סגור
financial times
ספינה מספר 9 ספינה בריטית שהותקפה על ידי ה חות'ים 3.12.23
ספינה בריטית שהותקפה על ידי החות'ים (צילום: Marinetraffic mick prendergast)

בעקבות התקיפות בים האדום: חברות ספנות דורשות הגנה צבאית נרחבת בנתיבי המזרח התיכון

אחרי שכמה ספינות מסחריות הותקפו מול חופי תימן על ידי המורדים החות'ים, חברות הספנות דורשות הגנה מוגברת - "אנחנו כמו ברווזים במטווח". במקביל גובר החשש לשיבוש בסחר העולמי, כולל באספקת הנפט

חברות ספנות דורשות לקבל הגנה צבאית נרחבת יותר בנתיבים הימיים במזרח התיכון, זאת בעקבות ההתקפות האחרונות בים האדום מצד המורדים החות'ים שנתמכים על ידי איראן. ההתקפות עוררו חשש לשיבושים חדשים במסחר העולמי, כולל באספקת הנפט.
ביום ראשון אישרו בפנטגון כי ספינת קרב אמריקאית ושלוש ספינות מסחריות הותקפו ממול לחופי תימן. דיווח שעורר את החשש שהחות'ים, שבחודש שעבר תקפו ספינות בבעלות ישראלית חלקית, מרחיבים את התקיפות בתגובה למלחמה בעזה.
ג'ייקוב לרסן, מנהל האבטחה בבימקו, המייצגת בעלי ספינות ברחבי העולם, אמר כי ההתקפות מצביעות על כך שיש צורך בגיוס משאבים צבאיים נוספים. "כשרואים ששלוש ספינות מותקפות באותו היום ובאותו אזור גיאוגרפי, מבינים שחסרים לנו משאבים", אמר.
היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר שלשום כי ההתקפות "כלל לא מקובלות", וציין כי ארצות הברית מנהלת מגעים עם מדינות אחרות לגבי הקמת כוח משימה ימי שיבטיח "מעבר בטוח של ספינות בים האדום".
האיום החדש הזה לסקטור הספנות – שעלול להשפיע על המסחר במגוון תחומים החל מנפט ועד לכלי רכב – צץ זמן קצר לאחר ששרשראות האספקה עברו טלטלה בעקבות מגפת הקורונה והפלישה הרוסית לאוקראינה - טלטלות שהובילו לאינפלציה גבוהה ולהאטה בכלכלה העולמית.
אולם, לטענת אנליסטים הסוחרים ממעיטים בחשיבות האיום הנוכחי לשיבושים נוספים. "בשוק הנפט הפכו שאננים מדי לגבי הסיכון שהמלחמה בעזה תתרחב באזור ותאיים על תשתיות הנפט והגז ועל הספנות בים האדום ובמפרץ הפרסי", אמר בוב מקנלי, יועץ לשעבר לנשיא ג'ורג' בוש.
מאז 2019 תקפו החות'ים וארגונים נוספים המקושרים לאיראן מספר ספינות במזרח התיכון, השתלטו על מיכליות נפט והוציאו לפועל התקפות באמצעות מוקשים ימיים שחוברו לגוף הספינה.
ההתקפות האחרונות מוסיפות גם לחשש מהאיום שמהווה איראן על מיצר הורמוז – המעבר הצר שמפריד בין איראן ומדינות המפרץ המהווה צוואר בקבוק לייצוא של נפט וגז.
מקנלי מעריך כי הסיכוי ל"שיבוש מהותי באספקת האנרגיה האזורית" עומד על 30%. "אף שלא טהראן ולא וושינגטון מעוניינות בעימות ישיר, ייתכן ולא יוכלו להימנע מהתנגשויות לא מכוונות או לבלום הסלמה בהתקפות של מידה כנגד מידה", הוסיף. בסביבות 40% מהמסחר הימי בנפט עובר בכל יום דרך מצר הורמוז, לצד משלוחים של גז טבעי נוזלי (LNG) מקטאר, שעזרו להחליף באירופה את הגז הרוסי.
בנתיב בים האדום עוברת כעשירית מאספקת הנפט הימית, כך לפי מנהל המידע באנרגיה האמריקאי. הנתיב משמש גם להעברת סחורות מאסיה. בנוסף יש גם את מצר באב אל–מנדב, המפריד בין מפרץ עדן והים האדום, שהוא צר אף יותר ממצר הורמוז ולפיכך פגיע יותר להתקפות.
"לנתיב הים האדום יש חשיבות", הדגיש הנינג גלוישטיין מחברת הייעוץ יורואסיה. "יש לו חשיבות גדולה יותר לאירופיים שדרך הים האדום מקבלים את כל הנפט וה-LNG המגיע מהמזרח התיכון".
בהתקפה בנובמבר נגד ספינה בבעלות ישראלית שהעבירה מכוניות, השתלטו המורדים החות'ים על הסיפון באמצעות מסוק – טקטיקה "שבשימוש שכיח יותר בידי איראן", כך לפי גבריאל ריד מחברת ייעוץ האבטחה S-RM. "זה מצביע על יכולת גדולה יותר לשבש את המסחר בספנות באזור", הוסיפה.
בעקבות זאת, בעלי הספינות מחפשים כעת אחר נתיבים חלופיים שיהיו בטוחים אך גם יקרים יותר, וקוראים לקבלת הגנה גדולה יותר כשהם במזרח התיכון.
צים, חברת הספנות הישראלית הנסחרת בניו יורק, הודיעה בשבוע שעבר שהיא משנה את הנתיבים של חלק מהספינות שלה והזהירה את הלקוחות מפני זמני משלוח ארוכים יותר. הנתיבים החלופיים כוללים מעקף בכף התקווה הטובה בסמוך לקייפטאון, ושייט לאורך מערב אפריקה. מדובר בנתיב ארוך בהרבה ויקר יותר. חברות הספנות כבר נאלצות לשלם תעריפי ביטוח גבוהים יותר, זאת בנוסף לתוספת בתשלומי האבטחה.
מרקוס בקר, מנהל חטיבת הספנות בחברת הביטוח מארש, אמר שחלק מחברות הביטוח העלו את התעריפים כבר בשבוע לפני ההתקפות בים האדום, כשבאחד המקרים התעריפים עלו ב-30%. לדבריו, השוק "יצטרך להגיב" לתקריות האחרונות. אולם, הוא חושב שלבעלי החברות אין יותר מדי ברירה אלא לדבוק בנתיבים הקיימים. "אם מנסים להעביר סחורות מסוימות מסביב לעולם, חייבים לעבור דרך" אזור הים האדום, הסביר.
דימיטריס מניאטיס, סמנכ"ל התפעול בחברת האבטחה הימית Seagull Maritime, ציין כי הם מקבלים "יותר ויותר" פניות מצד חברות ספנות ברחבי העולם למאבטחים חמושים. אך הוא הוסיף כי חברות אבטחה פרטיות, רבות מהן הוקמו כדי לענות על האיום מצד הפיראטים הסומליים, מוגבלות בתגובה שלהן להתקפות רחפנים וטילים בתמיכת מדינות. "הסיכון לנזק היקפי גדל", אמר קצין הביטחון של חברת מיכליות הרשומה בסינגפור. לדבריו, לפחות לאחת מהספינות המסחריות שהותקפו השבוע כלל לא היו קשרים ישירים לישראל. "במקרה של התקפות קיצוניות אנחנו כמו ברווזים במטווח. אף אחד לא יכול לבלום התקפות כאלה, אלא אם מדובר בכוח צבאי".