סגור

דיווח שוטף
אוקראינה לא תגיע למו"מ תחת אש; זלנסקי: "הם חייבים להפסיק להפציץ אנשים"

רוסיה מגבירה את קצב התקיפות באזורי מגורים בערים הגדולות באוקראינה, ברקע הדיווחים על אכזבה בקרמלין מתוצאות המלחמה עד כה. מוסקבה דיווחה שמחר ייערך סבב נוסף של מו"מ להפסקת אש, נשיא אוקראינה זלנסקי טוען שכל עוד ההפצצות נמשכות שיחות הן "בזבוז זמן". הרוגים בתקיפת מגדל הטלוויזיה בקייב, ליד האנדרטה לקורבנות באבי יאר. אוקראינה מזהירה: רוסיה מתכננת פרובוקציה כדי לייצר "תירוץ" להצטרפות של בלארוס למלחמה

הלחימה באוקראינה נמשכת, ולפי ההערכות הצבא הרוסי נערך למצור על קייב. כלכליסט מביא עדכונים מהמלחמה במזרח אירופה
22:00 - סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה דיווחה שמחר יתקיים סבב שני של שיחות בין מוסקבה לקייב על הפסקת אש – אחרי שהמו"מ שהתקיים שלשום, ונמשך חמש שעות, הסתיים ללא תוצאות. לפי סוכנות הידיעות TASS השיחות יתקיימו בבלארוס, בקרבת הגבל עם פולין. אוקראינה לא אישרה את הדיווח. היום סבלה אוקראינה מעלייה במספר התקיפות באזורי מגורים - ומהרוגים בהפצצות בקייב וחרקוב, שתי הערים הגדולות במדינה, על רקע ההערכות שרוסיה מנסה לכתר את שתי הערים.
לפי הדיווח הרוסי, בסבב השיחות הראשון דרשה רוסיה מאוקראינה בין השאר להכיר בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דונייצק ולוהנסק במזרח אוקראינה, ולוותר על דרישתה להחזיר לידיה את חצי האי קרים – שרוסיה סיפחה מ-2014. דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן - שמנסה לתווך בין הצדדים - העריך שלא יתקיימו מחר שיחות ואמר שהדרישות של מוסקבה לנסיגה "אינן מציאותיות".
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום שכדי שיתקיים מו"מ משמעותי להפסקת הלחימה, רוסיה חייבת להפסיק להפציץ ערים ברחבי אוקראינה. כשנשאל על התנאים להמשך המו"מ אמר זלנסקי, בראיון משותף לרויטרס ו-CNN: "הם חייבים להפסיק להפציץ אנשים, פשוט להפסיק עם ההפצצות – ואז לשבת לשולחן המו"מ. אם הם יעשו את זה – שני הצדדים יעשו את זה, וזה אומר שרוסיה מוכנה לשלום. אם הם לא יעשו את זה, סימן שאנחנו מבזבזים את הזמן".

14 צפייה בגלריה
שיחות השלום בבלארוס שלישי משמאת שר ההגנה של אוןקראינה ולפני ראש המשלחת הרוסית
שיחות השלום בבלארוס שלישי משמאת שר ההגנה של אוןקראינה ולפני ראש המשלחת הרוסית
השיחות בין הצדדים, אתמול
(צילום:SERGEI KHOLODILIN)

14 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב
נשיא אוקראינה זלנסקי בקייב
(רויטרס)

14 צפייה בגלריה
פליטים מ אוקראינה בגבול פולין בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מ אוקראינה בגבול פולין בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מאוקראינה בגבול פולין
(צילום: EPA)
20:25 - נשיא אוקראינה זלנסקי אמר כי שוחח עם נשיא ארה"ב ביידן, ביו היתר על הסנקציות נגד רוסיה והסיוע לאוקראינה. זלנסקי צייץ בטוויטר לאחר השיחה: "חייבים לעצור את התוקפנות מוקדם ככל האפשר. תודה לך על תמיכתך!".
שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, תקף בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואת ההחלטה לפתוח במלחמה מול אוקראינה, וכינה אותו "אדם משוגע". באירוע במכון למדיניות העם היהודי בירושלים כינה ניידס את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה "טרגדיה", ואמר שנפגש בשבוע האחרון עם השגריר האוקראיני בישראל בכמה הזדמנויות. "היו לי כמה שיחות עם בכירים ישראלים", אמר ניידס. "בסוף היום פוטין הוא אדם משוגע, ולמרבה הצער, אלפי אנשים יכולים להיהרג. מאות אלפים ברחו, זה משבר הפליטים הגדול ביותר שאירופה ראתה זה 40 שנים".

