סגור
financial times

ג'נט ילן סופגת את מרבית האש על הכישלון של ממשל ביידן להשתלט על האינפלציה

בשבוע שעבר הודתה שרת האוצר ש"טעתה" בשנה שעברה לגבי האינפלציה. מומחים מעריכים כי הרפובליקנים מתכוונים לאמץ את האסטרטגיה של האשמת ממשל ביידן והמדיניות של המפלגה הדמוקרטית בזינוק המחירים

ג'נט ילן הותקפה בשבוע שעבר על ידי חברי הקונגרס הרפובליקנים וניסתה להגן על המאמצים של הנשיא ג'ו ביידן להוריד את האינפלציה הגבוהה, המייצגת את האיום הגדול ביותר על כהונתו.
שיעור אינפלציה הגבוה מ-8% בארצות הברית אינו מקובל, ו"המטרה הראשונה" של ביידן היא להוריד אותו, הדגישה שרת האוצר בדיון בוועדת הקונגרס. "אנחנו בהחלט לא הכלכלה היחידה שמתמודדת עם לחצי אינפלציה כאלה", הוסיפה.
יו"ר הבנק המרכזי לשעבר הפכה לשריון הפוליטי של הממשל נגד האינפלציה. אולם לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו ביום שישי, מדד המחירים לצרכן עלה במאי ב-8.6% לעומת שנה קודם לכן. ילן הדפה את הביקורת שהמדיניות של הממשל, ובמיוחד תוכנית התמריצים בגובה 1.9 טריליון דולר שאושרה בשנה שעברה, גרמה לכלכלה להתחממות יתר.
בשנים הרבות שלה בוושינגטון, כולל כיועצת כלכלית לביל קלינטון, ניסתה ילן להישאר מעל לקלחת הפוליטית. זה איפשר לה לשמור על מהימנות ולזכות בתמיכה חוצת מפלגות בגבעת הקפיטול. התומכים טוענים שמסיבה זו היא הדמות האידיאלית לייצג את הממשל בתקופת המשבר. זאת בדומה לשרי אוצר קודמים כמו הנרי פולסון תחת ממשל ג'ורג' וו. בוש, שנודעו יותר בזכות המומחיות שלהם, ולא כישורי הפוליטיקה והתקשורת שלהם. לעומת זאת, סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר תחת דונלד טראמפ, נחשב ליותר פוליטי.

2 צפייה בגלריה
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב ספטמבר 2021
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב ספטמבר 2021
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב
(צילום: בלומברג)

אך כעת הגישה הזו מסבכת את ילן, זאת בתקופה שבה הבוחרים מביעים חוסר סיפוק מהדרך שבה הממשל מנהל את הכלכלה, ובחירות אמצע הקדנציה מתקרבות.

