סגור

תיאבון הציבור לרכב הזניק את הרווח הנקי של אלבר ב־113%

חברת הליסינג בבעלות אלי אלעזרא סיכמה את הרבעון השני בזינוק של 64% בהכנסות. העלייה מיוחסת לביקוש הגואה למכוניות - כשהצי של החברה כבר בארץ, ואילו סוכנויות הרכב נתקלות בקשיי יבוא, בגלל העומס בהובלה הימית

חזרה לפעילות מאז פרוץ משבר הקורונה שיחקה היטב לידי חברת הליסינג אלבר של אלי אלעזרא (100%). ברבעון השני רשמה החברה תוצאות שיא, כשהיא מצליחה למנף לטובתה את הצמא של ההייטקיסטים לכלי רכב חדשים, את העומסים בהובלה הימית - שצמצמו את יכולות היבוא של סוכנויות הרכב המקומיות - ואת מגמת העלייה בהשכרת רכבים לטווח קצר בשוק הישראלי, שפיצתה על היעדר תיירים.


לאור התוצאות יכול גם אלעזרא, המכהן כיו"ר אלבר, להיות מרוצה מאוד, שכן מתחילת השנה חילקה לו החברה דיבידנדים בשלושה מועדים - בהיקף מצטבר של 37 מיליון שקל.
אלבר היא חברה פרטית שמגייסת אג"ח בבורסת ת"א, ולכן נחשבת לתאגיד מדווח ומחויבת לפרסם את דו"חותיה הכספיים. ההכנסות של אלבר זינקו ב־64% ברבעון השני ל־965 מיליון שקל, הודות לעלייה במרבית מגזרי הפעילות של החברה.
הרווח הנקי רשם זינוק אדיר של 113% לעומת הרבעון המקביל ב־2020 לסכום של 31.8 מיליון שקל. בדיקה של תחומי הפעילות השונים של אלבר מעלה כי ההכנסות מליסינג צמחו ב־6%, בעוד התחומים האחרים צמחו בשיעור גבוה בהרבה. ההכנסות מסחר בכלי רכב זינקו ב־199% לסכום של 402 מיליון שקל, ההכנסות ממכירת רכבי ליסינג קפצו ב־47% להיקף של 170.7 מיליון שקל, וגם השכרת מכוניות לזמן קצר עלתה ב־33% וסידרה לאלבר הכנסות של 40.9 מיליון שקל. בתחום מתן אשראי צרכני לרכישת רכבים נרשמה עלייה של 51% לעומת הרבעון המקביל ל־21.7 מיליון שקל, ומכירות כלי רכב בטרייד־אין עלו גם הן בשיעור של 86% להכנסות של 65.6 מיליון שקל. רק תחום אחד ירד בהכנסות – שירותי מוסך, דרך וגרירה, שרשם קיטון של 10% לסכום של 36 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
אלי אלעזרא
אלי אלעזרא
אלי אלעזרא בעל השליטה באלבר
(עמית שעל)

"זה היה רבעון שיא של כל הזמנים", אמר מנכ"ל אלבר אורן אלעזרא, אחיינו של הבעלים. לדבריו, "גם בעולמות שהיה קשה להרוויח בהם, כמו מגזר הליסינג, הצלחנו עם השנים להפוך אותם למגזר רווחי. האסטרטגיה שלנו בשנים האחרונות היתה לנסות להרוויח מהעסק עצמו. בעבר נחשב הליסינג לתחום שאי אפשר להרוויח בו, לכן החברות עבדו בו בנפחי פעילות גדולים.
באלבר יצרנו המון תחומים משיקים: חברת מימון שהקמנו עוד ב־2015, סוכנות ביטוח, חברת שירותי דרך וגרירה, חברת חלפים ויבוא דו־גלגלי. כל התחומים הוקמו במטרה לאפשר מעטפת מול הלקוח ברמת השירות וגם כדי להוות מרכזי רווח". לדברי המנכ"ל, "ברבעון השני השנה היה זיקוק של האסטרטגיה שלנו. הוא מביא אותה לידי ביטוי בצורה טובה".
לשאלה מה הוביל לעליות בפעילויות השונות, השיב אורן אלעזרא כי "מאז הקורונה אנחנו רואים שהשינויים מגיעים בצורה קיצונית. בין שזה סגר ובין ש'פיק' כזה או אחר, החוכמה נעוצה ביכולת הגמישות של המערכת. האלמנט החשוב הוא ההתאמה למציאות המשתנה במהירות".
"בחלק מהשנה האחרונה היתה עלייה בסחר בכלי הרכב", המשיך אלעזרא. "חווינו ביקוש משמעותי לרכבים, לצד צמצום בהיצע של רכבים חדשים. לראשונה חצינו את רף הרווח הגולמי של 50 מיליון שקל ברבעון. תרמו לכך בעיקר מכירות הרכבים החדשים, ובמידה מסוימת גם הרכבים המשומשים. אלבר היא מוכרת הרכבים הגדולה בארץ לקונה הפרטי. אנו מוכרים 33 אלף כלי רכב בשנה".


את בעיית עצירת התיירות לישראל בגלל הקורונה פתרו באלבר באמצעות השכרה קצרת טווח לישראלים. "עם פתיחת המשק, אחרי הסגרים, גילינו שלבתי עסק רבים, שצצו אחרי שיא המשבר ורצו להתפתח, לא היתה אפשרות ניוד, כך שהשכרה היתה האפשרות הכי זמינה להם. בעקבות הוותק הרב שלנו בעולמות המימון החוץ־בנקאי יש לנו הרבה דאטה, ולכן גופים מוסדיים רבים רוצים לרכוש מאיתנו תיקי הלוואה. ברבעון השני מכרנו שניים כאלה", הסביר אלעזרא.
כתוצאה מהמכירה המואצת של רכבים ירד צי הרכב הכולל של אלבר ב־7.4% ועמד בסוף יוני על 33,087 רכבים. אולם צי הרכב העובד (רכבים שבידי לקוחות) בליסינג ובהשכרה עלה ב־1.2% להיקף של 29,470 מכוניות. הקיטון בצי הכולל נחשב להתפתחות חיובית, שכן הוא מלמד על כך שפחות רכבים חונים במגרשים. התפוסה הממוצעת של רכבי אלבר זינקה מ־81.5% במחצית הראשונה של 2020 ל־89.1% בסוף יוני.
מבחינת יחסי המינוף נרשם שיפור לעומת הרבעון השני אשתקד. אם בסוף הרבעון השני ב־2020 עמד יחס החוב ל־EBITDA על 4.4 – כאשר עלייה מעל 4.8 לאורך ארבעה רבעונים נחשבת להפרה של אחת מהתחייבויות החברה למחזיקי האג"ח שלה — הרי שברבעון השני השנה השתפר היחס הזה ל־3.58. לאלבר יש חמש סדרות אג"ח, שכלי הרכב שלה משועבדים למחזיקיהן. סדרה י"ח, למשל, נסחרת במח"מ של 2.65 שנים, והתשואה שלה לפדיון עומדת על 2.27%.