19:25 - נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס להתקפה של רוסיה על אתר הזיכרון ההיסטורי לשואה בבאבי יאר ואמר: "מה הטעם בלהגיד 'לעולם לא שוב' במשך 80 שנה, אם העולם דומם? ההיסטוריה חוזרת על עצמה".
18:25 - גורם אוקראיני אמר לסוכנות הידיעות AFP שחמישה בני אדם נהרגו בהתקפה על מגדל הטלוויזיה. משרד החוץ האוקראיני דיווח שהתקיפה הייתה בסמוך לאנדרטה לקורבנות הטבח בבאבי יאר.

14 צפייה בגלריה
מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה הותקף על ידי רוסיה
מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה הותקף על ידי רוסיה
מגדל הטלוויזיה בקייב אחרי ההתקפה הרוסית
(רויטרס)
מעצמות המערב המשיכו אחר הצהריים לגנות את המתקפה הרוסית ברחבי אוקראינה, על רקע סנקציות מחמירות ובידוד הולך וגובר של רוסיה בזירה הבינלאומית - וההחלטה שלא לשלוח כוחות לאדמת אוקראינה. ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס אמר היום שמלחמת רוסיה-אוקראינה היא "נקודת מפנה בהיסטוריה". לדעתו היא תימשך זמן רב ויהיו לה השלכות משמעותיות על עתידה של אירופה.
קסטקס תקף את פוטין ואמר שנשיא רוסיה "שיקר לנשיא צרפת עמנואל מקרון, לקהילה הבינלאומית ולאזרחי רוסיה". מקרון נפגש בחודש שעבר עם פוטין בקרמלין. הנשיא הצרפתי, שניסה לתווך בין מוסקבה לקייב כדי למנוע מלחמה באירופה, אמר לאחר אותה פגישה שפוטין התחייב בפניו שלא יגרום להסלמה.


14 צפייה בגלריה
בסופרמרקט בבירה האוקראינית אוקראינה
בסופרמרקט בבירה האוקראינית אוקראינה
סופרמרקט ריק בקייב
(צילום: EPA)

17:30 - יועץ לשר הפנים האוקראיני אמר כי רוסיה תקפה את מגדל הטלוויזיה בקייב. בעיר דיווחו על פיצוץ בקרבת המגדל, ולרשת עלה תיעוד מהאירוע. בעקבות ההתקפה הופסקו שידורי הערוצים המקומיים, אך היקף הנזק טרם ברור.



14 צפייה בגלריה
הפצצת מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה על ידי רוסיה
הפצצת מגדל הטלוויזיה ב קייב אוקראינה על ידי רוסיה
הפצצת מגדל הטלוויזיה בקייב
(רויטרס)





16:10 - משרד ההגנה של רוסיה הודיע בצהריים (שלישי) כי הכוחות הרוסיים ניתקו לחלוטין את צבא אוקראינה מים אזוב, השוכן מצפון לים השחור, וכי כוחות המורדים הפרו-רוסים הגיעו לגבול מחוז דונייצק וחברו שם אל צבא רוסיה. מדובר בהתקדמות הצבאית הגדולה ביותר שעליה הכריזה היום רוסיה, והיא באה כשברקע איומיה המרומזים של מוסקבה כי המלחמה עלולה לגלוש להתנגשות בינה לבין מדינות אחרות באירופה. בצהריים התייחס מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בביטול-מה להצהרות שפיזר ביומיים האחרונים ולדימיר פוטין בנוגע לשימוש אפשרי של ארצו בנשק גרעיני, ואמר כי למרות איומים אלה הברית הצפון-אטלנטית אינה רואה צורך להעלות את רמת הכוננות הגרעינית שלה.
מעט לפני השעה 16:00 פרסם משרד ההגנה הרוסי הודעה שלפיה הוא עומד לתקוף אתרים בקייב השייכים לשירותי הביטחון של אוקראינה וליחידת מבצעים מיוחדת שלה. בהודעה קרא לכל מי שנמצא בסמוך אליהם להתרחק מהמקום.

