סגור
אוניות משא ב תעלת סואץ
אוניות משא בתעלת סואץ (צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)

היקף המעבר בתעלות סואץ ופנמה התכווץ בעד 49%

התקפות החות'ים בים האדום הביאו לצמצום חד בפעילות בתעלת סואץ; ירידת פני המים בתעלת פנמה בגלל ההתחממות הגלובלית גרמה לצניחה במעבר הספינות שם

המתקפות בים האדום בשילוב אתגרים גיאופוליטיים נוספים והסלמה בשינויי האקלים מעצבים מחדש את נתיבי הסחר ועלולים לשאת השלכות כלכליות וסביבתיות משמעותיות - כך לפי דו"ח חדש שפורסם בעקבות כנס הסחר והפיתוח של האו"ם בשבוע שעבר.
המשבר בים האדום מתווסף לשיבושים שנגרמו בים השחור ברקע המלחמה באוקראינה ואשר השפיעו על התנועה של משלוחי דגנים ונפט. אתגר נוסף הוא ירידת פני המים בתעלת פנמה בגלל ההתחממות הגלובלית. השילוב של מחוללי השיבושים הללו מעורר עתה חששות לגבי החוסן ארוך הטווח של שרשראות האספקה הגלובליות ומדגיש את הפגיעות הרבה של תשתיות הסחר.
כך, הדו"ח חשף כי נפח המעבר בתעלת סואץ צנח ב־42% מרמות השיא, ובדומה, התנועה של הספינות בתעלת פנמה התכווצה ב־49% לעומת נתוני השיא, זאת ברקע מאמצי רשויות התעלה לשמר את המים הקיימים.
הזעזועים הנגרמים למערכת הסחר משפיעים במיוחד על כלכלות מתפתחות, בעקבות התייקרות משמעותית של מחירי השינוע, עם עליית שיא שבועית של 500 דולר במחירי הספוט של הובלת סחורות בשבוע האחרון של דצמבר.