סגור

הטיל המיושן שעשה קאמבק במלחמת אוקראינה והפך ללהיט

טילי הסטינגר של ריית'און זוכים להצלחה מול המתקפות האוויריות הרוסיות, והמלאים הולכים ואוזלים; כדי לחדש אותם ולעמוד בביקוש מצד מדינות נוספות החוששות מפלישה, תחדש החברה את יצור הטיל הוותיק שבארה"ב כבר החלו לחפש לו מחליף; עלות החוזה שקיבלה - 625 מיליון דולר

צבא ארה"ב הודיע אתמול (ו') שחברת ריית'און זכתה בחוזה בסך 625 מיליון דולר לאספקת טילי נ"מ מסוג סטינגר, זאת כדי למלא את המלאים שהתרוקנו לאחר שטילים מסוג זה נשלחו כסיוע לאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית.
הביקוש לטיל הכתף נגד מטוסים מסוג סטינגר שמיוצר על ידי החברה מפגין ביצועים מוצלחים בעצירת מתקפות רוסיות אוויריות. הוא נמצא בביקוש גבוה מצד אוקראינה ומדינות אירופאיות נוספות, שחוששות שרוסיה עשויה לתקוף גם אותן.


2 צפייה בגלריה
הפלת מסוק רוסי אוקראינה
הפלת מסוק רוסי אוקראינה
הפלת מסוק רוסי באוקראינה
(צילום: טוויטר)

צבא ארה"ב הגביל את השימוש במלאי הסטינגרים, שנכנסו לראשונה לשימוש בשורותיו בשנת 1981, אך עדיין יש צורך בחידוש מלאי זה עד שיימצא ברשותו הדור הבא של מערכות הגנה אוויריות אישיות.
הסטינגר הוא טיל קל לנשיאה שניתן לפרוס במהירות ולשגר נגד מסוקים, מטוסים, רחפנים ואפילו טילי שיוט. מאז פברואר שלחה ארה"ב כ-1,400 טילי סטינגר לאוקראינה, וגם בנות בריתה של ארה"ב רוצות לחדש את מלאי הנשק ששלחו לאוקראינה בחודשים האחרונים.

2 צפייה בגלריה
טיל סטינגר נ"מ
טיל סטינגר נ"מ
טיל סטינגר המשוגר מכלי רכב צבאי
(צילום: רויטרס)

החוזה לאספקת 1,468 טילים הוענק לריית'און ביום רביעי, על פי מסמך שהגיע לידי רויטרס. העסקה שווה עד 687 מיליון דולר במידה שתמומש האופציה להרחיבה. היא אינה כוללת תאריך למסירת הטילים, אם כי זו עשויה לארוך עד 30 חודשים.
נשיא ריית'און, ווס קרמר, אמר שההזמנה "עוזרת למלא את ההזמנות מצד מדינות זרות, וכן לחדש את מלאי הסטינגרים והאצת הייצור".
במקביל פועל הפנטגון לאיתור טילי סטינגר שנמצאים במאגרים אך זקוקים לחידוש. לדברי הפנטגון, קו הייצור של הטילים נסגר בדצמבר 2020, וביולי 2021 זכתה ריית'און בחוזה לייצור טילים נוספים, אך בעיקר בשביל ממשלות זרות. לפיכך מפעל של ריית'און באריזונה מייצר את הטילים אולם בקצב נמוך.
מנכ"ל ריית'און, גרג הייס, אמר בועידה ב-26 באפריל שמשרד ההגנה האמריקאי לא רכש טילי סטינגר חדשים מזה 18 שנה. לדבריו, "חלק מהרכיבים כבר אינם זמינים בשוק, ויהיה עלינו לתכנן מחדש חלק מרכיבי הטיל. זה הולך לקחת זמן".