14 צפייה בגלריה
הרוגים הרס ב קייב אוקראינה בעקבות הפגזות של צבא רוסיה על העיר ו בניין העירייה
הרוגים הרס ב קייב אוקראינה בעקבות הפגזות של צבא רוסיה על העיר ו בניין העירייה
הרוג בקייב
(צילום: AP)

14 צפייה בגלריה
פגיעה ב מבנה ב חרקוב אוקראינה
פגיעה ב מבנה ב חרקוב אוקראינה
מבנה שנפגע בחרקוב
(צילום: רויטרס)




15:15 - חברות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד חסמו מספר מוסדות פיננסיים ברוסיה מהמערכות שלהן, זאת בהתאם לסנקציות שהטילו בארה"ב ובאיחוד האירופי על המדינה. מויזה נמסר כי הם נוקטים בפעולות להבטיח שיעמדו בסנקציות, והוסיפו כי בכוונתם לתרום 2 מיליון דולר לסיוע הומניטארי. גם במאסטרקארד התחייבו לתרום סכום זהה. "אנחנו נמשיך לעבוד עם הרגולטורים בימים הקרובים כדי לציית לצעדים ככל שיתפתחו", נמסר ממאסטרקארד. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחי כי בהתאם לסנקציות, ויזה נדרשה להשעות את הגישה לרשת שלה בפני חברות הנמצאות ברשימה השחורה של הממשל האמריקאי, ביניהן הבנק המרכזי ברוסיה והבנק השני בגודלו VTB.



14 צפייה בגלריה
פליטים מ אוקראינה בגבול סלובקיה בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מ אוקראינה בגבול סלובקיה בעקבות המלחמה מול צבא רוסיה על המדינה
פליטים מאוקראינה בגבול סלובקיה
(צילום: רויטרס)

15:00 - שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר במסיבת עיתונאים כי באוקראינה מאוכזבים מממשלת ישראל מכיוון שלא אפשרה כניסת פליטים שברחו מהמלחמה. "זה מאוד מצער, אנחנו לא מדברים על עובדים בלתי חוקייים - אנחנו מדברים על משהו אחר לגמרי. זה מאלץ אותנו להגן על עצמנו", אמר. "אנחנו רוצים שלום ואנחנו רוצים שישראל תתמוך בנו בכל המובנים, גם בימים קשים כאלה". באשר לישראלים שמתנדבים באוקראינה אמר קורניצ'וק: "מי שמחזיק דרכון אוקראיני ומוכן ללכת לסייע במלחמה - אנחנו עוזרים לו לעשות כך. האנשים האלה מוכרים על ידנו כאזרחי אוקראינה והם רוצים לעזור במלחמה. איני יכול לומר כמה אנשים כאלה יש, אבל יש כאלה".
14:45 - אתר האופנה הבריטי אסוס ביטל את האפשרות לרכוש פריטים ברובל, בשל צניחת שער המטבע הרוסי. האפשרות הזאת היתה פופולארית ביותר בקרב גולשים ישראלים, שנהגו להזמין מאסוס טורקיה ולבצע את הרכישה ברובל, שכן כך היה מחירו של הפריט זול יותר מרכישה בשקלים, דולר או פאונד.


אסוס, שהמטה שלה בלונדון, היא זירת מסחר למותגים בינלאומיים ופרטיים, מעצבים וחנויות בוטיק ושולחת כיום את מוצריה לכל העולם. החברה בשליטת המיליארד הדני אנדרס פובלסן, שמחזיק גם 10% ממניות טרמינל איקס של קבוצת פוקס.
13:00 - שר ההגנה של רוסיה הכריז כי המבצע באוקראינה יימשך עד שמוסקבה תשיג את יעדיה: בצל הדיווחים שהפלישה הרוסית לאוקראינה איננה מתקדמת כפי שקיוו בקרמלין הצהיר בצהריים (שלישי) שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו כי המבצע באוקראינה יימשך עד שמוסקבה תשיג את יעדיה – "הגנה על רוסיה מהאיום שיצר המערב". שויגו טען כי רוסיה איננה כובשת את שטח אוקראינה. בעוד השר הרוסי מנסה להפגין נחישות להמשיך במבצע, גם על רקע בידודה הבינלאומי ההולך וגובר של רוסיה מוכת הסנקציות, הצהיר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה: "אוקראינה לא תיפול. אוקראינה תילחם, וזה יכלול גם תביעות בבתי הדין הבינלאומיים".

