סגור
מנכ"ל קרדיט סוויס אולריך קרנר על רקע בנק קרדיט סוויס
מנכ"ל קרדיט סוויס אולריך קרנר על רקע סניף של הבנק (צילומים: רויטרס בלומברג)

המוקש של קרדיט סוויס: למשקיעים נמאס לממן את התביעות נגדו

המנכ"ל אולריך קרנר, שגויס בזכות חלקו בשיקום UBS ממשבר 2008, הציג תוכנית הבראה לבנק השוויצרי ובישר על "רגע היסטורי". על החגיגה מעיבים תיקים משפטיים שנערמו בעקבות חשיפה להשקעות בעייתיות, וזליגה מסיבית של פיקדונות

יום לאחר שצנחה ב־18% בעקבות פרסום הפסד רבעוני של 4 מיליארד פרנק שוויצרי ותוכנית מקיפה לארגון מחדש שהלחיצה את המשקיעים, מניית קרדיט סוויס טיפסה ביום שישי ב־1.26% ל־3.93 פרנק. ועדיין, אם לצטט בדיחה שרצה בציריך, אחרי שקרסה ב־58% מתחילת השנה, המניה זולה יותר מכוס קפה בעיר שהיא אחת היקרות בעולם.
"זהו רגע היסטורי עבור קרדיט סוויס", הכריז המנכ"ל אולריך קרנר ביום חמישי עם הצגת התוכנית האסטרטגית השנייה במספר של המוסד הפיננסי בתוך פחות משנה והשלישית בחמש שנים. "אנחנו מבצעים ארגון מחדש מקיף של בנק ההשקעות על מנת לסייע בהקמת בנק חדש שיהיה פשוט יותר, יציב יותר ועם מודל ממוקד עסקים שייבנה סביב הצרכים של הלקוח", אמר. "בשלב ראשון נבצע ארגון מחדש מקיף של בנק ההשקעות; בשלב שני, הפחתה משמעותית של העלויות; ובשלב שלישי, המשך חיזוק בסיס ההון. אני סבור שבתמהיל הזה יש לנו כל הרכיבים הנחוצים כדי להגיע ליעד", כך הרחיב בשיחה עם רשת CNBC.
קרנר מונה למנכ"ל ביולי האחרון עם מנדט לייעל את בנק ההשקעות רווי השערוריות וההפסדים ולהשקיע יותר משאבים בחטיבת ניהול העושר. ברבעון הראשון שלו בתפקיד התכווצו הכנסות הבנק ב־30% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, זאת בהובלת צניחה של 58% בהכנסות בנקאות ההשקעות וירידה של 18% בהכנסות חטיבת העושר.
במקביל, הבנק ספג הפסדים בעקבות יציאתו מהשוק הרוסי ונדרש למימון הוצאות משפטיות ברקע תביעות על כשלים בניהול סיכונים. הבולט שבהם, הפסד של 5.5 מיליארד דולר שספג בעקבות חשיפה לחברת ההשקעות ארקגוס שקרסה בשנה שעברה.
לפי ויטאלין יטריאן, סגנית נשיא בכירה בחברת ניהול הנכסים DBRS מורנינגסטאר, היקף ההפסד הרבעוני הוא אינדיקציה למכה שספג קרדיט סוויס בפעילות הליבה שלו, בין השאר בגלל צניחה בעמלות בעקבות בריחת לקוחות. "ברבעון השלישי וגם בתשעת החודשים הראשונים של השנה, היקף ההכנסות היה נמוך מהעלויות התפעוליות והרבה מתחת להכנסות העמיתים בפעילות הליבה של בנקאות השקעות וניהול עושר", אמרה ל־CNBC.
תוכנית הארגון מחדש, שבמסגרתה יקוצצו 17% מכוח האדם עד 2025, הולכת בדרכי UBS, הבנק גדול בשוויץ, אף כי בשינויים קלים. בדומה למתחרה, גם קרדיט סוויס מתכנן להתמקד בניהול עושר גלובלי לצד הפעילות של הבנק המקומי וחטיבת ניהול הנכסים. בנקאות ההשקעות תתכווץ ותתמקד בפעילות התומכת בלקוחות חטיבת העושר. במקביל להקטנת סיכונים, עלויות והיקף משרות, הבנק שואף לשמור על יחס הלימות הון גבוה מ־13%.
