סגור

האינפלציה דוחקת את ביידן לבטל מכסי ענישה מעידן טראמפ

הזינוק ביוקר המחיה והצניחה של הנשיא האמריקאי בסקרים מזרזים את קיומה של שיחה עם עמיתו הסיני כדי לדון בביטול מכסי ענישה מעידן טראמפ. לפי כלכלנים ופעילים עסקיים, המהלך יוזיל מחירים באופן מיידי

זה 40 שבועות ברצף, הכלכלה היא הנושא הבוער ביותר עבור האמריקאים. בסקרי דעת קהל של רויטרס ואיפסוס, 32% מהמשיבים ציינו את המצב הכלכלי כסוגיה שמטרידה אותם ביותר, בעוד הפשיעה דורגה במקום השני בפער ניכר, עם 10%. בתחתית הדירוג מדורגים מלחמות או סכסוכים, שמטרידים 3% מהמשיבים בלבד.
העובדה הזו לא פועלת לטובתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שרמות התמיכה בו צנחו בשבוע שעבר ל־39%, קרוב לרמת השפל של 36% שנרשמה בשלהי מאי. הסיבה המרכזית: הזינוק ביוקר המחיה ברקע המלחמה באוקראינה שהקפיצה את מחירי הדלק לשיאים חדשים — סוגיה רגישה מאוד עבור אזרחי ארה"ב. אלה חוברים לשיבושים בשרשראות אספקה שהחלו במגפת הקורונה והביאו למחסור בסחורות ובעקבות זאת להעלאות מחירים.
בחודש שעבר הציג הממשל הפדרלי את קווי המתאר של תוכנית רחבת היקף למלחמה באינפלציה, הכוללת, בין השאר, שחרור עתודות נפט מהמאגרים האסטרטגיים כדי לצמצם תלות ביבוא ומתן הטבות מס שיעודדו פיתוח מקורות אנרגיה חלופיים. עוד מתכנן הממשל להוזיל את הנדל"ן למגורים באמצעות הגדלת היקפי הבנייה, כולל לדיור בר־השגה, והוזלת תרופות חיוניות, כמו אינסולין, באמצעות השתת קנסות על חברות תרופות המקפיצות מחירים בקצב מהיר מהאינפלציה. תחומים נוספים שנמצאים על הכוונת הם מסגרות הטיפול בילדים, המהוות מעמסה תקציבית משמעותית על ההורים, והצגת מס מינימום חדש למיליארדרים כדי לצמצם את הגירעון הציבורי. נוסח סופי של התוכנית עשוי להתפרסם השבוע.
במקביל, הבנק הפדרלי המרכזי פועל לצינון הכלכלה באמצעות העלאת הריבית. לאחר העלאה חדה של 0.75% בשבוע שעבר, לטווח של 1.75%-1.5%, הצפי הוא כי עלייה דומה תבוצע ביולי, זאת כדי להאט את הביקושים ולבלום את האינפלציה, שנסקה כבר ל־8.6%.
בסוף השבוע האחרון החלו להתפרסם פרטים על מהלך נוסף שנשקל במסדרונות הבית הלבן: הוזלת מחירי מוצרים באמצעות הסרת מכסים מסחורות סיניות שהושתו בכהונתו של הנשיא דונלד טראמפ. דיווחים ראשוניים פורסמו בחודש שעבר, אך כעת נראה כי הרעיון צובר תאוצה. לפי סוכנות בלומברג, גורמים רשמיים מקדמים שיחת וידיאו בין ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג, ובסוף השבוע ציין הנשיא האמריקאי כי היא תתקיים "בקרוב". הפעם האחרונה שבה שוחחו היתה ב־18 במרץ בעקבות הפלישה לאוקראינה, אז הזהיר ביידן את עמיתו מהשלכות תמיכה סינית במלחמתו של הנשיא פוטין.
כעת ארגונים עסקיים וכלכלנים לוחצים על הממשל להקל לפחות חלק ממכסי היבוא, בטענה כי מהלך כזה יוכל להוזיל מחירים באופן מיידי. אלה חלים על מגוון עצום של מוצרים, מהלבשה ומוצרי אלקטרוניקה ועד פאנלים סולאריים ומתכות. צוות יועציו של ביידן לוחץ עליו לקבל החלטה בהקדם, שכן האינפלציה הגואה גוררת מטה את התמיכה הציבורית בו. בה בעת, גורמים במפלגה הדמוקרטית ואיגודי עובדים לוחצים להשאיר את המכסים על כנם, כדי להגן על משרות אמריקאיות.
לפי פרסומים של מכון המחקר PIIE, גובה המכסים הממוצע שמשיתה ארה"ב על סחורות סיניות עומד על 19.3%, פי שישה המכסים שהושתו לפני פרוץ מלחמת הסחר ב־2018. אלה חלים על 66.4% מהיבוא האמריקאי מסין, שווה ערך ל־335 מיליארד דולר. מכסי נגד בגובה 21.2% חלים על 58.3% מהיבוא הסיני מארה"ב.