סגור
משבר אקלים
פוטו קורונה אביב פריחה אפרסק החומה הסינית
פריחה של עץ אפרסק ליד החומה הסינית (צילום: גטי אימג'ס)

האקלים משתגע, וגם הצמחייה נכנסת לטלטלה ומקדימה לפרוח

במקומות רבים בעולם מתקבלות עדויות על פריחה מוקדמת, וגם על עצים שהחלו ללבלב במהלך החורף לאחר רצף של ימים חמים וחריגים; כך למשל פריחת הדובדבן ביפן, שמושכת למדינה תיירים רבים, החלה השנה בסוף מרץ - המועד המוקדם ביותר שתועד אי פעם; במקביל, העצים גם מתייבשים, והמזיקים שנוברים בהם רק משגשגים

חג האביב כבר בפתח. ברחבי הארץ מנצנצת פריחה, ועצים שהשילו עליהם עוטים מחדש גלימה ירוקה לאחר חורף של מנוחה. אלא שבמקומות רבים בעולם מתקבלות עדויות על פריחה מוקדמת, וגם על עצים שהחלו ללבלב במהלך החורף לאחר רצף של ימים חמים וחריגים. האם שינויי האקלים מובילים גם את הטבע לטלטלה? כי משבר האקלים משבש לא רק את אורח החיים האנושי אלא גם את האופן שבו גדלים עצים ואת עונות הפריחה, כך לפי מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות.
לפי מחקר חדש שפורסם השבוע, התחממות כדור הארץ משנה את האופן שבו העצים גדלים. חוקרים שמבצעים מחקרים על עצים הגדלים בקצב איטי באופן טבעי בצפון מערב אוהיו מצאו שמאה שנים של התחממות האריכו את עונת הגידול השנתית שלהם באזור בחודש בממוצע.
כדי לבדוק את הקצב בו גדלים העצים, השוו המדענים מאוניברסיטת אוהיו סטייט תצפיות מפורטות של חקלאי מקומי שהחלו במאה ה-19 ביחס לשנים האחרונות. החוואי תומס מייקסל הותיר אחריו הערות מדוקדקות באשר לצמיחת העצים המקומיים, המשקעים והטמפרטורה בעיר הולדתו וואזון שבאוהיו, בין השנים 1883 ל-1912. כדור הארץ התחמם ב-1.1 מעלות מאז המהפכה התעשייתית לפני כ-200 שנה, ולכן מדובר במערך נתונים בעל ערך המאפשר השוואה לזמנים המודרניים. החוקרים השוו את נתוני העבר לנתוני שבעה מינים שבדקו בעצמם באביב ובסתיו בין 2010 ל-2014. לפי הממצאים, עלים בעת הנוכחית נותרו על העץ לפרק זמן ארוך יותר ב-15% בהשוואה לתקופה שנמדדה לפני מאה שנה, כשמשמעות היא הארכת עונת הגידול.


1 צפייה בגלריה
פוטו אביב פריחה בוושינגטון
פוטו אביב פריחה בוושינגטון
פריחה בוושינגטון. הכל מוקדם יותר
(צילום: גטי אימג'ס)


