סגור
דונלד טראמפ בכנס בפברואר בפריימריז למפלגה הרפובליקאית
דונלד טראמפ. נכון לחודש שעבר, גייס 75 מיליון דולר פחות מביידן (צילום: AP/Paul Sancya)

בעמק הסיליקון חוששים שביידן יעלה מסים - ויגייסו כספים לקמפיין של טראמפ

חמישה חודשים לפני הבחירות, דונלד טראמפ מצא תומכים בקהילת הטכנולוגיה, הידועה לרוב בעמדותיה הליברליות, וביוני יתקיימו שם כמה אירועי גיוס כספים עבורו. ברקע: הצעתו של ביידן להכפיל את המס על רווחי הון ומדיניות לשכת הסחר הפדרלית שפועלת לחסימת מיזוגים ורכישות של חברות הטכנולוגיה הגדולות

לקראת הבחירות בארה"ב שיתקיימו בעוד חמישה חודשים, דונלד טראמפ הצליח להשיג תמיכה בקרב בכירים בעמק הסיליקון. זאת אף שקהילת הטכנולוגיה ידועה לרוב בנטיותיה הליברליות, הבאות לידי ביטוי בתמיכה במועמדים של המפלגה הדמוקרטית. הסיבות העיקריות לשינוי הזה במגמה קשורות בהצעתו של הנשיא ג'ו ביידן להכפיל את המס על רווחי הון ומדיניות לשכת הסחר הפדרלית בראשותה של לינה קאן, שפועלת לחסימת מיזוגים ורכישות של חברות הטכנולוגיה הגדולות.
ב"פייננשל טיימס" דיווחו כי כמה מהדמויות הבולטות ביותר בתעשיית ההון סיכון בעמק הסיליקון מארגנים בחודש הבא אירועי גיוס כספים עבור טראמפ, שיתמודד על הנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. האירוע המרכזי הוא של המשקיעים דיוויד סאקס ושמאת׳ פליהאפיטיה (Chamath Palihapitiya), שיתקיים ב־6 ביוני בסן פרנסיסקו. מחיר הכרטיסים לאירוע מתחיל ב־50 אלף דולר, כשכרטיס אח"מ הכולל מושב מועדף בארוחה ותצלום עם הנשיא לשעבר מטפס כבר ל־300 אלף דולר. זמן קצר לאחר מכן יתקיים בניופורט ביץ' אירוע גיוס גספים נוסף, הפעם בארגונו של פלמר לאקי, מייסד חברת הביטחון אנדוריל ושל אוקולוס VR.
בנוסף לאירועים נרשמה עלייה בתרומות. ג'ייקוב הלברג, בכיר בפלנטיר, אישר כי תרם לאחרונה מיליון דולר לקמפיין של טראמפ, אף שבבחירות הקודמות ב־2020 תרם מאות אלפי דולרים דווקא ליריב, ביידן. לדבריו, הבחירה הפעם בטראמפ נבעה בין השאר מעמדותיו בעד ישראל ונגד סין. מעבר לתמיכה הברורה בטראמפ, האירועים הללו מייצגים את הביקורת הגוברת בתעשיית ההייטק נגד הנשיא ביידן. "כשאנשים כמוני וכמו פאלמר ודיוויד סאקס תומכים כיום בפומבי בטראמפ, אנחנו לא מתמודדים עם אותן תגובות שליליות שהיו לפני שמונה שנים", אמר.
בניסיונו לזכות בקולות הליברטריאנים, טראמפ קרא להמתקת עונשו של רוס אולבריכט, מייסד פלטפורמת הקריפטו המקוונת סילק רוד. טראמפ אמר את הדברים שלשום בכנס של אגודת הליברטריאנים הלאומית בוושינגטון הבירה. "אם תצביעו עבורי אני אמתיק את עונשו של אולבריכט לזמן שכבר ריצה", אמר טראמפ. אולבריכט (40) נידון ב־2015 למאסר עולם לאחר שהואשם בגרימת שישה מקרי מוות בעקבות סמים שנרכשו בפלטפורמה והזמנת חמש רציחות. לפי ההאשמות, בפלטפורמה שניהל נמכרו סמים בשווי 200 מיליון דולר. עם זאת, בחוגים הליברטריאנים בארה"ב השתמשו במקרה שלו כדוגמה להתערבות יתר של הממשל, שפוגע לטענתם בשוק החופשי.
