סגור

הירוקים ניצחו את ביידן: ביהמ"ש עצר מכרז לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

בינואר 2021 הקפיא הנשיא הנכנס מתן אישורים חדשים לקידוחי גז ונפט - ואולם בית משפט חסם את המהלך והמכרז יצא לדרך; כעת, קבע בית משפט פדרלי כי ממשל ביידן לא התחשב בשיקולים סביבתיים בעת שהציע את השטחים להחכרה לטובת הקידוחים

בית משפט פדרלי בארה"ב עצר אמש מכרז גדול להחכרת שטחים לקידוחי גז ונפט במפרץ מקסיקו, לאחר שקואליציה של ארגונים סביבתיים עתרה נגד ממשל ביידן כדי למנוע זאת. השופט קבע כי הממשל לא התחשב מספיק בשיקולים סביבתיים בעת שהציע את השטחים להחכרה. כך מדווחות CNN ורויטרס.
מפרץ מקסיקו אחראי ל-15% מתפוקת הנפט של ארה"ב ול-5% מתפוקת הגז.
השופט ביטל את המכירה שאותה הוביל המשרד לניהול אנרגיה ימית, בשטח כולל של 323 מיליון דונם. מאז החלה המכירה בנובמבר, היא הניבה 190 מיליון דולר בעקבות החכרת 6.8 מיליון דונם. חברות אנרגיה מובילות, בהן אקסון מובייל ושברון, היו בין מגישות ההצעות.
הממשל דווקא ניסה בתחילה לעצור את קידוחי הנפט, ובינואר 2021, לאחר שנכנס לתפקיד הנשיא, חתם ג'ו ביידן על צו להקפאת מתן אישורים חדשים והורה למשרד הפנים לפתוח ב"בדיקה מחמירה" של התוכניות הקיימות הנוגעות לפיתוח דלקים מאובנים.
ואולם, במרץ הוגשה תביעה מצד 13 מדינות ובית המשפט חסם את ניסיון ההקפאה של הממשל וכאמור המכרז יצא לדרך בנובמבר. הממשל הודה באותו הזמן כי המהלך מנוגד לאג'נדה הסביבתית שלו, אך טען כי ידיו קשורות.

1 צפייה בגלריה
קידוח נפט מול חופי קליפורניה ארה"ב
קידוח נפט מול חופי קליפורניה ארה"ב
קידוח נפט ימי
(צילום: רויטרס)
בפסיקה מיום חמישי קבע השופט המחוזי רודולף קונטררס כי המכירה אינה תקפה מכיוון שהבדיקה של משרד הפנים לא הביאה בחשבון את כלל ההשלכות הסביבתיות כתוצאה מהמכירה. דוברת משרד הפנים מסרה בתגובה כי הם מנתחים את הפסיקה.
סקוט לאורמן, דובר מכון הנפט האמריקאי, מסר כי הם עוברים על "הפסיקה המאכזבת" ושוקלים את האפשרויות העומדות בפניהם.
"אנחנו מרוצים מכך שבית המשפט ביטל את המכירה הלא חוקית", מסרה עורכת הדין ברטני הרדי מארגון Earthjustice. "איננו יכולים להמשיך לבצע השקעות בתעשיית הדלקים המאובנים שפוגעות בקהילות ומגבירות את התחממות כדור הארץ".
לפי הפסיקה, ממשל ביידן השתמש במודלים מיושנים להערכת ההשפעה הסביבתית של המכירה, והסתמך על מודלים של ממשל טראמפ שהגיעו למסקנה שהשפעות גזי החממה מאי קידוח במפרץ יהיו גרועות יותר מקיום המכירה, בשל הגברת התלות באספקת גז ונפט זרים. בהתאם, הפסיקה קבעה כי משרד הפנים צריך לערוך מחדש את הניתוח הסביבתי ולתקן את המודלים, ולאחר מכן יצטרכו להחליט האם להתקדם במכרז.