14 צפייה בגלריה
בית עולה באש בדונייצק שבמזרח אוקראינה
בית עולה באש בדונייצק שבמזרח אוקראינה
בית עולה באש בדונייצק
(צילום: רויטרס)

שר החוץ האוקראיני קולבה כינה את המתקפה בחרקוב הבוקר "ברברית" וקרא לעולם להחריף את הסנקציות על רוסיה: "פוטין לא מסוגל לשבור את אוקראינה, הוא מבצע עוד פשעי מלחמה מתוך זעם ורוצח אזרחים חפים מפשע. העולם יכול וחייב לעשות יותר. הגבירו את הלחץ, בודדו את רוסיה לחלוטין!". גם לשכת הנשיא האוקראיני זלנסקי טענה לאחר הירי על חרקוב כי רוסיה מפגיזה כעת בכוונה מרכזי ערים כדי לזרוע בהלה ולגרום להרג אזרחים.
12:00 - רשת NBC האמריקאית דיווחה הבוקר כי לטענת גורמים אמריקניים רשמיים, פוטין נעשה מתוסכל מההתקדמות האיטית של צבאו וגוער באנשים במעגל הפנימי שלו. לפי הדיווח, בכירים אמריקנים בעבר ובהווה שתודרכו בפרטים סיפרו כי המודיעין האמריקני חושש שתסכולו של פוטין יוביל אותו להסלים את המלחמה. המודיעין מעריך כי מצבו הנפשי של פוטין יציב, אולם הוא נוהג בקשיחות לא אופיינית במקורביו וניכר כי הוא נעשה כעוס יותר ויותר.
10:40 - הכוחות הרוסיים המשיכו לתקוף הבוקר גם בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ובין השאר הפציצו בנייני ממשלה בכיכר החירות במרכז העיר. הטיל פגע בחזית בניין הממשל האזורי סמוך לשעה 08:00 הבוקר, וחלקים של כלי רכב החונים בסמוך לו התעופפו מעוצמת ההדף. ממשלת אוקראינה מיהרה לטעון כי היה זה ניסיון לרצוח את מושל חרקוב ואת צוותו, המובילים את ההגנה על העיר. המושל אולג סינגובוב אמר כי מתקפת הטילים הבוקר כוונה לאזורי מגורים, וכי מוקדם לומר מה מניין הנפגעים: "התקפות כאלה הן רצח עם נגד האוקראינים, פשע מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית".
09:45 - הבוקר פרסמה בריטניה עדכון על המידע המודיעיני שברשותה בנוגע ללחימה בשטח, ומסרה כי הכוחות הרוסיים הגבירו את ירי הארטילריה מצפון לקייב, וכי מוסקבה לא הצליחה להשיג שליטה במרחב האווירי של אוקראינה ולכן עברה לשיטה של יציאה למבצעים ליליים, שיפחיתו את אבדותיה. לדבריה, גם ב-24 השעות האחרונות רשמו הרוסים התקדמות מועטה בלבד לעבר קייב. סגן ראש ממשלת בריטניה דומיניק ראב טען הבוקר כי הפלישה לרוסית הופכת לתרגיל מסוכן בהרבה מכפי שפוטין דמיין, והזהיר כי הדין ימוצה עם מי שמעורבים בפשעי מלחמה. "נפרק את מכונת המלחמה של פוטין על-ידי כך שנרעיב את הכלכלה שלו", אמר ראב.

14 צפייה בגלריה
מדפים ריקים בסופמרקט ב קייב אוקראינה
מדפים ריקים בסופמרקט ב קייב אוקראינה
מדפים ריקים בסופמרקט בקייב
(רויטרס)

הדיווחים על ההתקדמות האיטית של הכוחות הרוסיים מגיעים בצל החשש כי רוסיה מתכוונת לצור על ערים ולהטיל עליהן איום של משבר הומניטרי עד שייאלצו להיכנע. אוקראינה כבר מדווחת כי מלאי התרופות שלה הולך ומידלדל, וכי מאגרי החמצן שלה אוזלים. בין השאר היא נאלצה להפסיק את מאבקה בהתפרצות הפוליו שהתגלתה בה באוקטובר, מאבק שבמסגרתו הייתה אמורה לחסן כ-100 אלף ילדים, ובאזורים רבים בה הופסק גם מבצע החיסונים נגד קורונה. רק קצת יותר משליש מהאוקראינים קיבלו עד כה את כל מנות החיסון הנדרשות נגד קורונה, ויש חשש שהנגיף ישוב להכות במקביל ללחימה. בפברואר הגיע מספר הנדבקים היומי באוקראינה לכ-40 אלף, ובשבועות האחרונים הוא ירד בהדרגה, אולם הדיווחים על מספר הנדבקים פסקו אחרי הפלישה הרוסית.