טראמפ הבטיח גם להגן על המסחר בקריפטו והאשים את ביידן ב"מסע צלב לחיסול הקריפטו". עם זאת נאומו של טראמפ ספג לא מעט קריאות בוז, שכן רבים חושבים שהמדיניות שלו גם היא התערבות יתר של הממשל. "המפלגה הליברטריאנית צריכה למנות את טראמפ לנשיא ארה"ב", אמר. "רק אם אתם רוצים לנצח, אבל אולי אתם לא רוצים".
בתוך כך, מתגברים המאמצים בקרב תומכי טראמפ בעמק הסיליקון לשכנע את אלון מאסק, הבעלים של טסלה, ספייס X ופלטפורמת המדיה החברתית X, להביע גם כן תמיכה פומבית בנשיא לשעבר. מאסק תמך אמנם בעבר בהילארי קלינטון ובברק אובמה, אך בשנים האחרונות חשף כי עבר לתמוך במפלגה הרפובליקנית. כמו כן, הוא ניצל את החשבון שלו ב־X כדי לקרוא לביטול הקנס שהוטל על טראמפ במסגרת התביעה נגד החברה שלו, והאשים את התקשורת בהטיה לטובת ביידן. "ככל שההתקפות התקשורת על טראמפ נתפסות בידי הציבור כלא הוגנות, כך הוא עולה בסקרים", כתב מאסק בשבוע שעבר ל־185 מיליון עוקביו.
טראמפ נהנה לאחרונה גם מתנופה בשכנוע בכירים בקצה השני של המדינה, בתעשיית הפיננסיים, שם באופן מסורתי יש יותר תמיכה בעד הרפובליקנים. בכל זאת, התמיכה הבולטת ביותר בעדו התפרסמה בסוף השבוע מצידו של מנכ"ל בלאקסטון סטיבן שוורצמן, אף שהקפיד להתרחק ממנו אחרי ההתקפות על גבעות הקפיטול בינואר 2021, ואף תמך ביריבו כריס כריסטי לראשות המפלגה. שוורצמן טען שהתמיכה בטראמפ נובעת בין השאר מ"העלייה הדרמטית באנטישמיות", ושלדעתו המדיניות של ביידן מוטעית. "אני שותף לחששות של מרבית האמריקאים שהמדיניות הכלכלית, החוץ וההגירה שלנו מושכות את המדינה בכיוון הלא נכון", מסר.
התמיכה הזו משוורצמן עשויה לסלול את הדרך לעוד הצהרות תמיכה ולמבול תרומות מצד עשירי וול סטריט. זאת כשתורמים גדולים של המפלגה כמו קן גריפין ופול זינגר עוד לא הביעו דעה לאחר שבפריימריז תמכו בניקי היילי.
המאמצים הללו בעמק הסיליקון והתמיכה של שוורצמן קרוב לוודאי שיעזרו לטראמפ לצמצם את הפער מביידן בכל הקשור לגיוס תרומות לקמפיין. נכון לחודש שעבר, טראמפ גייס 75 מיליון דולר פחות מביידן. טרוור טריינה, שכיהן כשגריר ארה"ב באוסטריה בעת כהונת טראמפ, הסביר בריאיון ל"פיננשל טיימס" שהתורמים הגדולים עוקבים אחרי הסקרים ובוחרים צד בהתאם למועמד המוביל כדי לקדם את האינטרסים שלהם. "אנחנו יכולים לדבר על הנושאים החמים כמו אינפלציה וביטחון גבולות לעומת הפלות, אבל לדעתי בפועל רואים כבר שטראמפ הולך לנצח, ואנשים רוצים למצב את עצמם בצורה חיובית לקראת ארבע השנים הבאות". לפי אתר הסקרים fivethirtyeight, טראמפ מוביל על ביידן בפער של 1.5%.