סגור

נתונים חדשים: החיסון של אסטרזניקה בטוח, שיעור היעילות - 79%

לפי הנתונים ממחקר שלב 3 שנערך בארה"ב, צ'ילה ופרו, שיעור היעילות של החיסון במניעת מחלה קשה הוא 100%; כמו כן לא נמצא סיכון להיווצרות קרישי דם - חשש שבעקבותיו הקפיאו כמה מדינות באירופה את השימוש בחיסון


החיסון של אסטרזניקה נגד קוביד 19 יעיל ב-79% במניעת מחלה עם תסמינים, וב-100% במניעת מחלה קשה ואשפוז, כך הודיעה החברה היום.


1 צפייה בגלריה
קורונה חיסון באסטרה זניקה בעיירה Crewe בריטניה 14.1.21
קורונה חיסון באסטרה זניקה בעיירה Crewe בריטניה 14.1.21
אדם מקבל מנת חיסון של אסטרזניקה בבריטניה
(צילום: איי אף פי)

הממצאים נגזרו מניסוי שלב שלישי שעורכת החברה, הכולל יותר מ-32 אלף משתתפים מכל קבוצות הגיל בארה"ב, צ'ילה ופרו, שקיבלו שתי מנות של החיסון או של פלסיבו בפער של ארבעה שבועות.
המחקר הראה שהחיסון לא גרם לתופעות לוואי משמעותיות, ושהוא בטוח לשימוש. "ועדה עצמאית לא מצאה סיכון מוגבר לסתימת כלי דם (טרומבוזיס) או אירועים הקשורים לטרומבוזיס בקרב 21,583 נסיינים שקיבלו מנה אחת לפחות של החיסון", כך לדברי אסטרזניקה. החברה הודיעה שהיא מתכוונת להגיש את תוצאות המחקר למגזין מדעי לצורך ביקורת עמיתים.
מאוניברסיטת אוקספורד, מפתחת החיסון, נמסר כי "הממצאים מתווספים למידע אמפירי קודם שנאסף בבריטניה, ברזיל ודרום אפריקה, וכן למידע בזמן אמת מבריטניה".
הממצאים עשויים להעלות את רמת האמון בחיסון, לאחר שבתחילת החודש החליטו כמה מדינות באירופה, בהן נורווגיה, צרפת ודנמרק, להקפיא את השימוש בו עקב דיווחים על היווצרות קרישי דם.
חקירת חירום של סוכנות התרופות האירופית (EMA) הגיעה ביום חמישי למסקנה שהחיסון "בטוח ויעיל" במניעת קוביד 19 ו"אינו קשור לעלייה בסיכון הכללי לאירועי טרומבוזה או קרישי דם".
המידע יועבר בהמשך למינהל המזון והתרופות האמריקני כחלק מהגשת בקשה למתן אישור לשימוש חירום בחיסון במדינה, הודיעה אסטרזניקה.