14 צפייה בגלריה
אישה אוקראינית ותינוק ממתינים בפקק בדרך ל פולין אוקראינה
אישה אוקראינית ותינוק ממתינים בפקק בדרך ל פולין אוקראינה
אישה אוקראינית ותינוק ממתינים בפקק בדרך לפולין
(צילום: AFP)

הלחימה של הימים האחרונים לא רק קטעה קווי אספקה קריטיים, אלא גם פגעה בבטיחות החיסונים שבהם מחזיקה אוקראינה, ובארגון הבריאות העולמי, שהוא סוכנות של האו"ם, מזהירים ממשבר בריאות חמור במדינה. ארגון הסיוע Project HOPE דיווח אתמול כי בבתי מרקחת בכל הערים שמותקפות כעת באוקראינה אוזל מלאי התרופות.
דאגה מיוחדת שוררת כעת בקרב גורמי בריאות לאוקראינים שאובחנו כנשאים של נגיף ה-HIV, הנגיף שאם לא מטפלים בו גורם למחלת האיידס. לפי ארגון הבריאות העולמי, מלאי התרופות לנשאי ה-HIV שנותר באוקראינה יספיק רק לעוד פחות מחודש, ואם לא יועברו אליהם תרופות נוספות, חייהם יהיו בסכנה. באוקראינה ידוע על 250 אלף בני אדם החיים עם HIV, וזהו המספר השני בגובהו באירופה, אחרי רוסיה. גם תפוצת השחפת באוקראינה גדולה מאוד.
08:45 - יותר מ-70 חיילים אוקראינים נהרגו אתמול בבסיס צבאי שהופגז בעיר אוחטירקה במחוז סומי שבצפון מזרח אוקראינה. כך מסר בפייסבוק מושל המחוז דמיטרו ז'יביצקי. בתוך כך, ראש העיר חרסון שבדרום אוקראינה, איגור קוליייב, הודיע כי הצבא הרוסי הגיע לעיר והציב מחסומים בכניסה אליה. במקביל דיווח ראש העיר חרסון, עיר בת 290 אלף תושבים בדרום אוקראינה, כי צבא רוסיה נמצא כעת בשעריה, אחרי שישה ימים של לחימה עזה באזור. קודם לכן הלילה נשמעו בחרסון פיצוצים עזים, כנראה ממקום סמוך לשדה התעופה המקומי.
07:30 - הטבעת סביב קייב מתהדקת: חברת הלוויינים האמריקאית MAXAR עדכנה הלילה (בין שני לשלישי) כי אורך שיירת הכוחות הרוסיים שעושה את הדרך לכיוון קייב, למעשה עומד על כ-64 ק"מ - משמעותית יותר מהנתון עליו דיווחה החברה אתמול (27 ק"מ). את הנתונים החדשים אספה מתמונות לוויין "חדשות ועדכניות". השיירה נמצאת כבר במרחק פחות מ-50 ק"מ מהבירה האוקראינית. עם זאת, בארה"ב מתעקשים כי הפלישה הרוסית איטית מהצפוי הודות להתנגדות אוקראינית עזה וכשלונות לוגיסטיים רבים.


