סגור

קרנות הגידור בנאמנות: שילוב בין מאפייני ההשקעה בקרנות נאמנות עם מוצר שהיה שמור עד כה בעיקר למשקיעים כשירים

קרנות הגידור בנאמנות, שפועלות לרוב במטרה להשיא רווח במצבי שוק שונים, הושקו לפני כשנה וצוברות פופולריות. ניתן להשקיע בהן כמעט כל סכום, באמצעות יועץ או יועצת ההשקעות בבנק, או דרך פלטפורמות המסחר השונות

בשנים האחרונות היצע מוצרי ההשקעה למשקיעות ומשקיעים כשירים הלך וגדל, ובבד בבד גם ההכרה ביתרונות של המכשירים האלה לכלל הציבור. כחלק מכך, חלק מהמוצרים עוברים התאמה כך שיתאפשרו לכלל המשקיעים. כך למשל, במרץ אשתקד הושקו קרנות גידור בנאמנות – כחלק מרפורמה שיזמה רשות ניירות ערך.
לדברי בן מיטמינגר, סמנכ"ל שיווק בנקים במור קרנות נאמנות מקבוצת מור בית השקעות, קרנות גידור בנאמנות פועלות לרוב באסטרטגיות מסחר שונות בשאיפה להשיא רווח במצבי שוק שונים*. "בניגוד לקרנות גידור בארץ אשר לרוב אינן מפוקחות, קרן גידור בנאמנות מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך ופועלת בהתאם לתשקיף אשר פורסם מראש".
מיטמינגר מציין הבדל משמעותי נוסף: "אם קרנות גידור פתוחות בדרך כלל למשקיעים כשירים בלבד ובסכומי השקעה שלרוב עומדים על רף מינימלי של מאות אלפי שקלים לכל הפחות, בקרן גידור בנאמנות ניתן להשקיע כמעט כל סכום, באמצעות יועץ או יועצת ההשקעות בבנק, או באמצעות פלטפורמות המסחר השונות. חשוב לציין שברוב הקרנות כאמור, ניתן להיכנס או למשוך את ההשקעה רק אחת לחודש, וזאת בניגוד לקרנות נאמנות אחרות בהן הנזילות היא לרוב יומיומית".
לצד השקיפות והעובדה שהן פתוחות להשקעה של כלל הציבור, ישנם שני יתרונות מיסויים משמעותיים להשקעה בקרנות גידור בנאמנות. ראשית, בקרן גידור בנאמנות ישנה דחיית מס עד למועד מכירת הקרן על ידי המשקיעים, בניגוד לקרנות גידור בהן נגבה מס אחת לשנה. כמו כן, עלויות המסחר משולמות על ידי מנהל הקרן, בניגוד לקרנות גידור בהן העלויות נגבות מהמשקיעים. בנוסף, בשונה מקרנות נאמנות, בקרן גידור בנאמנות ניתן לגבות גם דמי הצלחה.
1 צפייה בגלריה
 בן מיטמינגר, סמנכ"ל שיווק בנקים במור קרנות נאמנות מקבוצת מור בית השקעות
 בן מיטמינגר, סמנכ"ל שיווק בנקים במור קרנות נאמנות מקבוצת מור בית השקעות
בן מיטמינגר, סמנכ"ל שיווק בנקים במור קרנות נאמנות מקבוצת מור בית השקעות
(יח"צ)
תרומה לפיזור לתיק ההשקעות
"חלק מקרנות הגידור בנאמנות מאפשרות להשקיע במוצר שלאו דווקא יהיה בקורלציה למגמות בשוק ההון וזאת באמצעות אסטרטגיות מתוחכמות, ובכך מאפשרות לייצר גיוון לתיק ההשקעות", אומר מיטמינגר. "בשנה האחרונה הושקו בארץ קרנות גידור בנאמנות המשקיעות באפיקי השקעה שונים כך שהמשקיעות והמשקיעים יכולים לבחור מבין מגוון רחב של קרנות. עם זאת, חשוב לשים לב שהמוצר לא מתאים למי שרוצה שהכסף שלו יהיה נזיל ברמה יומיומית".
מאז שהושקו בישראל במרץ 2023, גייסו קרנות הגידור בנאמנות למעלה מ-300 מיליון שקלים (נכון לאפריל 2024), כאשר שליש מהסכום המושקע מנוהל במור קרנות נאמנות שמציעה שתי קרנות גידור בנאמנות. הקרן הראשונה, מור (3E)(!) אסטרטגיות אג"ח קרן גידור בנאמנות (1194273), שנכון ל-30 באפריל 2024 מנהלת למעלה מ-100 מיליון שקלים, ואשר הסדרה הראשונה של הקרן רשמה מאז הקמתה תשואה נטו (אחרי דמי הצלחה)** של 18.21% (בין התאריכים 1/4/23 – 30/4/24). הקרן השנייה, מור (4D) לונג שורט נדל"ן אירופה קרן גידור בנאמנות (1204742), הושקה במרץ 2024 ומאפשרת להיחשף לחברות הנדל"ן הסחירות באירופה.
"בשני המקרים, החלטנו להקים קרנות גידור בנאמנות אשר שמות דגש על תחומי התמחות המתבססים על ידע מקצועי ייחודי", אומר מיטמינגר. "בקרן האג"חית אנו משתמשים במודל ניתוח חוב הפותח על ידנו במשך השנים המאפשר לזהות הזדמנויות ולהעריך סיכונים ובאמצעותו להשתמש באסטרטגיות גידור המאפשרות לנסות להרוויח לאורך זמן, ואילו בקרן שמשקיעה בנדל"ן באירופה התקשרנו עם יועץ חיצוני – ICAMAP – המנהלת קרנות גידור בתחום הנדל"ן הסחיר באירופה".
