סגור
כלכלת סין האטה שוק סגור בייג'ינג
שוק סגור בבייג'ינג בזמן מגפת הקורונה (צילום: AP)

מגמה מדאיגה בסין: כוח העבודה הולך ומתכווץ

על פי נתונים רשמיים של משרד הסטטיסטיקה הלאומי בסין, שיעור הסינים בגילאי 16 עד 59 ירד מ-62% אשתקד ל-61.4%. ברקע: מספר הילדים הנמוך שמביאות לעולם משפחות סיניות והתארכות תוחלת החיים

האוכלוסייה בגיל העבודה בסין מצטמקת ביחס לסך האוכלוסייה, כך עולה ממידע רשמי שפורסם השבוע בסין. לפי דו"ח של משרד הסטטיסטיקה הלאומי הסיני, שיעור הסינים בגילאי 16 עד 59 היווה 61.3% מסך אוכלוסיית המדינה לעומת 62% מהאוכלוסיה אשתקד.
אוכלוסיית סין חווה תהליך הזדקנות מהיר בעוד פחות ופחות אנשים מביאים לעולם ילדים, ותוחלת החיים עולה. מספר הלידות בסין ירד למרות מאמצי הממשל בבייג'ינג בעשור האחרון להקל במגבלות שהוטלו על משקי בית בכל הקשור למספר הילדים. ירידה בשיעור האוכלוסייה העובדת משמעה שפחות אנשים צריכים לתמוך במספר הולך וגדל של אנשים, גם אם סך תושבי סין נמצא במגמת ירידה. גודל אוכלוסיית סין ירד ביותר משני מיליון ל-1.41 מיליארד איש ב-2023, לעומת השנה הקודמת. זוהי ירידה גדולה בהרבה מזו של 850 אלף אנשים שנרשמה בין 2021 ל-2022, אז הייתה זו הפעם הראשונה שאוכלוסיית המדינה מצטמקת מאז שנות ה-60.
האוכלוסייה בגיל העבודה בסין הצטמצמה לאחר שהגיעה לשיא ב-2011, כך אמרו אנליסטים של UBS בחודש שעבר. "אוכלוסייה עובדת שמצטמצמת יחד עם שינויים מבניים ביחסי הביקוש וההיצע בשוק העבודה גורמים להאצת השימוש בטכנולוגיה – מאוטומציה ורובוטיקה ועד דיגיטציה ו-AI – וזאת כדי לעמוד בצרכי שוק העבודה ולהעלות את היצרנות במקביל לחיסכון בעלויות", כך לדברי האנליסטים.
הם ציינו גם שעדיין ישנן הזדמנויות לסין להגדיל את יצרנות כוח העבודה שלה על ידי הרחבת ההכשרה המקצועית, הכנסת אנשים מאזורים כפריים למעגל העבודה, והעלאת גיל הפרישה.
בשנה שעברה עלה שיעור אבטלת הנוער בסין לשיא של 20% על רקע צמיחה כלכלית מזדחלת וחוסר התאמה בין המיומנויות הדרושות והקיימות. משרד הסטטיסטיקה עצר בקיץ את פרסום שיעור אבטלת הנוער בטענה שעליו להעריך מחדש את שיטות החישוב שלו. השבוע חזר המשרד לפרסם את הנתון הזה, לצד פריסה של שיעור האבטלה ליותר קטגוריות גיל, כיוון שלדבריו לוקח לצעירים זמן לעבור ממוסדות החינוך לשוק העבודה.
המספרים המעודכנים גם אינם כוללים צעירים שעדיין לומדים, שמהווים כ-60% מהאוכלוסייה בגילאי 16 עד 24. נכון לדצמבר, עמד שיעור האבטלה בגילאי 16 עד 24 על 14.9%, בגילאי 25 עד 29 על 6.1%, ובגילאי 30-59 על 3.9%.