סגור

פרשנות
חלופה בעייתית לרוסיה: גם הגז האלג'ירי הוא כלי ענישה

המדינה הצפון־אפריקאית היא ספקית גז מובילה, אבל כבר השתמשה במשאב ככלי ניגוח פוליטי נגד ספרד

במהלך חיפושיהן אחרי חלופות לגז הרוסי, מדינות אירופה לא פוסחות על אלג'יריה. השבוע צפוי ראש ממשלת איטליה מריו דראגי לחתום על הסכם להגדלת אספקת הגז, כאשר כיום המדינה הצפון־אפריקאית היא ספקית הגז השנייה של ארץ המגף.


על פניו, האופציה האלג'ירית נראית כסבירה. המדינה מדורגת כספקית הגז השלישית של אירופה, אחרי רוסיה ונורבגיה, באמצעות צינורות העוברים דרך הים התיכון לספרד ולאיטליה ומסוף גז טבעי נוזלי (LNG). עלות הגז האלג'ירי נמוכה בהשוואה לרוסי אך התשתיות להובלתו נחותות יותר. בשנה שעברה ייצאה אלג'יריה כ־34 מיליארד מ"ק גז לאיחוד. לשם השוואה, יבוא הגז מרוסיה הגיע לכ־140 מיליארד מ"ק. לפי הערכות, השנה תוכל אלג'יריה להגדיל את האספקה בכ־7 מיליארד מ"ק בעיקר דרך צינור הטראנס־מד לאיטליה. גז נוסף אפשר תיאורטית להזרים דרך מרוקו ומשם לספרד, אולם צינור זה נסגר בנובמבר 2021 עקב הידרדרות היחסים בין שתי המדינות הצפון־אפריקאיות.

1 צפייה בגלריה
מריו דראגי ראש ממשלת איטליה פסגת אקלים גלזגו
מריו דראגי ראש ממשלת איטליה פסגת אקלים גלזגו
מריו דראגי ראש ממשלת איטליה
(AP)

מנגד, צריכת הגז המקומית צמחה בכ־6% בשנה בין 2010 ל־2019, ולכן אם לא תרוסן ולא ייכנסו פרויקטים חדשים לשלב התפוקה, לאלג'יריה תהיה בעיה לייצא לאירופה. בנוסף, יש לזכור כי זה שנים אלג'יריה סובלת מחוסר יציבות פוליטית וכלכלית, דבר שיכול להשפיע על יכולתה להמשיך בהגדלת יצוא הגז שלה.
אבל מעבר לכל הסיכונים, נראה כי בחיפושיה אחר החלופות לרוסיה, אירופה לא הפיקה את הלקחים הנכונים. עוד לפני המלחמה באוקראינה האיחוד האירופי הרגיש כי הפך בן ערובה של הגז הרוסי. אלג'יריה אמנם לא נמצאת במעמדה של רוסיה, אך מבחינת האיחוד, הגברת ההסתמכות עליה עלולה להפוך אותה "לרוסיה קטנה". זאת בהינתן כי האלג'ירים אינם מסתירים את רתימת הגז לקידום אינטרסים פוליטיים.
מי שכבר מרגישה מאוימת היא ספרד. אחרי סכסוך מתוקשר, הודיעה באחרונה מדריד כי היא מקבלת את עמדת מרוקו לגבי סוגיית סהרה המערבית, ולפיה יבוצע משאל לקביעת עתיד האזור. עמדה זו מנוגדת לעמדה האלג'ירית המצדדת במתן עצמאות לחבל, ולא בכדי כינתה אלג'יר את המהלך הספרדי "בגידה". ספרד היא צרכנית הגז השנייה בגודלה של הגז האלג'ירי, ולכן לא סביר שאלג'יריה תבטל את חוזי האספקה, מה עוד שמדובר בהסכמים ארוכי טווח. עם זאת, ההסכמים הללו כוללים סעיף המאפשר עיון מחודש במחירי הגז מתקופה לתקופה. אמנם מאז תחילת הלחימה אלג'יריה שמרה על מחירי גז הוגנים ללקוחות באירופה, כולל ספרד, אולם בימים האחרונים, מאז שינתה מדריד את עמדתה לגבי הסהרה, השתנו ההצהרות. מנכ"ל חברת האנרגיה הלאומית של אלג'יריה כבר הכריז כי המחירים לספרד צפויים לעלות. זאת כאמור לא הפעם הראשונה שאלג'יריה משתמשת בגז ככלי פוליטי. היא פעלה כך ב־2021 עם סגירת הצינור לאירופה העובר דרך מרוקו.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com