סגור
נשיא ברזיל לולה דה סילבה , אינסיו דה סילבה
נשיא ברזיל לולה דה סילבה , אינסיו דה סילבה (צילום: VARISTO SA / AFP)

מסר אנטי ישראלי? ברזיל מעכבת עסקת תותחים עם אלביט בשווי של יותר מ-150 מיליון דולר

שבוע וחצי אחרי שצבא ברזיל בחר במערכת התותחים של אלביט נודע כי עצר את קידום המהלך והעביר את הנושא לבחינה משפטית מחשש ש"הצעת אלביט שונתה בשלב הסופי של המכרז". נשיא ברזיל דה סילבה נחשב לאחד ממבקריה החריפים של ישראל ומכנה את מהלכיה בעזה רצח עם

כשבוע וחצי בלבד אחרי שנודע כי צבא ברזיל בחר במערכת התותחים של אלביט מערכות במסגרת שדרוג המערך הארטילרי שלו, לפי דיווחים במדינה הוא החליט לעצור את קידום התהליך ולהעביר את הנושא לבחינה משפטית מחשש שההצעה של אלביט שונתה בשלב הסופי של המכרז. לפי הדיווחים, הבדיקה המשפטית תיערך במשרד הביטחון הברזילאי והיא אמורה להימשך לכל הפחות חודשיים.
אלביט מערכות גברה במכרז על BAE השבדית, נקסטר הצרפתית וחברות נוספות מטורקיה, סלובקיה וסין. לפי אחד הפרסומים בברזיל, שיקול מרכזי שהשפיע על בחירת הצבא בתותחים של אלביט הישראלית הוא פעילות ענפה שהיא כבר מקיימת במדינה, ובמסגרתה היא מחזיקה בה בחברה הבת ARES.
היקף ההתקשרות שעל הפרק הוא כ- 150-200 מיליון דולר שתמורתם אלביט תספק עד 2032 לברזיל 36 תותחים מתנייעים מסוג ATMOS. מדובר בתותחי 155 מ"מ והטווח שלהם כ-40 קילומטר. בנוסף, היא אמורה לספק לצבא ברזיל סימולטור להכשרת מפעילי התותחים והתחייבה על הרחבת הייצור שלה במדינה – תוך הגדלת מקומות העבודה.
חרף ההסברים בברזיל על הצורך בבדיקה משפטית של ההליך המכרזי שבו זכתה אלביט, אי אפשר להתעלם מהמזג האנטי-ישראלי מצד הנשיא לולה דה סילבה שנחשב לאחד ממבקריה החריפים והבוטים של ישראל, מכנה את מהלכיה בעזה רצח עם ומייחס לצה"ל את מעשי הנאצים במלחמת העולם השנייה.
מאלביט מערכות לא נמסרה התייחסות לדיווחים בברזיל.