סגור

מור בית השקעות: "ניהול השקעות בחו"ל מעניק לתיק ההשקעות יתרונות ברמת ניהול הסיכונים"

לאחר כארבעה עשורים מתמשכים של ריבית בסימן ירידה, כולל עשור עם ריבית אפסית, המשקיעים מסתגלים מחדש לעולם שבו לכסף יש מחיר. לדברי יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים, הפערים המשמעותיים בביצועי שוקי המניות בארץ ובחו"ל ממחישים את חשיבות הגיוון בהשקעות

המחצית הראשונה של שנת 2023 הסתיימה בעליות דו ספרתיות בשוקי המניות המובילים בעולם, לעומת ירידות במדדי המניות בישראל. כל תקופה בשוק ההון היא שונה, אך נראה שההשפעות על השוק המקומי נבעו הפעם ממקום שאינו כלכלי בבסיסו. כך או כך, הפערים המשמעותיים בביצועים ממחישים שוב את חשיבות הגיוון בהשקעות.
לדברי יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים, ראוי לציין שהביצועים הנאים בעולם נרשמו על אף תנאים כלכליים לא אידיאליים. "הריבית המשיכה לעלות, האינפלציה התמתנה אך עדיין נמצאת ברמה גבוהה, ומערכת הבנקאות העולמית חוותה שורת קריסות חסרת תקדים. למרות זאת, ביצועי ההשקעות היו מעין תמונת מראה לשנת 2022 וסיפקו לנו שוב תזכורת מדוע מסוכן לנסות לתזמן את השווקים".
1 צפייה בגלריה
יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים
יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים
יעקב שלח, מנהל פעילות חו"ל במור ניהול תיקים
(יח"צ)
5% זה האפס החדש
מבחינת שוק החוב, על אף העלאות ריבית נוספות שבוצעו השנה, הרי שהריבית השוטפת הגבוהה מתחילה לתת את אותותיה ומדדי איגרות החוב המובילים סיימו את המחצית בתשואה חיובית. לדברי שלח, האפיק הסולידי שנזנח בשנות הריבית האפסית, חזר להיות אטרקטיבי, ומספק למשקיעים בו כיום תשואה שלא נראתה שנים. "כאשר הריבית חסרת הסיכון של הבנק הפדרלי האמריקאי גבוהה מ-5%, כולם נדרשים לשלם יותר באופן שפועל לטובת המשקיעים".
"דיברנו בתחילת השנה על החשיבות של ניהול סיכונים כחלק מראייה כוללת של הנכסים הפיננסיים, אשר מאפשר גיוון גאוגרפי ומעניק לתיק ההשקעות יתרונות לא מבוטלים", אומר שלח. "בין יתרונות ההשקעה בחו"ל ניתן למנות פיזור מטבעי, פוליטי, רגולטורי וחשיפה להזדמנויות שוק שונות. יתרונות הפיזור הוכחו השנה היטב במבחן המציאות, ומהווים להערכתנו נדבך בבניית תיק השקעות מאוזן ויציב יותר, במטרה לשפר את סיכויי ההצלחה לטווח ארוך".
זה המקום לציין שניהול כספים במטבע זר דורש מגוון של מיומנויות וידע מקצועי. היכרות מעמיקה עם שוקי העולם היא הבסיס ההכרחי, אך גם התאמה ובחירה נכונה של ניירות ומוצרים בעלי מבנה מס שונה, לצד היכרות עם שיטות המסחר, מבנה עלויות ופלטפורמות ניהול כספים זרות. ככלל, ניהול התיק יכול להתבצע בבנק ישראלי או בבנק זר, כאשר אחד ממוקדי ניהול העושר העולמיים המרכזיים נמצא בשווייץ ואליו הופנו מתחילת השנה סכומי כסף משמעותיים, מצד משקיעים ישראלים שביקשו לגוון את השקעותיהם.
ניהול סיכונים
בהקשר זה מציין שלח אירוע חריג שהתרחש השנה - מחיקת ה-COCO (אג"ח להמרה מותנה) הגדולה בעקבות קריסתו של בנק קרדיט סוויס, שסיפק לקח לגבי חשיבות ניהול הסיכונים בהשקעות.
"בעוד שאיגרות החוב ופיקדונות הלקוחות כובדו במלואם, הרי ש-17 מיליארד דולר שהושקעו במכשיר זה נמחקו לחלוטין. מדובר במכשיר השקעה בסיכון גבוה שנולד לאחר המשבר הפיננסי בשנת 2008, במטרה לספק לבנקים שכבת ספיגה נוספת של הון במקרה של משבר. על אף שהאפשרות למחיקה מצוינת במפורש בשם המכשיר ובתשקיף, המשקיעים התייחסו אליו כמעין איגרת חוב ולאורך השנים הסתפקו בתוספת תשואה של אחוזים בודדים, תמורת סיכון בינארי למחיקת ההשקעה. אם הרגולטור סבור שזה הון בעוד שהמשקיעים חושבים שמדובר בחוב, ברור שצד אחד טועה. דווקא באפיק הסולידי, שבתרחיש האופטימי ביותר משלם את הריבית הנקובה, כדאי להיזהר מהשקעה שעלולה להימחק".
לכסף יש מחיר
לסיום, נראה שלאחר כארבעה עשורים מתמשכים של ריבית בסימן ירידה, כולל עשור עם ריבית אפסית, המשקיעים מסתגלים מחדש לעולם שבו לכסף יש מחיר. "להערכתנו מדובר בשינוי מבני בעולם ההשקעות, שעתיד להציע למשקיעות ולמשקיעים אופק נרחב ובריא יותר של הזדמנויות השקעה. בכל סוג השקעה ניתן לדרוש כיום יותר, תוך שמירה על פיזור וגיוון גאוגרפי, שהוכיחו את עצמם היטב במבחן המציאות".
חברת מור בית השקעות ניהול תיקים בע"מ מקבוצת מור בית השקעות עוסקת בניהול תיקים ובשיווק השקעות (ולא בייעוץ) ולה זיקה למוצרים הפנסיוניים והפיננסיים המנוהלים על-ידה ו/או על ידי חברות אחרות בקבוצת מור בית השקעות, לרבות זיקה לקרנות הנאמנות שבניהול מור ניהול קרנות נאמנות (2013) בע"מ. אין באמור כדי להחליף שיווק או ייעוץ פנסיוני אישי או פיננסי או ייעוץ משפטי או מיסויי המותאם לצרכיו האישיים של הלקוח. הצטרפות לתיק השקעות היא בהתאם ובכפוף להסכם התקשרות ולהוראות ההסדר התחיקתי. אין באמור כדי להוות התחייבות להשגת תשואה כלשהי. כתבה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי מור בית השקעות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים, לרבות הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג בכתבה, הוא חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בה. אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. מור בית השקעות לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על האמור בכתבה והעושה בכתבה שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.