סגור

ארה"ב מטילה סנקציות על היאכטות החביבות על פוטין

יבגני קוכמן, שותפו הקרוב של נשיא רוסיה, וחברת היאכטות שלו במונאקו הם עתה על הכוונת של משרד האוצר האמריקאי; החברה מפעילה ארבע ספינות ש"פוטין אוהב, והפליג על סיפונן"; כן הוטלו סנקציות על הצ'לן ואיש העסקים סרגיי רולדוגין, חברו של הנשיא

טבעת החנק סביב רוסיה הולכת ומתהדקת בעקבות פלישתה לאוקראינה: ארה"ב הטילה סנקציות על שותף קרוב של ולדימיר פוטין, ועל חברת ניהול יאכטות בבעלותו, לאחר שתיארה אותם כחלק ממערכת שמאפשרת לנשיא רוסיה וחבר מרעיו "להעביר כספים ולהשתמש באנונימיות בנכסי יוקרה ברחבי העולם".
בהצהרה של משרד האוצר האמריקאי נמסר שהוא מטיל סנקציות על חברת אימפריאל יאכטס ממונאקו, ועל בעליה יבגני קוכמן (Evgeniy Kochman), יליד מוסקבה. על פי המשרד, החברה של קוכמן "מספקת שירותי יאכטות לאליטות הרוסיות, כולל למעגל הקרוב של הנשיא פוטין".

2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באירוע לרגל שמונה שנים לכיבוש קרים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באירוע לרגל שמונה שנים לכיבוש קרים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(גטי)

לפי דיווח בגרדיאן הבריטי, המשרד זיהה ארבע יאכטות "שפוטין אוהב, ויצא למספר הפלגות על סיפונן", האחרונה שבהן בשנה שעברה, ושמותיהן הם נגה (Nega), דה גרייספול, דה אולימפיה, ודה שלסט (The Shellest). פוטין השתמש בנגה בטיוליו בצפון רוסיה, ובשלסט כדי לבקר ב"ארמון הים השחור" המפורסם שלו – אחוזת חוף בשווי מיליארד פאונד, שפוטין הכחיש שהוא בעליה.
שירות BBC רוסיה דיווח מוקדם יותר שהגרייספול עזבה במפתיע את נמל המבורג, בו עגנה לעבודות תחזוקה, וזאת שבועיים לפני פלישת רוסיה לאוקראינה, מה שהוביל להערכות שמדובר בניסיון לעקוף את הסנקציות ולהגיע לנמל קלינינגרד הרוסי.

2 צפייה בגלריה
יאכטה דה גרייספול
יאכטה דה גרייספול
היאכטה דה גרייספול
(רויטרס)

בהודעה של משרד האוצר לא הוזכר שמה של יאכטה בשם שחרזדה, אשר הוחרמה בחודש שעבר ע"י הרשויות באיטליה.
הבית הלבן מסר שהסנקציות האחרונות נועדו "לפגוע בפלישה (לאוקראינה) ולהדק את הסנקציות שלנו כדי ללחוץ על פוטין ומעגלו הקרוב".
"האליטות הרוסיות, כולל הנשיא פוטין, מסתמכות על רשתות תמיכה סבוכות כדי להתחבא, לנוע ולשמור על עושרן ונכסי היוקרה שלהן," כך אמר בראיין נלסון, תת המזכיר לענייני טרור ומודיעין פיננסי במשרד האוצר האמריקאי. "אנחנו ממשיכים לאכוף את הסנקציות שלנו ולחשוף את המערכות המושחתות באמצעותן פוטין והאליטות שלו מעשירים את עצמם".
משרד האוצר הכריז גם על סנקציות נגד הצ'לן ואיש העסקים סרגיי רולדוגין (Sergei Roldugin), חבר ותיק של פוטין שכנראה משמש כאפוטרופוס של בתו הראשונה של נשיא רוסיה. על פי החשד, רולדוגין שעליו כבר הוטלו סנקציות מטעם האיחוד האירופי, נטל חלק ברשת סודית שהופעלה על ידי מקורבי פוטין להלבנת מאות מיליוני דולרים באמצעות בנקים וחברות קש.
מחלקת המדינה האמריקאית גם הטילה סנקציות על דוברת משרד החוץ הרוסי, מאריה זקארובה, ועל איל התעשייה הרוסי אלכסיי מורדשוב. היאכטה של מורדשוב הוחרמה לפני שלושה חודשים באיטליה.