סגור

מול אינפלציה משתוללת: הבנק המרכזי בארה״ב העלה את הריבית ב-0.75%

הריבית תעמוד עתה על טווח של 1.5%-1.75% וצפויה על פי התחזית המעודכנת של הפד להגיע בסוף השנה עד ל-3.4%; שיעור ההעלאה הוא הגדול ביותר שביצע הבנק המרכזי מאז 1994; פאוול: "אנחנו מאיצים את התגובה לאינפלציה וגם בישיבה הבאה סביר מאד להניח שנראה העלאה בטווח של 0.50%-0.75% - אנחנו בכל מקרה נתאים בחודשים הבאים את המדיניות מפגישה לפגישה"

הידוק נוסף של הצמצום המוניטארי: הפד בהובלת היו"ר ג'רום פאוול הודיע היום על העלאה של 0.75% בריבית לטווח של 1.5% עד 1.75% - העלאת הריבית החדה ביותר שמבצע הפד מאז 1994.
הריבית בסוף השנה צפויה על פי תחזית הבנק לעמוד על 3.4%, ובסוף 2023 על 3.8%. בתחזית של מרץ ציפה הבנק כי הריבית בסוף השנה תעמוד על 1.9% וב-2023 על 2.8%. הפד חתך את תחזית הצמיחה ל-2022 לרמה של 1.7%, מול התחזית האחרונה שלו, לצמיחה של 2.8% שפרסם בחודש מרץ. תחזית האינפלציה עלתה ל-5.2%, מול 4.3% בתחזית הקודמת.
הודעת הפד כוללת 388 מילים – 'אוקראינה' מופיעה פעם אחת, גם 'שרשרת האספקה' ו'קוביד' פעם אחת. מילה אחת מוזכרת 7 פעמים – 'אינפלציה'.
במסיבת העיתונאים אמר היו"ר פאוול כי "הכלכלה האמריקאית ממשיכה להיות חזקה" וכי הפד מאמין כי יידרשו עוד העלאות ריבית בהמשך כדי להילחם באינפלציה, שהיא "הרבה יותר מדי גבוהה" - והוסיף כי הוא מבין את הקושי שהיא גורמת ושבכוונת הפד לפעול כמה שיותר כדי לצמצם את עליות המחירים. "נפעל לצמצום הביקושים - אנחנו ממוקדים מאד בהורדת האינפלציה חזרה לסביבה של 2%", אמר פאוול.
"בישיבה של מאי הערכנו כי נבצע היום העלאה נוספת של 0.50% בריבית, כדי להיחלם באינפלציה, ושנגיב לנתונים שיתפרסמו - מאז נרשמה עלייה מפתיעה נוספת במדד המחירים... ההעלאות הבאות יהיו תלויות גם הן בנתונים. אנחנו מתאימים את עצמנו ונמשיך לעשות זאת".
“"אנחנו מבינים שההחלטות שלנו משפיעה על קהילות ואנשים ברחבי המדינה - נעשה כל מה שצריך כדי לשנות את המצב", הוסיף פאוול. עם זאת, הדגיש היו"ר, כי התחזית לריבית של 3.4% בסוף השנה עדיין כפופה לשינויים שיתרחשו.
"אנחנו מאיצים את התגובה לאינפלציה. בור שההעלאה של 75 נק' בסיס היא גדולה באופן חריג ואני לא מצפה שנראה הרבה העלאות כאלה. נכון לעכשיו, סביר מאד להניח שבפגישה הבאה נראה העלאה של 50 או 75 נקודות בריבית. אשר לתחזית בסוף השנה, עוד חצי שנה דברים רבים יכולים לקרות ואם נראה שיש שיפור מהיר נשנה את המדיניות שלנו. נקבל את ההחלטות שלנו פגישה אחרי פגישה ונמשיך להסביר את העמדה שלנו באופן הברור ביותר".
אשר לסיכון בכניסה למיתון בעקבות העלאות הריבית, אמר פאוול כי "תמיד יש סיכון שאנחנו עושים יותר מדי, או שאנחנו עושים פחות מדי. זה קריטי להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%, זה המפתח להכול - אנחנו חייבים להשיג את זה. הציבור צריך להאמין שיש לנו את הכלים ושאנחנו נשתמש בהם ושזה יעבוד - גם אם זה ייקח קצת זמן".
עוד בעניין הסיכונים, במיוחד בשוק התעסוקה, הדגיש היו"ר: "אם נוריד את האינפלציה ל-2% ושיעור האבטלה יעלה ל-4.1%, זה עדיין רמה נמוכה מאד היסטורית. שיעור אבטלה כזה, עם אינפלציה של 2%, אני חושב שזו תהיה תוצאה מוצלחת".
הבנק המרכזי החל ב"סייקל" הצמצום המוניטרי לפני 2 ישיבות, בהודעה של חודש מרץ, מיד עם סיום רכישות האג"ח שהוציא לפועל כתוכנית הסיוע מול משבר הקורונה - אז העלה את הריבית לראשונה מאז 2018, ב-0.25%; הבנק גם הקפיץ במרץ את התחזית לשש העלאות ריבית ב-2022 (למעשה בכל ישיבה השנה), לעומת תחזית לשלוש העלאות שפרסם בדצמבר.
בישיבה הבאה שלו והאחרונה עד היום, של 4 במאי, העלה הבנק את הריבית פעם נוספת, אך הפעם לא הסתפק ב-25 נק' בסיס אלא בהעלאה של 0.50%, לרמה של 0.75%-1%. בשוק ציפו אז להעלאה בשיעור שבוצע, לנוכח נתוני האינפלציה בשעתו, שרק המשיכה לטפס כאמור מאז אותה החלטה.
עוד הודיע הפד בישיבה של מאי על פתיחת המהלך של צמצום המאזן, שקפץ עד ל-8.9 טריליון דולר בעקבות תוכנית רכישות האג"ח הענקית שהוביל הפד מול מגיפת הקורונה. לפי ההחלטה המאזן יופחת ב-47.5 מיליארד דולר בחודש החל ב-1 יוני, סכום שיעלה לאחר שלושה חודשים ל-95 מיליארד דולר (60 מיליארד באג"ח ממשלתיות, והיתרה באג"ח מגובות משכנתאות). מדובר בקצב הפחתה של כטריליון דולר בשנה.