שוק קרנות הגידור בעולם: היקף של 4 טריליון דולר
ההחלטה של רשות ניירות ערך להשיק קרן גידור בנאמנות נובעת מהפופולריות הרבה של קרנות הגידור בעולם. לפי הערכות, מנוהלות בעולם קרנות גידור בהיקף של כארבע טריליון דולר ובהיקף של כ-40 מיליארד שקלים בישראל, כאשר עד לא מזמן מכשירי השקעה אלה היו מוגבלים בעיקר ללקוחות כשירים.
לסיכום, מדובר במוצר המשלב את יתרונות ההשקעה בקרנות גידור עם יתרונות הנגישות והשקיפות של קרנות נאמנות, לצד יתרונות מיסוי ביחס לקרנות הגידור המסורתיות בישראל. לצד היתרונות, גלומים במכשירים אלה גם סיכונים כפי שמפורט בגורמי הסיכון בתשקיפי הקרנות שצוינו לעיל. אולם כמו תמיד, חשוב לוודא התאמה לצרכים האישיים למשל באמצעות גורם מקצועי בעל רישיון, יועצת או יועץ בבנק.
האמור לעיל אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרן. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק השקעות או ייעוץ מיסויי על ידי יועץ השקעות בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם. אין לראות באמור משום המלצה או תחליף לשיקול דעת הקורא/ת או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע/ה לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. המסתמך על המידע האמור עושה כן על אחריותו בלבד ומור ניהול קרנות נאמנות (2013) בע"מ ו/או שאר החברות בקבוצת מור בית השקעות, לרבות מי מטעמן לא יישאו בכל נזק ו/או הפסד שיגרם כתוצאה מכך. חברת מור בית השקעות ניהול תיקים בע"מ מקבוצת מור בית השקעות עוסקת בניהול תיקים ובשיווק השקעות (ולא בייעוץ) ולה זיקה למוצרים הפנסיוניים והפיננסיים המנוהלים על-ידה ו/או על ידי חברות אחרות בקבוצת מור בית השקעות, לרבות זיקה לקרנות הנאמנות שבניהול מור ניהול קרנות נאמנות (2013) בע"מ. *אין לראות באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי, לרבות תשואה עודפת. אין בתשואות ודירוגי הקרן בעבר כדי להבטיח תשואות ודירוגים דומים בעתיד. מור (3E)(!) אסטרטגיות אג"ח קרן גידור בנאמנות - מנהל הקרן הוא מור קרנות נאמנות בע"מ. (3E) חשיפה של עד 50% למניות ושל עד 200% למט"ח בערך מוחלט. (!) - סימן הקריאה בשם הקרן מציין, כי על פי מדיניות ההשקעות שלה, עשויה להיווצר בה חשיפה לסיכון אשראי (מעל פרופיל החשיפה למניות, שהינו 50%) הנובע מחשיפה לאג"ח שאינן בדירוג השקעה (כהגדרתן להלן) או מחשיפה לאג"ח של חברות נטולות זיקה לישראל (כהגדרתן להלן) או מפעילות בנגזרים עם או באמצעות תאגידים אשר נמנים עם קבוצת סיכון האשראי השנייה, או מהפקדת מזומנים ופיקדונות אצל תאגידים כאמור, או משווי נייר ערך חוץ שהושאל באמצעות חבר בורסה ישראלי אשר אינו עונה על התנאים הקבועים בקבוצת סיכון האשראי הראשונה (להלן: "חשיפה לבנקים וברוקרים בקבוצה השנייה") לפירוט מלא ראה תשקיף הקרן ו/או דוח שנתי לקרן. לפירוט המלא של מדיניות ההשקעות והגדרת המונחים ראה בתשקיף הקרן שפורסם ביום 19.03.2023 (אסמכתא: 2023-03-028383) ו/או בתשקיף מנהל הקרן. **התשואה המוצגת הנה תשואה נטו (בניכוי דמי ניהול, נאמנות ודמי הצלחה כפי שנוכה בפועל ו/או מחושבת לצורך השיערוך למועד האמור), הסדרה הראשונה (הסדרה הוותיקה) לחישוב התשואה הינה 1194919. מור (4D) לונג שורט נדל"ן אירופה קרן גידור בנאמנות - מניות: (4) - עד 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. מט"ח (D) -עד 120% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. הקרן הינה קרן חדשה אשר הזמנות ליצירות הוצעו לראשונה בתאריך 25/3/24, תאריך לסיום התאמת הנכסים למדיניות ההשקעות הוא 8/5/24.