14 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה
קייב אוקראינה
רכב צבאי בקייב
(רויטרס)

לפי חברת צילומי הלוויין, היא מונה מאות כלי רכב צבאים רוסיים, בהם טנקים. לא ברור מהו יעדה של השיירה: אם בכוונתה להיכנס ישירות אל תוך קייב או לחבור לכוחות רוסיים אחרים ולכתר את העיר. עוד ציינה חברת הלוויינים כי כוחות נוספים נערכים בבלארוס סמוך לגבול, כ-32 ק"מ ממנו. במקום נפרסו כוחות קרקע נוספים ויחידות מסוקי תקיפה קרקעיות.
בצילומי הלוויין שפרסמה הלילה MAXAR ניתן לראות ענני עשן שעולים ממספר בתים ומבנים מצפון לקייב, בסמוך לכבישים שבהם נוסעת השיירה. בשלב זה, לא ברור מה גרם לתימרות העשן.
בבית הלבן עוקבים מקרוב אחר השיירה הרוסית. בתדרוך מסווג שקיימו בממשל האמריקאי העריכו כי נחיל מכריע ועצום של כוחות רוסיים צפוי לפלוש לאוקראינה, נוסף לשיירה שעושה את דרכה לבירה, וסביר שבאמצעותו יצליחו לגבור על ההתנגדות האוקראינית. "רוסיה צפויה להביא למצור על קייב", נאמר למחוקקים אמריקאיים בתדרוך, "מראות קשים של לחימה תוך עירונית צפויים באזור".
הלילה נשמעו פיצוצים עזים בחרסון שבדרום אוקראינה, אזור שהצבא הרוסי טען שלשום כי הוא "כיתר לחלוטין". בעיר חיים 290,000 תושבים. על פי ההערכות, מקור הפיצוצים הלילה במוקד הסמוך לשדה התעופה המקומי. חרסון היא עיר נמל השוכנת על נהר הדנייפר, צפונית לחצי האי קרים.

14 צפייה בגלריה
שיירה צבאית רוסית ל קייב
שיירה צבאית רוסית ל קייב
השיירה הצבאית הרוסית בדרך לקייב
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES)


שגרירת אוקראינה בארה"ב, אוקסנה מרקרובה, טענה הלילה כי רוסיה השתמשה בפצצות תרמו-באריות (פצצת ואקום) במהלך המלחמה ביממה האחרונה. "הם השתמשו בפצצה שלמעשה אסורה לשימוש על פי אמנת ז'נבה", אמרה השגרירה. בוושינגטון הבהירו כי אם הטענה אכן נכונה מדובר ב"פשע מלחמה".

האו"ם: "התמונה קודרת, ועלולה להחמיר עוד"

האו"ם עדכן כי לפחות 406 אזרחים אוקראינים נפגעו או נהרגו, מתוכם 102 נהרגו בימים האחרונים. כך לפי נתונים שהציג מתאם הסיוע של האו"ם לעניינים הומינטריים בחירום, מרטין גריפית'ס. בנאום שנשא במועצת הביטחון של האו"ם אמר שמספרם האמיתי של האזרחים ההרוגים "יכול להיות גבוה בהרבה, מכיוון שהרבה נפגעים מדווחים טרם אושרו". לדבריו, "התמונה קודרת ועלולה להחמיר עוד יותר".
הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, פיליפו גרנדי, עדכן כי מספר הפליטים האוקראינים שעברו למדינות השכנות עלה ל-520 אלף בני אדם. "הנתון גדל באופן אקספוננציאלי, שעה אחר שעה", אמר למועצת הביטחון.
ויטלי קליצ'קו, ראש העיר קייב, אמר בריאיון לרשת CNN כי הוא גאה באזרחים האוקראינים על שהגנו על ארצם ורואה במערכה הצפויה בעיר מאבק על עתידה של הדמוקרטיה. "אנחנו תחת מתקפה בלתי פוסקת. אנחנו מאזינים לפיצוצים כל שעה בארבעת הימים האחרונים. אנשים מאוד עצבניים, הם מבלים הרבה זמן במקלטים", אמר. קליצ'קו כינה את החיילים האוקראינים "גיבורים".
הוא הבהיר כי לא יוותרו לכוחות הרוסיים: "אנחנו מוכנים להילחם ומוכנים למות למען ארצנו, למען המשפחות שלנו כי זה הבית שלנו. זה העתיד שלנו ומישהו רוצה להיכנס לבית שלנו ולגנוב מאיתנו את העתיד שלנו". קליצ'קו סירב להשיב לשאלה "כמה זמן תחזיק קייב מעמד", אך ציין כי "זה עשוי לקחת זמן רב". הוא פנה לפוטין: "אוקראינה הייתה פעם חלק מברית המועצות, והיא לא רוצה את רוסיה בחזרה. אין פה דיון. אנחנו רואים את עצמנו כמידה אירופית, זו המטרה שלנו, זה החלום שלנו".