סגור

מסעדות בארה"ב מוציאות את פירות הים מהתפריט: "זינוק מטאורי במחירים"

לפי דיווח של בלומברג, מחירי פירות הים עלו בשנה האחרונה בשיעור של לפחות 11% לעומת השנה הקודמת, בשל עומס בנמלים, מחסור בדייגים וזינוק בביקוש. עליית המחירים מצטרפת לקשיי המסעדות בארה"ב בגלל הקורונה, לצד מחסור בכוח אדם ובחומרי גלם

מחירי פירות הים מזנקים ומסעדות רבות בארה"ב מוציאות את המנות מהתפריטים כתוצאה מכך, כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.


המחירים "התחרפנו", הודה מייק פרייס מבעלי מסעדת קלאם בגריניץ' וילג', שנאלץ להסיר את מנות הסקאלופ מהתפריט בשל העלייה הזו במחיר.

2 צפייה בגלריה
שרימפס פירות ים מסעדה
שרימפס פירות ים מסעדה
שרימפס
(צילום: שאטרסטוק)

מסעדנים בכל רחבי ארה"ב נקטו בצעדים דומים, כשבמסעדת הטאפאס איבריאן פיג באטלנטה השף חוזאה פנה אף הוציא מהתפריט מנות של דג הליבוט וסרטן כחול לאכזבתם של הלקוחות. אולם לדבריו הוא העדיף להתמודד עם האכזבה הזו מאשר עם הצורך לגלגל את המחיר לסועדים, שכן המחיר הסיטונאי עלה לרמה כזו "שהמחיר שהיינו צריכים לגבות כדי להיות רווחיים היה ברמת המעליב".
עליית המחירים מצטרפת לרשימת הקשיים איתם מתמודדות המסעדות בארה"ב, שמתחילות להיפתח מחדש לאחר הסגרים וההגבלות לבלימת הקורונה. בעיות נוספות קשורות למחסור בכוח אדם, שהובילו לכך שבחלק מהמקומות העלו את המשכורות בשיעור משמעותי כדי למשוך מלצרים וטבחים, וגם למחסור במגוון של מוצרים וחומרי גלם החל מאריזות מיונז קטשופ ועד לכנפיים של עוף. כך שהזינוק הזה במחירי פירות הים, שהוא חלק מהעלייה בשיעור האינפלציה המחלחלת בכל רחבי הכלכלה האמריקאית, מהווה מכה נוספת המקשה על המסעדות להתאושש ממשבר הקורונה.
בין הסיבות לעלייה: עומס בנמלים, מחסור בדייגים ועוד
לפי הנתונים שאספו בחברת המחקר NielsenIQ, מחירי פירות הים עלו ב-12 החודשים עד תחילת יולי ב-11% לעומת השנה קודם לכן. עם זאת פנה מציין ששיעור העלייה של חלק מהמוצרים גבוה אף יותר. כך למשל כחצי קילו הליבוט עולה לו כיום 28 דולר מהמפיצים המקומיים באטלנטה, זאת בעוד שלפני פרוץ המגפה עלה 16 דולר לכל היותר. בדומה, מחיר סרטן כחול עלה מ-18 דולר לכחצי קילו ל-44 דולר.
ישנן מספר סיבות למחסור במוצרים ולעליית המחירים, ביניהן העומס הרב בנמלים, מחסור בדייגים ובנהגי משאיות והזינוק בביקוש למאכלי ים במסעדות. "המפיצים נהגו לעבוד קשה כדי לשכנע אותנו לעבוד איתם", מספר ג'יי הרינגטון, בעל מסעדת דגים בפלורידה. "היום בקושי מקבלים משלוח וגם אם כן הוא מגיע באיחור". בעקבות המצב הוא העלה את המחיר של מנות הפתיחה שלרוב עולות בין 10-20 דולר בשלושה דולר כדי לקזז על העלויות הגבוהות יותר.
2 צפייה בגלריה
אויסטרס אויסטרים אויסטר צדפות פירות ים מסעדה
אויסטרס אויסטרים אויסטר צדפות פירות ים מסעדה
אויסטרים
(צילום: שאטרסטוק)

בשלב זה לא נראה שיימצא בקרוב פתרון למחסור בדייגים. לאחר סגירת המסעדות בגלל הקורונה רבים מהם נאלצו למצוא מקורות פרנסה אחרים. בנוסף לכך, מרבית הדייגים בארה"ב הם מעל גיל 40 וצעירים מעטים בלבד נכנסים לתחום. "הרבה אנשים עברו לבנייה", אמר מייקל פריבל, מנהל מסעדת קייז פישריס בפלורידה. "בכל שנה חוזרים פחות ופחות אנשים כי הם מזדקנים והדייג נהייה יקר יותר".
אך הבעיות לא עוצרות שם. כך למשל, מחירי דג קוד זינקו בשל מחסור במכולות. זאת בעוד שמלאי הלובסטר נמוך מאז הוטלו בקיץ שעבר הגבלות קורונה בקנדה שצמצמו את הצוותים בספינות הדייג.
ברנן הרטיק, שגם הוא בעלים של מסעדת דגים באורלנדו, אומר שעד כה ספג את עליות המחירים, אך לא מאמין שיוכל להמשיך כך לעוד זמן רב. לפני מספר חודשים ההכנסות במסעדה טיפסו לשיא ובכל זאת הגיע להפסד של 14 אלף דולר לאותו חודש. "אני מקווה שכשנאלץ להעלות את המחירים שכולם יבינו שעשינו כל שביכולתנו", סיכם.