סגור
financial times
אנשים חוגגים את תחילת שנת הדרקון ב בייג'ינג סין 16.2.24
תיירים בחגיגות תחילת שנת הדרקון בבייג'ינג, סין (צילום: EPA/ANDRES MARTINEZ CASARES)

FT
נקודת אור לכלכלת סין: חופשת שנת הירח הזניקה את התיירות

במהלך ימי החג הסינים פתחו ארנקים והוציאו 89 מיליארד דולר על תיירות פנים, זינוק של 47% לעומת 2023, כאשר לראשונה מאז 2019 החגיגות לא הושפעו ממגפת הקורונה. אנליסט: "אנשים מקווים ששנת הדרקון תביא עמה פריצת דרך כלכלית"

שנת הדרקון הסינית יצאה לדרך, ובמהלך חופשת החג נרשם זינוק בצריכה הפרטית ובנסיעות, מה שהעניק דחיפה לכלכלה המקרטעת של המדינה.
לפי משרד התרבות והתיירות הסיני, במהלך שמונת ימי חגיגות שנת הירח החדשה נערכו 474 מיליון נסיעות מקומיות, זינוק של 34% לעומת השנה שעברה ועלייה של 19% לעומת הרמות שנרשמו ב־2019, לפני פרוץ מגפת הקורונה.
החופשה לרגל חגיגות השנה החדשה הסתיימה אתמול, וזו היתה הפעם הראשונה מאז שנת 2019 שהחגיגות לא הושפעו מהקורונה או מההגבלות הנלוות, כך שהחופשה הפכה למדד חשוב לבדיקת סנטימנט הצרכנים.


קובעי המדיניות בסין מקווים כי הביקושים המקומיים יעזרו להחיות את הכלכלה, שסובלת ממשבר נדל"ן ומאמון משקיעים נמוך הפוגעים בפעילות. חגיגות שנת הירח הן הדבר הקרוב ביותר לחגיגות חג המולד שמצוינות במערב, כאשר במהלך החופשה רוב החברות והמפעלים שובתים מפעילות ואתרי התיירות בסין מוצפים במבקרים. לפי הנתונים, התיירים הוציאו 966 מיליארד יואן (89 מיליארד דולר) בתקופת החג, זינוק של 47% לעומת 2023 ועלייה של 8% לעומת 2019. שן מנג, מנהל בנק ההשקעות צ'נסון אנד קו בבייג'ינג, ציין שהחופשה הזו שהיא הראשונה ללא קורונה זה כמה שנים, הגיעה בתקופה לא פשוטה, כך שרבים רצו לפתוח את הארנקים ו"לשחרר לחצים". "אנשים מקווים ששנת הדרקון תביא עמה פריצת דרך כלכלית", הוסיף.
מוקדם יותר החודש דיווחה לשכת הסטטיסטיקה המרכזית בסין, כי מדד המחירים לצרכן ירד בשיעור חד בינואר, כאשר הצמיחה במכירות הקמעונאיות נותרה גם היא נמוכה בחודשים האחרונים. אנליסטים בג'פריז מעריכים, כי אף שהוצאות התיירים הכלליות עלו בחג השנה, ההוצאות לתייר דווקא ירדו ב־9.5% מהשיא שנרשם ב־2019.
קיו ג'ין, מורה משנז'ן, שיצאה לחופשה של חמישה לילות במקאו, ג'ונגשאן וג'והאי, אמרה כי בגלל הבעיות הכלכליות היא נזהרת יותר בהוצאותיה. "לא ערכנו קניות ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מוצרי יוקרה", אמרה, והוסיפה שבעבר היתה "רגועה יותר מבחינת קניות ויציאה למסעדות".
ועדיין, להערכת אנליסטים, מגזרי הנסיעות והתיירות הם בין נקודות האור הבודדות בהתאוששות סין. לפי אתר Trip.com, נרשמה עלייה של 30% בנסיעות לסינגפור, מלזיה ותאילנד בחופשה השנה לעומת 2019. בשבועות האחרונים מלזיה וסינגפור אף האריכו את הפטור מוויזה למרבית תושבי סין. לפי נתוני משרד התיירות, 3.6 מיליון סינים טסו מחוץ למדינה ו־3.2 מיליון תיירים נכנסו במהלך חגיגות שנת הירח. להונג קונג, שקיימה תערוכת זיקוקים בעלות של 13 מיליון דולר הונג־קונגי (1.7 מיליון דולר), לראשונה מאז פרוץ המגפה, נכנסו 750 אלף תיירים במהלך חופשת החג, 650 אלף מהם מסין, מעט יותר ממספר הסינים שביקרו בה ב־2018.
עוד נמסר ממשרד התיירות, כי ההכנסות בקופות הקולנוע עמדו על קרוב ל־800 מיליון יואן בחג, זינוק של 80% לעומת השנה שעברה. הצופים נהרו בעיקר לסרט ההעצמה האישית "YOLO", המספר על אשה הסובלת מעודף משקל המצליחה לרזות ולהמציא את עצמה מחדש באמצעות אימוני אגרוף.
מחברי הכתבה: ריאן מקמורו, וויליאם לנגלי ואדוארד ווייט