סגור
ספינת מסע של חברת הספנות מארסק Maersk בים האדום
ספינת מסע של חברת הספנות מארסק בים האדום (צילום: Karim SAHIB / AFP)

ענקית הספנות מארסק: "לא נחזור לתעלת סואץ בקרוב, השינוע יתכווץ ב־20%"

ברקע הסלמת מתקפות החות'ים והתרחבות אזור הסכנה, חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם מזהירה מירידה חדה בהיקף ההובלות הימיות ברבעון השני. מנכ"ל מארסק: "אנחנו לא אופטימיים" 

התקפות החות'ים נגד ספינות מסחריות בים האדום מתרחבות וממשיכות לשבש את המסחר העולמי — על כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.
מאז דצמבר נמנעות מרבית חברות הספנות מנתיב הים האדום, עד אז אחד העמוסים, זאת בשל מתקפות המורדים החות'ים על רקע המלחמה בעזה. כתוצאה, הן נאלצות להאריך את המסע דרך כף התקווה הטובה, מה שהביא לזינוק בתעריפי השילוח.
לפי חברות הספנות, סופו של המשבר לא נראה באופק. "אזור הסכנה הורחב וההתקפות מגיעות רחוק יותר לתוך הים", מסרה השבוע ענקית הספנות הדנית מארסק, השנייה בגודלה בעולם אחרי MSC השוויצרית. להערכתה, כתוצאה מעלייה צפויה בשיבושים, פעילות השינוע בין אסיה, אירופה ואגן הים התיכון תצטמצם ב־20% ברבעון השני. "מצב זה מאלץ את כלי השיט להאריך עוד יותר את המסע, כך שזמן הנסיעה והעלויות להעברת המטען ליעד נמצאים בעלייה כבר תקופה", הוסיפה.
דובר החברה מסר עוד, כי עלויות הדלק בנתיבים שבין אסיה ואירופה גבוהות כעת ב־40%. עם ההשלכות הנלוות למצב ציינו בחברה את היווצרתם של צווארי בקבוק ומחסור בציוד. בניסיון להקל את הקשיים, מארסק חכרה 125 אלף מכולות נוספות. בחברה מעריכים כעת כי השיבושים יימשכו לפחות עד סוף השנה. "אנחנו לא אופטימיים ומאמינים שלא נתקרב לתעלת סואץ בזמן הקרוב", אמר מנכ"ל החברה וינסנט קלרק בשבוע שעבר ל"פייננשל טיימס". "לכל המוקדם, המסחר ישוב לדפוסים הישנים בסוף השנה". לנוכח השיבושים, עבור הרבעון הראשון דיווחו במארסק על ירידה של 13% בהכנסות ל־12.4 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי צנח מ־2.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2023 ל־177 מיליון דולר השנה.
גם חברת הספנות הגרמנית Hapag-Lloyd הודיעה כי תמשיך להימנע מהים האדום. לעומתה, CMA CGM הצרפתית ממשיכה לשלוח חלק מהספינות דרך הים האדום, אך הן זוכות לליווי של ספינות קרב צרפתיות.