סגור
מייסד ומנכ"ל בייננס צ'נגפנג זהאו  CZ
מייסד ומנכ"ל בייננס, צ'נגפנג זהאו (צילום: בלומברג)

דיווח: ארה"ב רוצה שלוש שנות מאסר למייסד בייננס שהודה בהלבנת הון

מחר יינתן גזר הדין של צ'נגפנג זהאו, מייסד פלטפורמת הקריפטו. זהאו נקנס ב-50 מיליון דולר ועל החברה הוטל קנס בגובה 4.3 מיליארד דולר. לפי הגרדיאן, התובעים האמריקאים רוצים להטיל עליו עונש של 36 חודשי מאסר - כפול מהעונש המקסימלי שמוטל לרוב על עבירות מהסוג הזה

גזר הדין של צ'נגפנג זהאו, מייסד פלטפורמת הקריפטו בייננס, יינתן מחר (ג'), זאת לאחר שהודה באשמת הלבנת הון. בגרדיאן דיווחו כי התובעים בארה"ב מבקשים לגזור עליו שלוש שנות מאסר, זאת על אף שהעונש המקסימלי על עברות מסוג זה הוא לרוב 18 חודשים.
זהאו (47), פרש בנובמבר מתפקידו כמנכ"ל החברה לאחר שהודה שהפר את חוקי הלבנת ההון בארה"ב. במסגרת ההסדר הוטל על זהאו גם קנס של 50 מיליון דולר. קנס בגובה 4.3 מיליארד דולר הוטל על בייננס.
התובעים הגישו בשבוע שעבר את בקשתם לעונש של 36 חודשי מאסר לבית המשפט הפדרלי בסיאטל. לטענתם, יש צורך להכפיל את העונש המקסימלי לפי ההנחיות הפדרליות בשל חומרת העבירות וכדי להעביר מסר ש"הבחירה הנכונה בכל פעם היא לציית לחוק".
עוד טענו כי תחת הנהגתו של זהאו, בייננס פעלה במודל עסקי של "המערב הפרוע" ובשל פיקוח פנימי כושל לא דיווחה על יותר מ-100 אלף עסקאות חשודות, ביניהן עם ארגוני טרור כמו חמאס ודאע"ש. "ההפרות של זהאו את החוק האמריקאי לא קרו בטעות או בלי פיקוח", כתבו התובעים בפנייתם לבית המשפט. "הוא קיבל החלטה עסקית שהפרת החוק האמריקאי היא הדרך הטובה ביותר למשוך משתמשים, לבנות את החברה ולרפד את הכיסים שלו".
זהאו שוחרר בערבות של 175 מיליון דולר לאחר שהודה באשמה. בשבוע שעבר שלח לשופט האחראי על התיק מכתב ובו התנצל על מעשיו וטען כי "אין שום תירוץ" לכך שלא יישם פיקוח הולם בבייננס. "אני מתנצל על ההחלטות הלא נכונות שלי ולוקח אחריות מלאה על מעשיי. במבט לאחור, הייתי צריך להתמקד ביישום שינויים בפיקוח ובציות כבר בימיה הראשונים של בייננס, אך לא עשיתי זאת", כתב. עוד הוסיף כי בכוונתו להקדיש "חלק משמעותי" מזמנו בעתיד לסייע לצעירים "במקומות רבים ככל האפשר".
זהאו נולד בסין אך בצעירותו היגר לקנדה בעקבות עבודתו של אביו. הוא השלים תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת מקגיל במונטריאול ועבד בתכנות מערכות עבור בורסת טוקיו ובלומברג. ב-2017 הקים את בייננס.
על אף הודאתו של זהאו הצרות המשפטיות של בייננס עוד רחוקות מסיום. ביוני השנה שעברה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הגישה כתב אישום של 13 אישומים נגד החברה וזהאו, שהואשמו בכך שהרוויחו מיליארדי דולרים תוך סיכון הנכסים של המשקיעים. גזר דינו של זהאו מגיע לאחר שרק בחודש שעבר נידון טייקון קריפטו נוסף, סם בנקמן פרייד ל-25 שנות מאסר בגין הונאה והלבנת הון בפלטפורמת הקריפטו FTX.