סגור

רוסיה צמצמה שוב את הזרמת הגז לאירופה - והמחירים טיפסו לשיא

רויטרס דיווחה כי משלוחי גז טבעי לגרמניה צומצמו מאז שבת, עד שהוסטו לחלוטין מהיעד. זאת אחרי עיכוב הזרמת גז לאירופה בחודש נובמבר. נמשכות הטענות באירופה, שלפיהן רוסיה מעכבת משלוחי גז בשל המתיחות הפוליטית בנוגע לאוקראינה

משלוחי הגז הטבעי מרוסיה לגרמניה דרך צינור מרכזי שינו את כיוונם לאחר שנפסקו בתחילת היום, כך לפי הנתונים שפרסמה חברת Gascade, המפעילה את רשת צינורות הגז הגרמנית.
בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי הזרימה מערבה בצינור ימאל-אירופה (Yamal-Europe) בירידה מאז יום שבת, ובעקבות זאת מחירי ה"ספוט" של הגז באירופה, שהוא גז למסירה מידית, עלו לשיא. שינוי בכיוון הזרמה כבר נרשם למשך שבוע בתחילת נובמבר, אז זרם הגז מזרחה לכיוון פולין.

מחירי הגז הטבעי למסירה מידית (שוק הספוט) מטפסים ב-7.6%, והוא נסחר תמורת 158.1 יורו ל-MWh. בתחילת השנה עמדו המחירים על 19.2 יורו. מדובר בעלייה של 740% מתחילת השנה.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
המחירים משלימים זינוק של יותר מפי 8 מתחילת השנה על רקע הביקוש הגבוה בעקבות ההתאוששות בכלכלות רבות ממשבר הקורונה. השוק נפגע גם מהביקוש הגבוה באסיה וייצור נמוך מהמצופה של אנרגיה מתחדשת.



ב-Gascade ציינו כי גם היום החל הגז לנוע מזרחה בנקודת Mallnow בגבול בין גרמניה לפולין. לפי הדיווחים, מונופול הגז הרוסי גזפרום לא הזמין מקום אחסון ליצוא באמצעות צינור יאמל להיום.
לטענת פוליטיקאים באירופה ומומחים בתעשייה, רוסיה מעכבת בכוונה משלוחים של גז לאירופה בשל המתיחות הפוליטית לגבי המצב באוקראינה והדחיות באישור צינור הגז נורד סטרים 2. העיכובים מזניקים עוד את מחירי הגז.
2 צפייה בגלריה
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
מתקני גז טבעי נוזלי ברוסיה
(צילום: בלומברג)
בגזפרום ובקרמלין מכחישים את ההאשמות הללו ומתעקשים שהם עומדים בהתחייבויות החוזיות שלהם, אך בסוכנות האנרגיה הבינלאומית וגם בקרב הפוליטיקאים באירופה טוענים שרוסיה יכולה לעשות הרבה יותר.
ראיה נוספת לכוונות של פוטין היא שבגזפרום החליטו לא להזמין מקום אחסון נוסף לשינוע הגז דרך אוקראינה ופולין לשאר אירופה בין ינואר לספטמבר 2022. כלומר נראה שאין לחברה כל כוונה לספק יותר מכפי שנדרש ממנה לפי החוזה, לפחות לא בנתיבים הללו. לגבי המצב הנוכחי, בגזפרום לא הגיבו לדיווח.
צינור הגז ימאל עובר גם דרך בלארוס, שעל הממשלה שלה מופעל לחץ רב מצד אירופה בשל הפרת זכויות אדם ומשבר הפליטים בגבול. הנשיא אלכסנדר לוקשנקו מאיים להגיב על סנקציות על ידי חסימת משלוחי הגז.