סגור
מפעל פולקסווגן בוולסבורג גרמניה
מפעל פולקסווגן בוולסבורג, גרמניה (צילום: Volkswagen AG)

סין, טראמפ - והאטה מקומית: תעשיית הרכב בגרמניה מתכווצת

כמעט מחצית מקיצוצי המשרות בתעשייה הגרמנית בשנה שחלפה היו במגזר הרכב. ירידה חדה ברווחים, תחרות מסין, מכסים בארה"ב והאטה כלכלית פנימית מציבים אתגר מתמשך לענף שמתקשה להתאושש

שילוב של אתגרים תעשייתיים וכלכליים מכביד על תעשיית הרכב בגרמניה, מהגדולות במדינה, שקיצצה כ-51.5 אלף משרות בשנה שהסתיימה ב-30 ביוני - 7% מכוח האדם. כך מדווחת CNBC, בהתבסס על ניתוח חדש של חברת EY המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של גרמניה (Destatis).
במשק הגרמני כולו נגרעו כ־114 אלף משרות ב־12 החודשים שהסתיימו ב־30 ביוני השנה - כלומר כמעט מחצית מהקיצוצים הגיעו ממגזר הרכב. "שום מגזר תעשייתי אחר לא רשם ירידה כה חדה במספר המועסקים", נכתב בדו"ח, כך דווח ב-CNBC. עוד נמסר כי מאז 2019, השנה שקדמה למגפת הקורונה, קוצצו בתעשיית הרכב 112 אלף משרות.
יאן ברורהילקר, שותף מנהל בחטיבת הביקורת של EY בגרמניה, הסביר כי הצמצומים נובעים ממצבה המאתגר של תעשיית הרכב. לדבריו, "ירידות חדות ברווחיות, עודפי ייצור ושווקים בינלאומיים חלשים הפכו את קיצוצי המשרות לבלתי נמנעים".
עוד צוין בדו"ח כי הכנסות הענף ירדו ב-1.6% ברבעון השני של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יצרנית הרכב פולקסווגן, למשל, דיווחה על צניחה חדה ברווחי הרבעון השני והפחיתה את תחזית הרווח השנתית. עם זאת, הירידה בענף הרכב הייתה מתונה ביחס לירידה הכללית בתעשייה הגרמנית, שעמדה על 2.1%.
ענף הרכב הגרמני מתמודד כבר שנים עם שורה של אתגרים: תחרות קשה מסין בתחום המחירים והחדשנות, קושי לבסס נוכחות משמעותית בשוק הרכב החשמלי (מה שלדברי יצרנים ואנליסטים נובע בין היתר מבירוקרטיה ורגולציה ממשלתית), וכן השלכות מדיניות המכסים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. גרמניה, ובפרט תעשיית הרכב שלה, נשענות על יצוא, וארה"ב היא אחד היעדים המרכזיים, שם התווית "תוצרת גרמניה" נחשבת במשך שנים לסמל איכות.
נתוני Destatis האחרונים הראו כי יצוא רכבים וחלקי חילוף לארה"ב ירד ב־8.6% במחצית הראשונה של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יצרניות הרכב הזהירו שוב ושוב מפני ההשלכות האפשריות של מכסים ושל חוסר הוודאות סביבם. ייתכן שהתעשייה תזכה להקלה מסוימת בעקבות פרטי הסכם הסחר שנחתם לאחרונה בין ארה"ב לאיחוד האירופי: רכבים יחויבו במכס של 15%, אך זאת רק לאחר שהאיחוד יבצע שינויים בחקיקה להפחתת מכסים תעשייתיים.
מצב הכלכלה הגרמנית בכללותה מהווה מכשול נוסף לענף הרכב. התמ"ג של גרמניה התכווץ בשנים 2023 ו־2024, וגם השנה נפתחה חלש: לאחר צמיחה של 0.3% ברבעון הראשון, הנתונים לרבעון השני הראו ירידה של 0.3%. בהסתכלות קדימה, ברורהילקר מעריך כי יצוא הרכב הגרמני לארה"ב ולסין ימשיך להיות בלחץ – הראשון בשל מכסים, והשני בשל ירידה בביקושים, בעיה הפוגעת גם בשוק המקומי. לדבריו, מאחר שחברות תעשייה גרמניות רבות נמצאות בעיצומם של תהליכי התייעלות וצמצום עלויות, “מספר המשרות במגזר התעשייה יוסיף לרדת”.