סגור
טסלה 3
טסלה 3. ירידת ערך של 5,000 שקל (צילום: תומר הדר)

ההנחות של טסלה כבר נותנות את אותותיהן בשוק המשומשות

הודעת היצרנית לפני כשבועיים על הוזלת טסלה 3 הביאה לירידת ערך של דגם זה גם בשוק המשומשות: מחירה של טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2023 ירד מ-177 אלף שקל במרץ ואפריל ל-172 אלף שקל במאי. לעומת זאת, מחירה של טסלה Y, אותה החליטה היצרנית שלא להוזיל, נותר יציב. במקביל, נמשכת מגמת ירידת הערך בדגמי אורה פאנקי קאט ו-AIWAYS U5

אחרי שטסלה הודיעה על הוזלות במודל 3 לפני כשבועיים, ירידות המחירים כבר נותנות את אותותיהן בשוק המשומשות. ממחירון לוי יצחק לחודש מאי עולה כי טסלה 3 סטנדרט ריינג' פלוס מודל 2023 משומשת היתה שווה במרץ האחרון 177 אלף שקל. המחיר נשמר גם באפריל, אבל במאי הוא ירד ב-5,000 שקל ל-172 אלף שקל. לעומת זאת, מחירה של טסלה Y, אותה החליטה היצרנית שלא להוזיל, נותר יציב - כך למשל, מודל Y לונג ריינג' מודל 2023 משומשת שמרה על מחיר קבוע של 239 אלף שקל בשלושת החודשים האחרונים.
עוד עולה ממחירון לוי יצחק כי הדגמים החשמליים שאיבדו מערכם באופן עקבי מתחילת השנה המשיכו במגמה זו גם במאי. בחלק מהמכוניות החשמליות המחירים נותרו יציבים בדגמים יותר ישנים, כלומר מכוניות שגילן הוא שנתיים-שלוש נותרו במחיר יחסית יציב ולא איבדו ערך מכיוון שהן לא יקרות, אבל אחרות איבדו מערכן גם בדגמים היותר ישנים, הודות למבצעי מכירות אגרסיביים של היבואנים או עקב ביקוש נמוך מדגמים חשמליים אחרים.
כך לדוגמה, אורה פאנקי קאט "פרו פלוס 400" מודל 2023 היתה שווה במרץ השנה 129 אלף שקל, ובאפריל מחירה כבר ירד ל-126 אלף שקל. במחירון החדש של חודש מאי מחיר הפאנקי קאט האמורה נשמר. אותה פאנקי קאט מודל 2022 היתה שווה 116 אלף שקל במרץ, באפריל מחירה ירד ל-114 אלף שקל, ובמאי ל-112 אלף שקל. כלומר, קיים פחות ביקוש לפאנקי קאט בגרסה האמורה גם כדגם וותיק.
AIWAYS, מותג שטכנית אינו קיים מאז השנה שעברה, מאבדת ערך באופן עקבי זה חודשים, בין היתר הודות למבצעי מכירות אגרסיביים של חברות ליסינג שנפטרות ממלאים של מכוניות שהיצרן שלהן אינו מייצר כיום. כך, ה-U5 של AIWAYS ברמת גימור סטנדרט הייתה שווה 113 אלף שקל במרץ לרכב מודל 2021, באפריל מחירה ירד ב-2,000 שקל, ובמאי מחירה ירד ב-2,000 שקלים נוספים, מה שהביא את ערכה ל-109 אלף שקל, מחיר נמוך למדי לרכב כביש שטח חשמלי בן שלוש. אותה U5 מודל 2022 הייתה שווה 122 אלף שקל במרץ, באפריל מחירה ירד ל-120 אלף שקל ובמאי המחיר ירד שוב ל-118 אלף שקל.
ירידות המחירים נובעות מכמה סיבות: פרק הזמן שחלף מאז שבינואר מחירי המכוניות החשמליות עלו, מה שאפשר לשוק המשומשות פרק זמן של הסתגלות שבמסגרתו הביקוש התייצב; הודעת ועדת הכספים לפיה אגרות הרישוי לרכב החשמלי יתייקרו משמעותית בתחילת השנה הבאה וכאמור גם גל מבצעי המכירות וההטבות.
דגמים חשמליים אחרים בשוק המשומשות שמרו על יציבות. במקרה של MG4, החשמלית הסינית של לובינסקי, מחירי הדגם בשוק המשומשות שמרו על יציבות יוצאת דופן, בין היתר כפועל יוצא של הכרזת היבואנית בתחילת השנה כי היא תוזיל את מחירם הרשמי של דגמי MG, מה שתרם ליציבות במחיר הדגם (כלומר השוק הגיב להורדת המחיר באופן חיובי). MG4 מודל 2023 ברמת גימור סטנדרט (הדגם שווק בישראל מאז 2023) שווה במחירון 121 אלף שקל, מחיר שנותר ללא שינוי בשלושת החודשים האחרונים. ברמת גימור לקשורי ה-MG4 שומרת זה שלושה חודשים על מחיר של 130 אלף שקל.
במקרה של BYD אטו 3, המכונית החשמלית הנמכרת בישראל ששיווקה החל בארץ לפני כשנתיים, ניכרת שמירת ערך הודות לפופולריות של הדגם המשפיעה על היקף הביקושים בשוק המשומשות, וגם עקב החלטת היבואן להגביל במידה מסוימת את מבצעי המכירות. כך, אטו 3 דיזיין מודל 2022 שומרת על ערך של 133 אלף שקל זה שלושה חודשים. גם המתחרה ג'ילי ג'יאומטרי C שומרת על יציבות מחיר, כשגרסת 460 פרו מודל 2022 שומרת על מחיר יציב של 131 אלף שקל בשלושת החודשים האחרונים.