדה תוכנית המרמה והלבנת ההון
בשנת 2013 החליטה אלבר על הקמת תחום פעילות יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בחוק על ייבוא מקביל, הנאשמים חברת אלבר, ינון עמית, חברת חיים לוי טרייד-אין וחיים ודני לוי, מנהלי החברה פעלו כדי להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מצגים כוזבים על מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור חברת אלבר. לטענת הפרקליטות, לגורמים אלה הצטרפו אירית פרנקו, שניהלה את ההיבטים הכספיים של הייבוא המקביל באלבר, ורעות בנודיס, שניהלה באופן שוטף את תהליכי הייבוא, וכן איש עסקים אמריקאי בתחום ענף הרכב (המכונה בכתב האישום ה"ג).

4 צפייה בגלריה
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
(צילום: עמית שעל)

לפי כתב האישום, איש העסקים האמריקאי זייף עבור אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות החוק, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה. בפועל, כך על פי האישום, לא עמד איש מהנאשמים, או מי מעובדי החברות הנאשמות, בקשר כלשהו עם מי מאנשי אוטוניישן או עם מי מהדמויות אשר נחזות להיות חתומות על גבי המסמכים המזויפים.
אלבר הגישה למשרד התחבורה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים לפיהם מצהיר הסוכן המורשה שהרכב עומד בכל דרישות התקינה של משרד התחבורה, וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה. על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר על פי האישום התקבלו במרמה, הבריחה אלבר מארה"ב לישראל, מ-2013 עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, לא פחות מ-1,828 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת כ-176 מיליון שקל.
חברות קש לצורך רכישת כלי רכב בארה"ב
לפי האישום, במסגרת התוכנית העבריינית ועל מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי אותו איש עסקים אמריקאי. עוד נטען כי הנאשמים זייפו, בסיוע איש העסקים האמריקאי גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, על מנת להגישם למכס יחד עם הצהרות הייבוא.
לפי הנטען בכתב האישום, על מנת להשתמט מתשלום מסי ייבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב, ובהצהרות הייבוא היא הצהירה על עלויות רכישה כוללות הנמוכות ביותר מ-4 מיליון שקל מהעלויות האמיתיות.
כתב האישום מייחס נסיבות מחמירות לביצוע העבירות, הנובעות מהתחכום, השימוש בגורמים בחו"ל, ההיקף הכלכלי והפגיעה הפוטנציאלית בזכויות הבטיחותיות והצרכניות של משתמשי כלי הרכב.

4 צפייה בגלריה
ליסינג אלבר מגרש מכוניות
ליסינג אלבר מגרש מכוניות
מגרש מכוניות אלבר
(צילום: עמית שעל)

