סגור

אחרי יותר מחודש: פיצוצים בקייב; "אם פוטין לא מפסיק הלחימה - זו השפלה לעולם כולו"

אחרי יותר מחודש של שקט בקייב, תקפה רוסיה בטילים מתקן שבו אוחסנו רכבים משוריינים וטנקים שהועברו לטובת הלחימה. נשיא צרפת קרא להסתכל על עתיד היחסים עם מוסקבה אחרי המלחמה, והותקף. מתקפת נגד של הצבא האוקראיני בסברודונצק

פיצוצים הרעידו הבוקר (ראשון) את בירת אוקראינה קייב, יממה אחרי שהצבא האוקראיני פתח במתקפת-נגד בעיר סברודונצק, שעומדת במרכז הלחימה בחבל דונבאס. מהאזור שבו נשמעו הפיצוצים בקייב נראה גם ענן עשן, לראשונה מאז אפריל, אז נורו טילים לעבר קייב במהלך ביקורו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.
בשבועות האחרונים החלה קייב לחזור באיטיות לחיי שגרה, אחרי שרוסיה החליטה לשנות את מיקוד המבצע הצבאי שלה לדרום ולמזרח אוקראינה. ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו אמר כי כתוצאה מהמתקפה הרוסית נפצע אדם אחד, אולם לא דווח על הרוגים. ראש העיר ברוברי, המרוחקת כ-20 ק"מ ממרכז קייב, קרא לתושבים להסתתר בבתיהם.
בשעות הצהריים הודיעה רוסיה כי תקפה בטילים לטווח ארוך טנקים מדגם T-72 ורכבים משוריינים שנתרמו לאוקראינה ממדינות המערב והועברו אליה ממזרח אירופה. ברוסיה טענו כי התקיפה התמקדה במתקן לתיקון קרונות רכבת, שם אוחסנו הטנקים והרכבים המשוריינים.
בסברודונצק, שם זה שבועות מרכזת רוסיה את כוחותיה במה שנראה כמו אחד הקרבות המשמעותיים של המלחמה, הודיע ראש העיר אולכסנדר סטריוק כי הלחימה נמשכת גם ברחובות. בין הצדדים נרשמים חילופי אש וארטילריה. "המצב מתוח ומסובך", אמר ראש העיר, שהוסיף כי התושבים סובלים ממחסור במזון, דלק ותרופות. "הצבא שלנו עושה הכול כדי שנוכל להניס את האויב מהעיר".
ובמקביל, גם בזירה הדיפלומטית התרחשה ביממה האחרונה סערה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי חשוב להימנע מ"השפלה" של מוסקבה. "אסור לנו להשפיל את רוסיה, כדי שביום שהלחימה תיפסק נוכל לבנות דרך יציאה באמצעים דיפלומטיים", אמר מקרון בריאיון לעיתונים מקומיים בצרפת. הוא הוסיף כי הוא "משוכנע שממקומה של צרפת להיות מתווכת", כלשונו.

3 צפייה בגלריה
התקפה רוסית על קייב אוקראינה אחרי חודש שקט
התקפה רוסית על קייב אוקראינה אחרי חודש שקט
ההתקפה על קייב
(רויטרס)
דבריו של מקרון גררו תגובה חריפה מצד אוקראינה. שר החוץ האוקראיני דימטרו קולבה אמר בתגובה כי "קריאות להימנע מהשפלת רוסיה יכולות רק להשפיל את צרפת וכל מדינה אחרת שתקרא לזה. רוסיה משפילה את עצמה. אנחנו קוראים להתמקד יותר בהשבת רוסיה למקומה. זה יביא שלום ויציל חיים".
גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס לדבריו של מקרון. "ההשלכות הנוראיות של המלחמה הזו יכולות להיפסק בכל רגע, אם אדם אחד במוסקבה פשוט ייתן את ההוראה", הוא אמר. "העובדה שעדיין אין הוראה כזו, היא לחלוטין השפלה לעולם כולו".
פוטין מצידו צפוי לדבר היום על המלחמה באוקראינה בריאיון שישודר בטלוויזיה הרוסית. כמה חלקים בודדים מהריאיון כבר שודרו, ופוטין נשמע כשהוא אומר כי ההגנה האווירית הרוסית "מפצחת כמו אגוזים" את הנשק האוקראיני. לנשק האוקראיני, נזכיר, הצטרפו בימים האחרונים גם מערכות מתקדמות שהועברו מארה"ב ובריטניה, במטרה לדחוק את הכוחות הרוסיים ככל האפשר. במוסקבה אמרו כי הנשק שהועבר לקייב מהמערב רק ישפוך שמן למדורה.

"כל המאמצים לסברודונצק"

סרגיי גאידאי, מושל מחוז לוהנסק, שבו שוכנת העיר סברודונצק, אמר כי הכוחות האוקראינים הנהיגו בימים האחרונים מתקפת-נגד, והצליחו לכבוש כ-20% נוספים מהעיר, שבה שלטו ב-30%. המושל ציין כי צבא רוסיה מפוצץ גשרים כדי למנוע מהאוקראינים להעביר עוד נשק וסיוע אזרחי לתושבים המקומיים. "כמו שאנחנו מבינים, הם משקיעים את כל המאמצים והעתודות שלהם בכיוון הזה", אמר גאידאי. "הם סובלים מאבדות ענקיות".

3 צפייה בגלריה
הרס ב סברודונצק אוקראינה
הרס ב סברודונצק אוקראינה
הרס בסברודונצק
(רויטרס)
הוא הוסיף כי המצב בסברודונצק קשה, אבל אמר שהוא מאמין שהניצחון הרוסי אינו מציאותי. גאידאי ציין עוד כי הוא מקווה שמערכות הנשק שהעביר המערב לאוקראינה יסייעו לקייב לנצח במלחמה, בין היתר באמצעות פגיעה ברוסים ממרחק רב. "ברגע שיהיה לנו מספיק נשק ארוך טווח מהמערב, נדחוק את הארטילריה שלהם רחוק מהעמדות. ואז, הרוסים פשוט יברחו".
בעיר במזרח אוקראינה לוקחים חלק בלחימה לא רק אוקראינים, אלא גם לוחמים זרים משורת מדינות אחרות, בהן אוסטרליה, גאורגיה, צרפת וברזיל. אחד הלוחמים מאוסטרליה אמר שהחליט להתנדב ללחימה, ולוחם אחר, דובר אנגלית עם מבטא אמריקני הבטיח לסייע בדחיקת הרוסים מהעיר. "אני ילד בן 22 מגאורגיה. אנחנו בצד הנכון של ההיסטוריה", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה ב סברודונצק
חיילים של צבא אוקראינה ב סברודונצק
חיילים של צבא אוקראינה בסברודונצק
(רויטרס)
לגיון הלוחמים הזרים באוקראינה ספג בימים האחרונים כמה אבדות. אתמול הודיע הלגיון כי ארבעה לוחמים זרים – מהולנד, אוסטרליה, גרמניה וצרפת נהרגו בקרבות עם הרוסים.
ביום חמישי האחרון אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי אוקראינה סופגת בקרבות מדי יום עד 100 הרוגים ו-500 פצועים. גורמים מערביים אמרו כי ההערכה האוקראינית שלפיה קייב מאבדת בין 60 ל-100 איש מכוחותיה מדי יום "מהימנה יחסית". זלנסקי ציין ביום חמישי האחרון שרוסיה שולטת כרגע על 20% משטחי אוקראינה, והוסיף כי קו החזית מתפרס כעת על פני יותר מ-1,000 ק"מ.