שינוי חדשני לעומת UBS זו ההחלטה לפצל את שאר פעילות שוקי ההון והייעוץ ולאגדם תחת המותג CS First Boston ששימש את הבנק בעבר. מהלך נוסף הוא מכירת פעילות חטיבת מוצרי ההשקעה לקרנות אפולו גלובל מנג'מנט ופימקו.
בינתיים, קרדיט סוויס צריך להתמודד עם בריחת פיקדונות מסיבית. ברבעון השלישי משכו לקוחות 12.9 מיליארד פרנק שוויצרי לאחר משיכה של 7.7 מיליארד פרנק רבעון קודם לכן ברקע פרשות ארקגוס וגרינסיל קפיטל. גרינסיל, סטארט־אפ פינטק בריטי שקרס בשנה שעברה, היה חלק מבנקאות צללים ענפה שהתפתחה לאחר המשבר הגלובלי ב־2008. קרדיט סוויס, אחד הגופים הפיננסיים הבולטים שסייעו לתדלק את הבועה המסוכנת, מעורב עדיין ב־18 תביעות משפטיות בניסיון לפצות את הלקוחות שנחשפו להפסדי הקרן. קצב המשיכות הואץ בחודש החולף בגלל מה שהבנק הגדיר "כיסוי שלילי בתקשורת וברשתות החברתיות שהתבסס על שמועות כזב".
וזו אינה הזליגה היחידה. בצל אי־הוודאות וחרושת השמועות על קריסה אפשרית, מעל 50 בכירים נטשו את הספינה בשנה שעברה. המגמה המשיכה גם השנה, כאשר אחד הפורשים הבולטים, ינס ולטר, עזב באחרונה לסיטיגרופ לאחר 27 שנים בקרדיט סוויס. ראש חטיבת מוצרי האשראי הגלובליים, דניאל מקארתי, עזב אחרי 15 שנות כהונה.
כדי לנסות ולשקם את אמון המשקיעים, קרדיט סוויס מתכנן לצמצם את ההוצאות התפעוליות ב־1.2 מיליארד פרנק עד 2023, בין השאר באמצעות קיצוץ 2,700 משרות עוד השנה. בנוסף, היקף הנכסים המסוכנים בחטיבה שאינה כוללת את פעילות הליבה יירד ל־25 מיליארד פרנק מ־35 מיליארד כיום. צוות הניהול החדש שמתייצב מאחורי התוכנית הזו מחזיק בניסיון המתאים. קרנר היה מאדריכלי הארגון מחדש המוצלח של UBS אחרי המשבר הפיננסי של 2008, ואילו סמנכ"ל הכספים הנכנס, דיקסי ג'ושי, היה עד לאחרונה ממובילי הארגון מחדש של דויטשה בנק.
לדאבונו של קרדיט סוויס, תהליך ההתייעלות המקיף יוצא לדרך בצלה של ערימת תיקים משפטיים שבצדם חבויות עתק בהיקף מאות מיליוני דולרים. באחרונה הסכים הבנק לשלם קנס בגובה 238 מיליון יורו בעקבות חקירה שהתקיימה בצרפת לגבי העלמות מס והלבנות כספים. בנוסף גיבש הסדר בשווי 495 מיליון דולר עם התביעה בארה"ב על מעורבותו במכירת אג"ח מגובות משכנתאות בימי המשבר הפיננסי.
גם לאחר גיבוש ההסדרים האלה, בחמש השנים הבאות ייאלץ הבנק להתמודד עם שורה של מחלוקות ותביעות ביטוח שעלותן המשוערת 291 מיליון דולר, פי שניים מההערכות המוקדמות. מעבר להוצאה הכספית, התביעות הללו משקפות בעיית אמון.
"זה הרסני מאוד שמשקיעים מממנים את כל ההוצאות האלה שנובעות מהתנהלות קלוקלת של קרדיט סוויס", כך התבטא אחד מכ־1,200 משקיעים בגרינסיל קפיטל, שאמר את הדברים ל"פייננשל טיימס". דבריו משקפים את הכעס וחוסר האמון שחשים המשקיעים ברקע תרבות ניהול סיכונים בעייתית שאפיינה את קרדיט סוויס בשנים האחרונות. נכונותם להזרים לבנק 4 מיליארד פרנק שוויצרי שהם חלק מתוכנית הארגון מחדש, תתברר בישיבה חריגה ומיוחדת שתתקיים ב־23 בנובמבר. בינתיים הובטחו למטרה זו 1.5 מיליארד פרנק מנשיונל בנק הסעודי, שעתיד להפוך לבעל המניות השני בגודלו, עם אחזקה של 9.9%.