סגור
סם בנקמן פריד מייסד בורסת הקריפטו
סם בנקמן פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX (צילום: AP/ Mary Altaffer)

העונש על הונאת המשקיעים: מאסר של 25 שנה לסם בנקמן פריד

מייסד בורסת הקריפטו FTX שקרסה הורשע בגניבת 8 מיליארד דולר מכספי המשקיעים; האישומים כללו בין היתר הונאה בנקאית וקשירת קשר לביצוע הונאת רשת נגד לקוחות FTX ונגד מלווים לקרן הגידור האחות Alameda Research; קנוניה לביצוע הונאת ניירות ערך וקנוניה לביצוע הונאת סחורות נגד משקיעי FTX. התביעה דרשה מאסר של 40-50 שנה

סם בנקמן פריד, האיש מאחורי בורסת הקריפטו FTX שקרסה, נידון היום (ה') בבית המשפט הפדרלי במנהטן לעונש של 25 שנות מאסר בגין הונאת משקיעים.
בנקמן פריד היה עלול לעמוד בפני גזר דין של 110 שנות מאסר לפי החוק הפדרלי בעקבות ההונאה, שכללה גניבת 8 מיליארד דולר מכספי המשקיעים, והתביעה דרשה מאסר של 50-40 שנה.
בנקמן פריד מסר לאחר מכן הצהרת התנצלות שלפיה הוא קיבל "החלטות אנוכיות", שרודפות אותו "כל יום". לדבריו, "ללקוחות לא מגיע רמת הכאב הזו. הייתי המנכ"ל של FTX והייתי אחראי".
השופט לואיס קפלן ציין כי הוא דוחה את הטענה של הנאשם שלא היו הפסדים ב-FTX, וכינה את הטענה הזו "מטעה, פגומה לוגית וספקולטיבית". חלק מקורבנותיו של בנקמן פריד העידו על ההשפעות של פשעיו. בנקמן פריד עצמו, שלבש סרבל בז' של בית כלא, הסתכל על הקורבנות בזמן שדיברו עם השופט.
צוות ההגנה של בנקמן פריד ביקש מקפלן לגזור עליו הרבה פחות מזה, בין חמש לשש וחצי שנים מאחורי סורג ובריח. חבר המושבעים מצא את בנקמן-פריד, בן ה-32, אשם בשבעה סעיפים והטיל עליו אחריות לכ-10 מיליארד דולר של פיקדונות לקוחות שנעלמו ב-2022.
האישומים כללו הונאה בנקאית וקשירת קשר לביצוע הונאת רשת נגד לקוחות FTX ונגד מלווים לקרן הגידור האחות אלמידה; קנוניה לביצוע הונאת ניירות ערך וקנוניה לביצוע הונאת סחורות נגד משקיעי FTX; וקשירת קשר לביצוע הלבנת הון. הוריו של בנקמן פריד, ג'וזף בנקמן וברברה פריד, נמצאו באולם בעת הדיון בגזר הדין.
התובע דמיאן וויליאמס, אמר שבנקמן-פריד היה המוח של "אחת ההונאות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה האמריקאית". המושבעים הגיעו לפסק הדין לאחר כשלוש שעות בלבד של דיונים, לאחר משפט מתוקשר שנמשך חודשים וכלל כמעט 20 עדים ומאות מוצגים. מומחים אמרו ל-CNBC שהם מעולם לא ראו החלטה כה מהירה.
בנקמן פריד מתכוון לערער על הרשעתו וגזר דינו. האיש שהוכתר בעבר כטיטאן בתעשייה והצמיח את אימפריית הקריפטו שלו - על הנייר - להערכת שווי של 32 מיליארד דולר, נפל נפילה תלולה ומהירה.