סגור
מרכז להפצת תרופות בלגיה
מרכז להפצת תרופות, בבלגיה. אירופה תלויה בספקיות באסיה (צילום: EPA)

מאנטיביוטיקה ועד טיפול בהפרעות קשב: שיקולי רווח ותלות בסין שיבשו את אספקת התרופות העולמית

רופאים בארה"ב החלו לדווח בחודש שעבר על חוסרים של תרופות שונות, ונתונים מלמדים על מחסור ב־32 תרופות לטיפול בזיהומים חיידקיים. בשלב זה לא ברור האם הביקושים גבוהים יותר בשל עלייה במקרי ההדבקה, או משום שיצרניות התרופות אינן מצליחות לעמוד בביקושים השגרתיים. גם באירופה מודאגים

בחודש שעבר החלו רופאים בארה"ב לדווח על מחסור באנטיביוטיקה הפופולרית אמוקסיצילין, המשמשת כטיפול מועדף לדלקות גרון חריפות מסוג סטרפ וזיהומים חיידקיים אחרים של דרכי הנשימה, באופן מיוחד אצל ילדים. בסוף השבוע האחרון מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כבר הכריז רשמית על מחסור ארצי.
גם בקנדה מדווחים רוקחים ורופאי ילדים על תופעה דומה. "אנחנו נכנסים למצב של חוסר עבור כמה מותגים שונים של תרחיף אמוקסיצילין", אמרה החודש ג'ן בלשר, סגנית נשיא איגוד הרוקחים של אונטריו. "נראה שהמחסור הזה עלול להיגרר אל תוך השנה החדשה". לפי רשויות הבריאות בקנדה, ארבע חברות — סאניס, אפוטקס, גלקסו־סמית־קליין (GSK) וטבע — מדווחות על מחסור במספר מוצרים המכילים אמוקסיצילין. שמונה יצרניות נוספות אינן מדווחות לפי שעה על מחסור.
סוכנות בלומברג מציינת, כי בשלב זה לא ברור האם הביקושים גבוהים יותר בשל עלייה במקרי ההדבקה, או משום שיצרניות התרופות אינן מצליחות לעמוד בביקושים השגרתיים. כך או אחרת, לפי אנליסטים, בהלת האמוקסיצילין משקפת את הלקויות בשרשרת האספקה של תרופות בסיסיות וחיוניות, באופן מיוחד אנטיביוטיות.
שירות מידע התרופות של אוניברסיטת יוטה, המנטר חוסרים באספקה, דיווח על מחסור ב־32 תרופות לטיפול בזיהומים חיידקיים, נכון ל־30 בספטמבר. בפועל, יחסית לתרופות אחרות, קיים סיכוי גבוה ב־42% למחסור באנטיביוטיקה בארה"ב לעומת תרופות אחרות. כך לפי מחקר שביצעה קבוצת US פרמאקופיאה, המנטרת מדדי איכות בתחום התרופות ברחבי העולם. לפי נתוני הקבוצה, הסבירות כי התרופות הללו יחסרו היא גבוהה יותר לעומת תרופות נוגדות דיכאון או תרופות למחלות לב, למשל.
"חלק גדול מהסיכון הזה מונע מכוחות הפועלים בשוק, באופן מיוחד המחיר", הסביר לבלומברג מאט כריסטיאן, מנהל בכיר בארגון. אנטיביוטיקות למיניהן הן תרופות גנריות הקיימות זה שנים ונוטות לפיכך להיות זולות יותר ובעלות שולי רווח נמוכים יותר לעומת תרופות חדשות. פירוש הדבר, כי לחברות התרופות תמריץ נמוך בהרבה לתחזק שרשראות אספקה עמידות וחזקות והן עשויות להיקלע למחסור אם משתבש דבר מה אצל ספק מתחרה.
במקרה של האמוקסיצילין, דובר מטעם יצרן התרופות סנדוז ציין כי חלק מהתרופות אזלו אצל אחד המתחרים, מה שהוביל ל"מכירות גבוהות ובלתי צפויות של המוצרים שלנו". ניתוח של ה־FDA תומך בהנחה הזו, כאשר לפי הנתונים שבדק, תרופות הנמצאות במחסור הן בדרך כלל זולות יותר מאחרות.
