סגור

בלעדי
נמשיך לנשום זיהום: סגירת התחנות הפחמיות נדחית ל־2023

חברת החשמל דוחה מעבר ליחידות ייצור על גז טבעי בתחנה בחדרה, ותיאלץ לרכוש פחם עם יותר גופרית בשל המלחמה באוקראינה. החברה: הקורונה עיכבה את העבודות. ארגוני סביבה: "זאת הפרה בוטה של הבטחות הממשלה בקמפיין הגז"

אף שהפחם מזהם יותר ויקר יותר, הוא בכל זאת ימשיך לשמש את משק האנרגיה הישראלי בשנים הקרובות. ל"כלכליסט" נודע כי יחידות 4-1 בתחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה, בהן מיוצר חשמל מפחם ואשר היו אמורות להיסגר ביוני 2022, ימשיכו בפעולתן לפחות עד תחילת 2023. מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך כבר התריע בחודשים האחרונים על כך שהחברה תתקשה לעמוד ביעד להעברת היחידות לשימור (סגירת היחידה, תוך שמירת האפשרות להפעילה) באמצע 2022, והועברה פנייה הרשמית מצד חברת החשמל לגורמים הרגולטוריים, בהמתנה לאישורם.
לפי החברה, הסיבה לדחייה היא העיכוב שנוצר בהגעת רכיבים ומומחים מחו"ל לפרויקט הקמת המחז"מים (טורבינות גז במחזור משולב) באורות רבין. הטורבינות אמורות לשמש כחלופה ליחידות הייצור בפחם, והיו אמורות להתחיל לפעול עד יוני 2022. כעת התאריך המעודכן להפעלת אחת הטורבינות הוא ינואר 2023 והשנייה רק בסוף 2023.
1 צפייה בגלריה
תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
תחנות אורות רבין
(צילום: אלעד גרשגורן)

שימוש בפחם מזהם במיוחד

לעיכוב בהעברת היחידות לשימור יש כמה משמעויות שליליות. ראשית, הייצור בפחם גורם לזיהום האוויר שממנו מתים בכל שנה מאות בני אדם. שנית, הייצור בפחם יקר יותר מגז, והוא למעשה זה שאחראי לעליית תעריפי החשמל בתחילת פברואר השנה.
סיבה שלישית נוגעת למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שיצרה חוסר בזמינות של פחם דל־גופרית. משמעות הדבר שחברת החשמל נאלצת לרכוש פחם שיש בו יותר גופרית, שמזהם יותר ולמעשה הוא מנוגד להיתר הפליטה שהוציא המשרד להגנת הסביבה לאתר אורות רבין. המשרד מגביל את תכולת הגופרית המרבית בפחם על מנת למזער את פליטת דו־תחמוצת הגופרית של תחנת הכוח.
בימים האחרונים פנתה החברה למשרד להגנת הסביבה וביקשה לעדכן את היתר הפליטה שלה. עדיין לא נמסרה תשובת המשרד להגנת הסביבה.

גל הקור הגיע בהפתעה

ישראל משופעת בגז טבעי, ולא ברור מדוע היא מתחייבת לסיים את הייצור מפחם רק ב־2025. הייצור מפחם מתבצע בתחנות בחדרה ובאשקלון.
לפני כמה שבועות הנחתה חברת ניהול המערכת נגה את חברת החשמל להשבית באופן זמני שתיים מתוך ארבע היחידות בחדרה, בניסיון לצמצם את הייצור מפחם בעונות מעבר, שבהן הביקוש לחשמל איננו בשיא. למרות זאת, בתוך ימים שוב הופעלו היחידות, בשל גל הקור בשבוע שעבר. במשק החשמל טוענים כי הרזרבה בייצור חשמל בעת שנרשמים שיאי ביקוש נמוכה מאוד ומאלצת את חברת החשמל לפנות לצרכנים כבדים ולבקש מהם להתנתק מרצון ממערכת החשמל בשעות צריכת שיא.
מפניית "כלכליסט" לחברת ניהול המערכת עולה כי בשבוע שעבר בעת גל הקור, כשהביקוש לחשמל עמד מעל 13 אלף מגה־אט, יחידות ייצור בהיקף עצום של 2,500 מגה־ואט היו לא בשימוש. מתוכן 1,500 מגה־ואט הן יחידות ייצור שיצאו לתחזוקה לפי תוכנית תחזוקה שאושרה מראש. 1,000 מגה־ואט נוספים הם יחידות ייצור שלא פעלו בשל תקלות והגבלות שונות. משמעות הדבר שאין מחסור אמיתי בחשמל, אלא לכל היותר היערכות לא נכונה לאפשרות של ביקוש גבוה לחשמל בחודש מרץ.
בגרינפיס ישראל מבקרים את החלטה. "משרד האנרגיה מכשיל את מדיניות האקלים. דחיית סגירת היחידות המזהמות למועד שאינו ידוע, לאחר שהיו לממשלה חמש שנים להיערך לכך, היא הפרה בוטה של אחת ההבטחות המרכזיות בקמפיין הממשלתי לקידום הגז".
מחברת החשמל נמסר: "כתוצאה מהגל הרביעי והחמישי של הקורונה נוצר עיכוב של תשעה חודשים בהגעת רכיבים ומומחים מחו"ל לפרויקט המחז"מים באורות רבין. כתוצאה מכך צפויה דחייה של שבעה ותשעה חודשים בהפעלת יחידות ייצור על גז. חברת החשמל עדכנה את הגורמים הרגולטוריים".
יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל אסיף איזק, "יחידות הייצור הפחמיות המיושנות 1-4 גורמות לפגיעה קשה באיכות החיים ואיכות הסביבה. הממשלה קבעה כי היחידות יועברו לשימור לשם הפעלה בשעת חירום כבר ביוני 2022 ויש לעמוד על כך - ולא לאפשר עיכוב. יתרה מכך אנו דורשים להפסיק לחלוטין את פעילות היחידות הללו - היות וניתן להרחיב את הפעלת תחנת הכוח חגית -המופעלת באמצעות גז טבעי, כשלב ביניים עד לביסוס אנרגיות מתחדשות".