סגור
מבחן רכב יונדאי i10 fl
יונדאי i10 fl. "אין צפי אספקה" (צילום: אוראל כהן)

תמונת מצב בשוק הרכב: יונדאי מטורקיה אין, טויוטה יש

עוד לפני המשבר הטורקי סבלה יונדאי מקשיי אספקה, בשל הקצאות חלקיות של היבואנית ומשבר החות'ים, אך כעת שני דגמי יונדאי המוכרים i10 ו-i20 לא זמינים לאספקה באתר. דגמי טויוטה מטורקיה, C-HR וטויוטה קורולה זמינים

האם המשבר מול טורקיה מתחיל לתת את אותותיו בשוק הרכב הישראלי? נכון להיום (שני) שני דגמי יונדאי המיובאים לישראל מטורקיה - i10 ו-i20 מופיעים באתר היבואנית בסטטוס "אין צפי אספקה", כך עולה מבדיקת "כלכליסט".
עם זאת, כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבואנית יונדאי סובלת מקשיי אספקה זה מספר חודשים, בין היתר עקב הקצאות חלקיות של היצרנית ומשבר החות'ים, אך נכון לאתמול לפי אתר היבואנית, חלק מדגמי יונדאי i20 כן היו זמינים לאספקה.
במקרה של יבואנית יונדאי, בין אם מדובר בקשיי אספקה הנובעים מן המשבר מול טורקיה ובין אם מדובר בקשיי אספקה מסיבות אחרות, בפועל נכון להיום ליבואנית אין מכוניות מיני או סופר מיני לאספקה מיידית ללקוחות וכאמור צפי מדויק לאספקה אין. במקרה של טויוטה, לעת עתה שני הדגמים הפופולאריים של היצרנית אשר מיוצרים בטורקיה C-HR וטויוטה קורולה זמינים לעת עתה לאספקה ללקוחות עקב הצטיידות של היבואנית במלאים.
לעת עתה בענף הרכב טרם גובשו תכניות להתמודדות עם המצב החדש מול טורקיה, בין היתר מכיוון שבקרב יבואני הרכב עדיין קיימת אופטימיות לגבי הגעה לפתרון מדיני שיאפשר המשך של יצוא סחורות לישראל, ואולם במידה והרכבים לא יגיעו ארצה מטורקיה יצטרכו יבואני הרכב להשיט אותם לנמלים סמוכים, בעיקר לנמל סלוניקי. בתרחיש אחר יצטרכו יבואני הרכב לייבא מכוניות שכבר נמצאות במלאים של סוכנים, כלומר "דילרים" של יצרני הרכב באירופה. במקרים כאלה יתכן שהמכוניות ייובאו ארצה ביבוא עקיף.
כיום מכוניות מיובאות לישראל על ידי יבואני רכב ביבוא ישיר - יבואן הרכב רוכש את המכונית מהיצרן, או ביבוא עקיף - יבואן הרכב רוכש את המכוניות מ"דילר" של היצרן (מסוכן של היצרן). במקרה בו יבואני הרכב ירכשו מכוניות מדילרים כפתרון ביניים למצב, עשויים יבואני הרכב לוותר על נתח רווח מסוים לטובת ה"דילר" ממנו ירכשו את המכוניות.