"המציאות היום שונה בתכלית מן העבר", אמרה פרופ' פרופ' קלן קלינגר-יואק, מובילת המחקר, "חודש שלם של הארכת עונת גידול הוא משמעותי מאוד כשאנחנו מדברים על שינויים שהתרחשו בפרק זמן די קצר". ההשלכות של תקופת הגידול הארוכה יותר לא נבדקו במחקר, אך לפי החוקרים לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות על מידת ההצלחה של סוגים שונים של עצים להתמודד עם שינויי אקלים עתידיים, בעולם הולך ומתחמם.
מחקר נוסף שבוצע בבריטניה אשתקד ובדק נתוני פריחה שנפרסו על גבי מאות שנים, מצא שהפריחה האביבית במדינה מקדימה בחודש בממוצע בהשוואה לעבר. בארה"ב חזו השנה התושבים בהשפעת שינויי האקלים על הצמחייה סביב. בניו יורק פרחו הנרקיסים לפני הזמן, ובצפון קרולינה הנצו עלים בעצי המייפל מוקדם מן הצפוי. בוושינגטון החלו לבצבץ פרחי הדובדבן, שעשויים לשבור שיא של שלושה עשורים לפריחה מוקדמת, על פי שירות הפארקים הלאומיים.
חורפים המתחממים במהירות בשל שינויי האקלים מעודדים פריחה מוקדמת, והשנה ברחבי העולם צופים התושבים בהשלכות. החום החורפי בחלק ממזרח ארה"ב גרם לתנאים דמויי אביב להגיע מוקדם מאי פעם במספר מקומות, ואלו 'אותתו' לצמחים: הגיע הזמן להתעורר. בניו יורק, למשל, אחת מכמה ערים בארה"ב שחוו את חודש ינואר החם ביותר בתעד, תנאי האביב הגיעו כ-32 ימים בטרם עת, וחלקים ממרכז טקסס, דרום מזרח ארקנסו, דרום אוהיו ומרילנד, יחד עם ניו יורק, כולם מתעדים השנה את תנאי האביב המוקדמים ביותר שנרשמו עד כה.
תיירים רבים מתאמים את ביקורם ביפן זמן רב מראש, בהתאם לעונת פריחת הדובדבן. העצים המרהיבים הפרוסים במדינה הם מוקד משיכה תיירותי מוכר. אלא שפריחת הדובדבן שנפתחת מוקדם יותר ויותר בכל שנה, ומשבשת גם את היכולת לצפות את שגשוגם של העצים. פריחת הדובדבן הוורודה המפורסמת של קיוטו הגיעה השנה לפריחה מלאה ב-26 במרץ, התאריך המוקדם ביותר ב-12 המאות מאז החלו הרישומים, לפי חוקרים באוניברסיטת אוסקה שביפן. לדברי יאסויוקי אאונו, פרופסור למדעי הסביבה באוניברסיטת מחוז אוסקה בראיון לרויטרס, "הפריחה המוקדמת יותר מעידה על שינויי אקלים. ככל שהטמפרטורות עולות, תחילת הפריחה מוקדמת יותר".
לאורך שנים הולכות ונערמות העדויות לכך שצמחים משנים את זמן הפריחה והלבלוב שלהם בתגובה לטמפרטורות העולות. המערכת האקולוגית סביבם מושפעת מכך וגם בני האדם. הסיבה העיקרית לכך היא פליטות גזי החממה של בני האדם מאז החלה המהפכה התעשייתית ועד היום. יותר מ-100 שנה של שריפת פחם, נפט וגז לצד שימושים שאינם בני קיימא בקרקע ועוד, הובילו להצטברות של גזי חממה באטמוספרה. אלו מחממים את כדור הארץ ומובילים לשינוי אקלים ברחבי העולם.

"האביב מקדים והקיץ יבש יותר"

לדברי פרופ' אלון אנגרט מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים אמר כי "כתוצאה מפליטות גזי החממה של בני האדם האקלים מתחמם כבר יותר ממאה שנה. אנחנו רואים מגמה של עשרות שנים שבה האביב מגיע מוקדם יותר, וגורם לפריחה מוקדמת של מינים רבים של פרחים וצמחים. ההקדמה של האביב היא מגמה הולכת ומתגברת. אם לא די בכך, אנחנו רואים שהקיץ הופך יבש יותר והצמחים סובלים יותר ממחלות, התייבשות ושריפות. הסתיו גם הוא מגיע מאוחר יותר. העצים נשארים יותר זמן עם העלים, והקרקע נשארת חמה יותר זמן, מה שגורם לשחרור יותר גזי חממה מפירוק שאריות צמחים".
הראשונים לשלם את המחיר בטווח המיידי הם בעלי החיים. לדברי אנגרט, "יש כל מיני מינים של חרקים שמופיעים רק באביב והם מגיחים קודם. זה יוצר בעיה כי יש ציפורים נודדות שיודעות מתי להגיע לאזור מסוים לפי עונות השנה, והן מגיעות לאזור כשהחרקים כבר לא נמצאים בו. כלומר, הן מפסיקות להיות מסונכרנות עם המערכת האקולוגית. יש מינים שפחות מצליחים להסתגל למצב הזה. אנחנו גם רואים התפרצויות רבות יותר של מחלות צמחים. בקנדה ובארה"ב יש שטחי ענק שנפגעים מחיפושיות ש'קודחות' בגזע העץ. הן לא פעילות כשהטמפרטורות נמוכות, והן הורגות עצים בשטחים ענקיים על פני זמן ארוך יותר. העצים נחלשים כתוצאה מהחום והבצורת, והחיפושית האלו מחמירות את תנאי המחיה של העצים האלו עוד יותר. בהקשר של בני האדם, עונות האלרגיה מגיעה מוקדם יותר והיא גם ארוכה יותר".
פרופ' אנגרט מסביר: לא מדובר בגזירה משמים, אלא בשינויים שבני האדם יצרו לאורך שנים במערכות כדור הארץ, למרות אזהרות חוזרות ונשנות והזדמנויות לבלימת החמרת המצב. "מה שאנחנו רואים זה דבר שמדעני כדור הארץ מדברים עליו עשרות שנים. עכשיו אנחנו רואים את ההתחלה של התחזיות האלו", הוא מסביר, "אנחנו לא מופתעים. ממשלות ברחבי העולם בחרו להתעלם מהאזהרות ולפלוט עוד ועוד גזי חממה. נוכח חוסר המעש והבחירה להמשיך להתעלם מהידע המדעי ולהמשיך להכחיש את משבר האקלים, כנראה שצריך לקרות אסון כדי שיהיה מהפך בגישה. אנחנו רואים הרבה ניסיונות למכור פתרונות קסם, במקום לפעול בדרכים הידועות ולצמצם פליטות של גזי חממה".