סגור
מוסף שבועי 22.12.22 משחק לגו
משחק לגו. בחברה תולים את האשם בהתייקרות חומרי הגלם (צילום: LEGO)

העדנה בתקופת הקורונה התפוגגה: רווחי לגו רשמו את הירידה החדה מאז 2004

הזינוק בביקוש שחוותה יצרנית הצעצועים במהלך מגפת קורונה הסתיים והרווח התפעולי של החברה במחצית הראשונה נפל ב־19%

לגו דיווחה על הירידה החדה ביותר ברווחים שלה זה קרוב לשני עשורים, בעוד ההכנסות נותרו כמעט ללא שינוי, זאת בעקבות הסיום הפתאומי של הזינוק יוצא הדופן שחוותה בתקופת הקורונה.
לפי חברת הצעצועים הדנית שבבעלות פרטית, המכירות במחצית הראשונה של השנה עלו ב־1% ל־4 מיליארד דולר (27.4 מיליארד קרונה דנית), אך הרווח התפעולי נפל ב־19% ל־6.4 מיליארד קרונה (933.4 מיליון דולר), הירידה הגדולה ביותר מאז 2004.
עם זאת, המנכ"ל נילס כריסטיאנסן אמר ל”פיינשל טיימס” כי הוא נותר "מרוצה ביותר", שכן הביצועים של החברה היו טובים ביחס לתעשיית הצעצועים הכוללת שאותה הגדיר כ"מאתגרת", ולדבריו הם מבססים את מעמדה כיצרנית הצעצועים הגדולה בעולם במונחים של מכירות ורווחים. הוא האשים את הירידה ברווחים באינפלציית המחירים האחרונה בחומרי הגלם ועלייה בהשקעות במפעלים חדשים, תוכנות ויוזמות קיימות.
כריסטיאנסן הוסיף שמכיוון שהחברה היא בבעלות משפחתית ומחזיקה בעמדה פיננסית חזקה, "אנחנו לא מתחילים או מפסיקים השקעות בהתבסס על עליות או ירידות בשווקים. בארבע או חמש השנים האחרונות הביצועים שלנו טובים משל השוק באותו שיעור פחות או יותר. השנה השוק היה בירידה".
לדבריו, החברה רחוקה מהמצב שבו היתה ב־2017 כשנקלעה למשבר האחרון שלה בעקבות ירידה במכירות וברווחים, שהובילו לאיבוד נתחי שוק. עוד הוסיף כי הרווח התפעולי במחצית הראשונה של השנה היה כמעט כפול משהיה בתקופה המקבילה ב־2019. לגו נהנתה מהצלחה גדולה בתקופת המגפה, שכן הורים מיהרו לרכוש את הצעצועים כדי להעסיק את הילדים שהיו סגורים בבתים. בהתאם, במחצית הראשונה של 2021 הרווח התפעולי כמעט והוכפל, שיעור שכריסטיאנסן הגדיר כבר אז ככזה שלא ניתן יהיה לשמור עליו.
לגו עסוקה כעת בבניית שני מפעלים בווייטנאם ובארה"ב שייפתחו ב־2024 ו־2025 בהתאמה, זאת בנוסף להרחבת ארבעה מבין חמשת המפעלים הקיימים שלה.