סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

מה עשו יותר מ-60% מזוכי 'מחיר למשתכן' עם הדירות בהן זכו?

רגע לפני בחירות, הגיע הזמן לנתח את ההשפעה של תכניות הממשלה לריסון מחירי הדיור- מכון גיאוקרטוגרפיה בשיתוף איגוד הזוכים ערך סקר בקרב זוכי מחיר למשתכן

התכניות השאפתניות של מדינת ישראל לריסון מחירי הדיור ספגו ביקורת רבה במהלך השנים, כאשר בין היתר הזוכים הוצגו על ידי התקשורת בתור משקיעי נדל"ן שגרפו הנחה גדולה על דירות להשקעה. כעת, על רקע תוצאות של מחקר מקיף של ד"ר רינה דגני, יועצת כלכלית אורבנית, עבור ועידת 'פסגת הנדל"ן' של מרכז הנדל"ן ועבור איגוד הזוכים, עולה כי המצב שונה לחלוטין.
2 צפייה בגלריה
איגוד הזוכים- הכח של זוכי מחיר למשתכן
איגוד הזוכים- הכח של זוכי מחיר למשתכן
איגוד הזוכים- הכח של זוכי מחיר למשתכן
(איגוד הזוכים)
על פי נתוני הסקר, שכלל 900 זוכים, כרבע מהזוכים בהגרלות כבר גרים בדירות, ויותר ממחצית מהם חתמו על הסכם מכר. מצידו השני של המטבע, כרבע ממתינים מעל 4.5 שנים, ואצל 16% מהזוכים לא נוצר עדיין קשר עם הקבלן. עם זאת, בהשוואה לתוצאות הסקר מ-2018, המצב השתפר משמעותית – אז דיווחו כ-50% מהזוכים דיווחו כי הקבלן לא יצר איתם קשר. נתונים אלו מראים כי קצב שחרור הדירות לזוכים רושם התקדמות של ממש בשנים האחרונות.
"עם זאת, מדובר על נתון גבוה מידי של זוכים שנמצאים עדיין בחוסר ודאות", אומר עו"ד אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים, שקיבץ בקהילת איגוד הזוכים 70 אלף ישראלים שזכו בתכניות השונות. "המדינה צריכה לדאוג לקשר רציף ומוקדם ככל האפשר מול הזוכים".
רוב הזוכים מתכוונים לגור בדירה - הפריפריה צפויה להתחזק
אחד הנתונים המרכזיים העולים מהמחקר הוא הכוונה של 62% מהזוכים לגור בדירה שרכשו. כאשר משלבים את גובה המשכנתא הממוצעת שלקחו הזוכים - כ-930 אלף ₪, נתון גבוה יחסית למחירי הדירות, "ניתן לומר בוודאות כי לא מדובר במשקיעי נדל"ן ממולחים, אלא בישראלים שלא היתה להם יכולת לרכוש דירה במחיר מלא. גם לאלו שלא מתכוונים לגור בדירה אי אפשר לקרוא משקיעים מכיוון שזאת הדירה היחידה בבעלותם, הם בסך הכל משתמשים בדמי השכירות כדי לכסות חלק מהשכירות היכן שהם גרים – זאת לא ההגדרה של משקיעים", אומר לוזון.
עוד נתון מעניין העולה מהסקר הוא שחלק ניכר מהזוכים (כ-37%) אשר לא היו בטוחים אם יגורו בדירה ואף לא התכוונו לגור בדירה, עברו בסוף לגור בה. העובדה כי חלק מתושבי המרכז זכו בדירות בצפון ובדרום הארץ, צפויה להוציא חלק מהישראלים למגורים בפריפריה ולחזק אותה.
"בשורה התחתונה, מדובר באנשים שלא יכלו לרכוש דירה מחוץ לתכנית בעיר שלהם, ולעתים באף יישוב בישראל. כעת הם מחזיקים בדירה בעיר מרוחקת, ויש סיכוי לא מועט, שרואים לו ביסוס בנתוני הסקר, לכך שהמצב יוביל להגירה חיובית לפריפריה - מדובר על תוצאה שתכניות ממשלתיות אחרות יכולות רק לחלום עליה", אומר לוזון.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים
עו"ד אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים
עו"ד אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים
(ראיסה ורביקאיה)
77% מהזוכים מצהירים: התכנית שיפרה את המצב שלנו
כאשר מנסים לנתח את מידת ההשפעה של תכניות 'מחיר למשתכן' ושאר התכניות הממשלתיות על מצבם של הזוכים, מהסקר עולה תשובה ברורה: 59% מהזוכים אמרו כי התכנית שיפרה מאוד את מצבם, אליהם מצטרפים 18% שהשיבו כי התכנית שיפרה את המצב שלהם במידה מסוימת.
בניגוד להצגה בתקשורת על כך שהתכניות שירתו בעיקר ישראלים ממעמד גבוה שזכו לדירה להשקעה במחיר מציאה, הנתונים מהסקר הנוכחי מראים כי 40% מהזוכים הם בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע בישראל, זאת לעומת 18% בלבד ב-2018. מבחינת חלוקה לקבוצות גיל, 69% מהזוכים הם בני 40 ומטה. "המשמעות של הנתונים האלו היא שהתכנית מסייעת ליותר צעירים לרכוש דירה משלהם", אומר לוזון.
לדברי לוזון, "היום בדיעבד יודעים על משהו נוסף שהתכנית עשתה - רוב הפרויקטים הם פרויקטים שהקבלנים זכו בהם לפני העלייה הנוכחית במחירים, כך שהזכייה קיבעה את המחיר הדירה, בצמוד למדד תשומות הבנייה, כמובן. זה אפשר לאנשים לרכוש דירות במחירים שפויים כשהמחירים בשוק החופשי התחילו להשתולל".
הזוכים מצהירים בקול ברור - נושא הדיור ישפיע על ההחלטה שלהם בבחירות הקרובות
במדינה כמו ישראל, בה האיומים הביטחוניים נוטים להאפיל על הנושאים חברתיים וכלכליים לקראת הבחירות, עולה נתון מעניין נוסף מהסקר: קרוב לשליש מהמשיבים הצהירו כי ההצעות וההבטחות של הפוליטיקאים בתחום הדיור משפיעות על ההצבעה שלהם.
"בסופו של דבר, התכנית לא היתה מושלמת וזכתה לביקורת מוצדקת, אבל היא הצליחה במטרה המרכזית שלה - לאפשר לאנשים ממעמד הביניים לרכוש דירות", אומר לוזון. "כאשר מצרפים לכך הגירה חיובית לפריפריה, מדובר על תוצאות פנומנליות. הלוואי שנוכל תמיד להסתכל על תוצאות כאלו". במבט קדימה, לוזון אומר כי "רק יציבות שלטונית תעזור ליישום תכניות משמעותיות לטווח הרחוק בתחום הדיור".
היוזמה שהפכה לעוגן עבור הזוכים - 70 אלף כבר נרשמו ונהנים ממידע רלוונטי בחינם
אמיר לוזון הקים את איגוד הזוכים ב-2018 לאחר שזכה בדירה במחיר למשתכן וגילה מחסור חמור במקורות מידע רלוונטיים עבור קהל הולך וגדל של ישראלים שזכו בתכניות הממשלתיות. "כשבן אדם רוכש דירה הוא צריך לקבל הרבה החלטות וזוכי מחיר למשתכן עושים את זה בפעם הראשונה בחייהם, הם לא יודעים איך לצלוח את התהליך וצמאים לעזרה ולידע. חוויתי את זה ברמה האישית, והחלטתי לעזור כמה שאני יכול לשאר הזוכים".
הרעיון היה לגשר על פערי המידע באמצעות אתר שופע במידע רלוונטי בחינם וקהילה. "עד היום הצטרפו מעל 70 אלף זוכות וזוכים שמקבלים הרבה ערך. אנחנו הקהילה הגדולה בישראל בתחום. במקרים רבים הזוכים מתייעצים אחד עם השני וכך עוברים את התהליך בצורה קלה ונעימה יותר", מספר לוזון.
אתר איגוד הזוכים מציע מידע בנושאים משפטיים, הנדסת בניין, משכנתאות, שמאות ועוד., "הכל כדי להנגיש מידע אובייקטיבי כדי שהזוכים יוכלו לקבל החלטות טובות עבורם", אומר לוזון.