אחת ההשלכות של המחסור באמוקסיצילין עלולה להיות נטילת תרופה אגרסיבית יותר, מה שעלול להגביר את העמידות של חיידקים לסוגי האנטיביוטיקה הפופולריים.
גם תרופות אחרות אוזלות מהמדפים. המגזין "פורבס" דיווח בשבוע שעבר על מחסור בשלושה סוגים אחרים של רכיבים ותרופות — תרחיף אלבוטרול המיועד לטיפול באסתמה, נפחת ריאות ומחלות נשימה נוספות, אפינפרין, המיועד לטיפול בתגובות אלרגיות מסכנות חיים, ורכיבים המשמשים לייצור אדרול, תרופה של חברת טבע המיועדת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. חומרי גלם נוספים שמצויים בחסר לפי Fiercepharma.com הם תמיסת סליין (מי מלח) המיועדת לדילול תרופות הניתנות דרך הווריד וכן רכיבים לייצור תרופות נפוצות להרדמה, מחסור בסידן והצטברות נוזלים.
"אספקת התרופות שלנו פגיעה מאוד, משום שהרבה מאוד מחומרי הגלם שמיועדים לפיתוח הרכיבים הפעילים (API) מגיעים מסין", ציין בשיחה עם האתר בינדיה ואקיל, מנכ"ל רסילינק, בקליפורניה, המסייעת לחברות לפתור בעיות בשרשראות אספקה. "הודו היא שוק אדיר לייצור גנרי שארה"ב מסתמכת עליו, והודו מסתמכת באופן נכבד על סין עבור חומרי הגלם האלה. אין לנו בכלל עצמאות באספקת התרופות שלנו", הדגיש. לפי ואקיל, במקרה של האדרול המחסור צפוי להימשך כשנה נוספת.
לעתים פעילות הייצור חווה האטה גם משיקולים של בקרת איכות. כך, למשל, שלשום דווח כי יצרנית התרופות הגנריות ההודית לופין עצרה את הייצור של תרופות המיועדות לשוק האמריקאי בעקבות ביקורת שערך ה־FDA. זו לא הפעם הראשונה שה־FDA מאתר בעיות במפעלים של החברה.
רכיב נוסף שנכנס למשוואה הוא עלויות האנרגיה המזנקות באירופה, המאיימות להגביר את קצב יציאתן מהיבשת של חברות תרופות. מגמה כזו רק תחריף את הכשלים בשרשראות האספקה שנוצרו במגפה, ומהווה איום על הביטחון התרופתי של האירופים.
לאחר שייצור הרכיבים הפעילים עבר מאירופה מזרחה, להודו ולסין, כדי לחסוך בעלויות, המלחמה באוקראינה והמשבר הכלכלי הנלווה לה מאיימים להוציא לחלוטין את תהליכי הייצור של כמה תרופות חיוניות — הזהירה טבע בדו"ח שפרסמה בחודש שעבר. פירוש הדבר, כי תרופות בסיסיות, מאנטיביוטיקה ועד תרופות לסוכרת ולסרטן, עלולות להיעלם ממפעלים אירופיים בחמש עד עשר השנים הבאות, ולהשאיר את היבשת תלויה לחלוטין במדינות אחרות. גורמים רשמיים בטבע ציינו במסגרת הדו"ח את המחסור שנרשם באחרונה בגרמניה בטמוקסיפן, רכיב פעיל המשמש לטיפול בסרטן שד.
המצוקה נוצרה לאחר שיצרנית החומרים הפעילים האירופית היחידה של טמוקסיפן עצרה את הייצור בשל חוסר כדאיות כלכלית והשאירה בכך רק מספר ספקים של החומר, באסיה. "אנחנו רק בהתחלה. יהיו עוד הרבה שיבושים", ציין רקס קלמנטס, מנכ"ל יצרנית הרכיבים הפעילים סנטריאנט, שבסיסה בהולנד.
לפי פרסומי החברה, עלויות האנרגיה של המפעל זינקו פי שמונה מאז פרוץ המלחמה, וכתוצאה, פעילות הייצור עומדת כעת על כ־70% לעומת ההיקף שנרשם בשנה שעברה. "כאדם שחי באירופה ותלוי במערכת הבריאות האזורית, אני מודאג", סיכם.