סגור

הממשל דחה את הערעור של בזוס על זכיית SpaceX בפרויקט הירח של נאס"א

סוכנות החלל הודיעה באפריל על זכייתה של ספייסאקס, חברת החלל של אלון מאסק, בחוזה הטסת האסטרונאוטים שלה לירח, בשווי של 2.9 מיליארד דולר; רשות הערעורים של הממשל הפדרלי דחתה את טענות בלו אוריג'ין של בזוס: "ההחלטה היתה סבירה, בהתאם לדרישות החקיקה ולתנאים שפורסמו"; בלו אוריג'ין שוקלת צעדים משפטיים נוספים

פרק נוסף ביריבות החלל שבין ג'ף בזוס ואלון מאסק הסתיים בהפסדו של מייסד אמזון ובלו אוריג'ין: הממשלה האמריקאית דחתה בסוף השבוע את הערעור שהגיש בזוס וחברת החלל שלו Blue Origin נגד זכייתה של SpaceX בפרויקט הטסת האסטרונאוטים של נאס"א לירח.


סוכנות החלל האמריקאית הודיעה באפריל כי ספייסאקס זכתה בחוזה של 2.9 מיליארד דולר לאספקת החללית שתשגר את האסטרונאוטים שלה לירח. הבחירה בספייסאקס נומקה בשיקולים מקצועיים וכן במחיר הזול יותר שהציעה. המפסידות, בלו אוריג'ין ודיינטיקס (Dynetics) הגישו ערעור על ההחלטה, שנדון בפני הרשות הממשלתית המיוחדת Government Accountability Office - GAO.
הנימוק העיקרי של המערערות היה שהחוזה אמור היה להיות מחולק בין 2 חברות, כפי שהודיעה נאס"א בשלב מוקדם של המכרז, לפני שהסוכנות החליטה להעדיף בחירה בספקית אחת בלבד. היה גם הנימוק הקלאסי בענייני המכרזים – הטענה כי ההצעות לא נבחנו באופן הנכון והנדרש.
שני הנימוקים נדחו כאמור על ידי הרשות הפדרלית, שקבעה כי אף שבשלב מוקדם דובר על כמה חוזים, לנאס"א לא היה מספיק כסף למהלך כזה וזהו שיקול מוצדק לבחירה בגורם אחד. עוד נקבע כי הבחינה של ההצעות היתה "סבירה, בהתאם לדרישות החקיקה ולתנאים שפורסמו".
בלו אוריג'ין לא קיבלה בהבנה את ההחלטה, ואף שלא ציינה זאת במפורשת, נראה שבחברה שוקלים בהחלט אפשרות לערעור בבימ"ש פדרלי: "אנו עומדים על כך שהיו סוגיות עקרוניות בהחלטה של נאס"א אבל ה-GAO לא יכול היה לבחון אותן בשל הסמכות המוגבלת שלו. אנו נמשיך לפעול על מנת שיהיו 2 ספקיות, הפיתרון שבו אנו מאמינים", אמרה דוברת החברה.
בסוכנות החלל ציינו בתגובה: "ההחלטה תאפשר לנאס"א ולספיייסאקס לגבש לוח זמנים לנחיתה הראשונה על הירח לאחר יותר מ-50 שנה". לפי התוכנית של נאס"א, החללית שתשוגר על ידי רקטה של ספייסאקס (כנראה ב-2025-20024) תישא עמה 4 אסטרונאוטים, שניים מהם יועברו לתא הנשיאה המיוחד של ספייסאקס שישוגר לירח – כבר עתה הוכרז שצמד הנוחתים על הירח יכלול לפחות אישה אסטרונאוטית אחת.

1 צפייה בגלריה
אלון מאסק
אלון מאסק
אלון מאסק
(צילום: בלומברג)