הודתה בטעות

בשבוע שעבר הודתה ילן שהיא "טעתה" בשנה שעברה לגבי האינפלציה. באותו הזמן הסיכון לעלייה גדולה נראה שולי ולא ניתן היה לחזות את השיבושים בשרשראות האספקה והטלטלה מהמלחמה באוקראינה. זו היתה הודאה סטנדרטית בטעות בחיזוי מצד כלכלן, אך הרפובליקנים מיהרו להתייחס לכך כהודאה באשמה.
ילן גם שמה פחות דגש על חמדנות תאגידית או הפקעות מחירים כגורמים למחירים הגבוהים לעומת בכירים אחרים בממשל, וטענה שהורדת המכסים על יבוא סיני שהשית טראמפ עשויה לסייע להאט את האינפלציה, טענה שעומדת במרכז ויכוח פנימי נוקב בתוך הממשל.
"היא אומרת מה שהיא מאמינה בו. זה אולי לא נוח, אבל לדעתי היא אומרת את האמת", הגיב דיוויד ווסל, מנהל מרכז הוטצ'ינס למדיניות פיסקאלית ומוניטרית. "היא טוענת בעוז את הטיעונים בהם היא מאמינה, ומסרבת לקרוא את המסרים של הבית הלבן שהיא לא מסכימה איתם", הוסיף. בן קולטון מפירמת היועצים Beacon Policy Advisers הוסיף שילן "היא לא חיה פוליטית. היא מונתה על ידי ביידן בהיותה מאוד מוכשרת... מישהי שאנשים יכולים לסמוך עליה. היא לא מישהי שיכולה להציג כישורים פוליטיים חדים או להעביר מסרים".
בינתיים הדמוקרטים, גם מהאגף הפרוגרסיבי וגם האגף המתון יותר, תומכים בילן. רפובליקנים רבים אמנם אומרים שהם מכבדים את האישיות שלה, אך הם מתנגדים למדיניות הממשל, וחלקם אף תקפו אותה ישירות.
"לא רק שהיא עמדה מנגד בעוד הנשיא ביידן מקדם מדיניות כלכלית הרסנית, היא אפילו עודדה וניסתה להצדיק את המדיניות שדחפה את הכלכלה שלנו לסף מיתון", הגיב הסנטור הרפובליקני ביל האגרטי, שחבר בוועדת הבנקאות של הסנאט. "התאכזבתי ביותר מכך שכלכלנית כמו ג'נט ילן לא הצליחה להניא אימוץ קווי מדיניות רשלניים כאלה שההשלכות שלהם פוגעים בפרנסה של אמריקאים", הוסיף.
ביקורת חריפה נוספת הופנתה אליה מצדו של הסנטור הרפובליקני טום רייס מדרום קרולינה, ששאל את ילן אם הבית הלבן פועל "במכוון" כדי להעלות את מחירי האנרגיה.
"ברור שזה לא מכוון", ענתה ילן וציינה את החלטתו של הנשיא לשחרר מיליון חביות ביום ממלאי הנפט הלאומי. אולם רייס טען כי מדובר "בטיפה בים" בלבד ו"את יודעת שזו הונאה".
שרה ביינדר, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אמרה כי ילן מצאה את עצמה באמצע סערה פוליטית וכלכלית שקשה לשלוט בה.
"לא משנה מה ילן אמרה או לא אמרה... הרפובליקנים מתכוונים לאמץ את האסטרטגיה הזו של האשמת ממשל ביידן והמדיניות של המפלגה הדמוקרטית באינפלציה. זה הקמפיין שלהם", הסבירה. "ההקשר הכלכלי הרחב יותר, שיוצר את הבעיות הפוליטיות, הוא האינפלציה הגבוהה זה עשורים. קשה לממשל להתמודד עם זה, הרי הוא יואשם בכך, גם אם האשמה טמונה גם בפד".
בריאן דיס, מנהל המועצה הכלכלית הלאומית, מסר בתגובה ל"פייננשל טיימס" כי בבית הלבן מרוצים מהביצועים של ילן: "השרה ילן היא הכוח המניע מאחורי האסטרטגיה הכלכלית של הנשיא וקול חשוב בעבודתו של הממשל להתמודד עם האתגרים הכלכליים שעומדים בפני המדינה".
בכיר בבית הלבן אף הכחיש כי התעוררה מחלוקת בין הבית הלבן למשרד האוצר, והדגיש כי הם "מתואמים לגמרי".
"הרצינות שלה, היכולת להבין את הפוליטיקה והיתרונות והחסרונות של כל נושא, הניסיון בשמירה על יציבות פיננסית בתקופות לא יציבות, כל אלה מוערכים ביותר על ידי הנשיא והצוות כולו", אמר הבכיר.
ילן טענה ביום חמישי בכנס של "הניו יורק טיימס" כי "אין שום סימן" לכך שארצות הברית עומדת בפני מיתון, אך היא הזהירה ש"יש סבירות נמוכה שמחירי הדלק ירדו בקרוב". ילן המשיכה והדגישה כי אינה מתחרטת על הגודל או ההיקף של תוכנית התמריצים – המכונה תוכנית החילוץ האמריקאית. "לא הייתי משנה דבר", אמרה.
מאז תחילת הכהונה של ממשל ביידן נפוצו שמועות שילן מתכוונת לעזוב בקרוב את משרד האוצר, כנראה אחרי בחירות האמצע בנובמבר, אך נראה שמקור השמועות אינו מהבית הלבן או ממנה.
איאן כץ מקפיטל אפלא פרטנרס מדגיש גם כי ההשפעה הפוליטית של כל שר אוצר היא מוגבלת. "אם האינפלציה עדיין תהיה גרועה בנובמבר, הבוחרים יענישו את הדמוקרטים, והם לא יחשבו על ילן כשיעשו זאת".
ג'יימס פוליטי וקולבי סמית השתתפו בהכנת הכתבה