בנוסף, מתאר כתב האישום גם ביצוע עבירות הלבנת הון על ידי המעורבים. הלבנת ההון בוצעה, כך נטען, באמצעות העברת יותר מ-180 מיליון שקל על ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על מנת שיקים עבורה חברות קש אמריקאיות וירכוש באמצעותן ובאמצעות חברות נוספות כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב. אלבר והמעורבים מטעמה, נטען, ביצעו גם עבירות הלבנת הון בכך שמכרו ללקוחות בישראל למעלה מ-950 כלי רכב מתוך כלי הרכב אותם ייבאו תמורת יותר מ-168 מיליון שקל ובכך שרשמו בבעלותה של אלבר למעלה מ-540 כלי רכב ששווים עומד על יותר מ-73 מיליון שקל, "והכל בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות".
בנוסף מתואר בכתב האישום גם כיצד בוצעו עבירות הלבנת הון על ידי חברת חיים לוי-טרייד אין ומנהליה ומתוארת מסכת עבירות דומה גם בנוגע לחברת גלובל אוטומקס, שאחד השותפים בה היה אותו איש עסקים אמריקאי. גם במקרה שלה טוענת הפרקליטות על פעולות שבוצעו על ידי החברה וגורמים מטעמה במטרה להונות את משרד התחבורה ולקבל היתר ורישיונות ליבוא מקביל של כלי רכב לישראל על בסיס הסכמים מזוייפים.
עורכי הדין נאשמים בניסיון לשבש את החקירה
כאומר, כתב האישום מייחס לעורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג - שותפים שייצגו את ינון עמית בשלב החקירה, החל משנת 2015 – עבירות חמורות. לפי כתב האישום, גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על ידם.
עוד נטען באישום כי עורכי הדין פעלו על מנת לערוך ולשנות הקלטות, שנמסרו על ידי עו"ד אייזנברג למשטרה. זאת במסגרת השלמת חקירה שהתקיימה בעקבות בקשת עורכי הדין למסור גרסה לאחר שזומנו לשימוע הנוגע לעבירות ההדחה וקשירת הקשר. קבצי ההקלטות המקוריים, טוענת הפרקליטות, נערכו ושונו באופן שיתאים לגרסת הנאשמים ומהם נוצרו קבצים חדשים אשר נמסרו, בכוונה להטעות, לשבש את החקירה, את הליך השימוע ואת ההליך המשפטי.
מחברת אלבר נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שהאמת יצאה לאור והפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים של החברה, אלי אלעזרא ועל כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדם. מכתב האישום עולה בצורה מובהקת כי האחריות לאישומים המיוחסים לאלבר הם מכוח מעשיו ומחשבתו הפלילית של הנאשם ינון עמית, לאור תפקידו כמנכ"ל אלבר בתקופה הנדונה, סמכותו ואחריותו בניהול העניינים המתוארים באישום זה".
באלבר טענו כי "ינון עמית ושותפיו לכתב האישום פגעו בזדון באלבר למען תועלתם האישית, הם ניטרלו את פעילות היבוא המקביל של אלבר וגרמו לה נזקים עצומים, ובכוונת אלבר לפעול למיצוי זכויותיה בעניין. אנו מבקשים להודות לעורכי הדין ציון אמיר, שרון כהנא ונתי שמחוני שבזכותם יצאה האמת לאור".
עורכי הדין גיורא אדרת ואורן אדרת, המייצגים את אירית פרנקו מסרו בתגובה: "הטענות המועלות לעניין הסכמים מזוייפים, אינן מיוחסות כלל לרוח אירית פרנקו והטענה כנגדה הינה שהיתה צריכה להבין מההתנהלות כי איננה תקינה. יצויין כי לאירית פרנקו מיוחסים 2 אישומים בלבד מתוך 9 שבכתב האישום. מדובר היה בתחום חדש שהפעילות בו נעשתה בעידוד משרד התחבורה, וכבכל תחום חדש קיימת תקופה של לימוד והסתגלות, שהיתה בעיצומה בפרוץ החקירה".
עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר, המייצגים את הנאשמים דני לוי, חיים לוי, חברת חייים לוי-טרייד אין וחברת גלובל אוטומקס, מסרו בתגובה: "משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות ולאפשר לאזרחי ישראל להנות ממחירים תחרותיים בתחום.
"כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ- 8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדיין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו.
"אין אלא להצר על כך שהאמור הגיע לברור במסגרת הליך פלילי, בפרט לאור התקופה שחלפה והנסיבות הפרטניות הנוגעות לתיק זה, משפטית ועובדתית. הדברים יתבררו בבית המשפט ואנחנו סמוכים ובטוחים כי יוכח שבמעשי מרשינו לא דבק רבב".
עו״ד דרור מתתיהו ממשרד פישר ושות׳, המייצג את רעות בנודיס, מסר בתגובה: ״אין בסיס לכתב האישום בעניינה של מרשתנו, אשר הוגש בחלוף למעלה מ- 6 שנים ממועד הפתיחה בחקירה.
מרשתנו היא עובדת שכירה בחברה, אשר פעלה בתום לב, בהתאם להנחיות שקיבלה מממונים עליה. לא נפל כל רבב בהתנהלותה והיא סמוכה ובטוחה כי עניינה יסתיים בלא כלום, לאחר שייחשפו הראיות והטענות כבדות המשקל שבאמתחתה״.
עורכי הדין אורי קורב ואבי חימי המייצגים את עוה"ד גולדמן ואייזנברג הנאשמים בפרשה, מסרו בתגובה: "לצערנו הרב טענות מרשינו בשימוע נדחו על ידי הפרקליטות. מרשינו הינם עורכי דין מוכרים שמעולם לא נפל רבב במעשיהם. כל פעולותיהם בתיק נעשו במסגרת מרחב הייצוג הלגיטימי, מרחב שנפגע קשות במקרה זה. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שבית המשפט ייחשף לראיות, תיקבע חפותם".