סגור
financial times

מניות לאישה ושינוע היאכטה: כך מגונן האוליגרך שהיה האיש העשיר ברוסיה על הונו

בעקבות הפלישה העביר אלכסיי מורדשוב לאשתו השלישית את אחזקתו בחברת התיירות הגרמנית Tui והחזיר הביתה יאכטה בשווי חצי מיליארד דולר. בינתיים, קבוצת סברסטל של הטייקון נקלעה לסכנת חדלות פירעון ואיטליה החרימה נדל"ן ויאכטה אחרת

כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה, הזדרז האוליגרך אלכסיי מורדשוב להעביר תחת שם אחר מיליארדי דולרים במניות, בעוד יאכטת על בשווי 500 מיליון דולר שנקשרה בשמו, הפליגה חזרה לארצו.


מורדשוב, שעשה את הונו בפלדה אך מושקע בתחומים מגוונים, מכריית זהב ועד תיירות ותקשורת, הוא אחד מעשירי רוסיה. אבל מאז שהאיחוד האירופי ובריטניה הטילו עליו סנקציות, הוא נאבק כדי להמשיך ולהחזיק בכמה מנכסיו היוקרתיים ביותר. כמו אוליגרכים רבים אחרים, גם מורדשוב חשוף למערכת אינטרסים בינלאומית, אך הוא מגן על עצמו באמצעות עמימות ופרצות בחוק, המשתנה מתחום שיפוט אחד למשנהו.
"מתברר באופן מובהק שיש פרצות במערכת", אמרה מיירה מרטיני, מומחית לזרימת הון בקבוצת Transparency International. "מספר הפרצות שאנשים יכולים לנצל כדי לעקוף את הכללים הוא פשוט בדיחה".
ב־28 בפברואר, ארבעה ימים לאחר הפלישה לאוקראינה ובאותו היום שבו האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות, העביר מורדשוב את אחזקתו בגובה 29.9% בחברת התיירות הגרמנית Tui, מחברת Unifirm שבבעלותו הרשומה בקפריסין לישות באיי הבתולה הבריטיים שבשליטת מרינה מורדשובה, ככל הנראה אשתו השלישית.
הוא גם העביר לה נתח שליטה בנורדגולד, חברת הכרייה שלו שבסיסה בלונדון, שבועיים לפני שבריטניה הטילה עליו סנקציות. ואז, באמצע חודש מרץ, יאכטת הענק בשווי 500 מיליון דולר, שאותה רכש לפי דיווחים בשנה שעברה, הטילה עוגן באיי סיישל. על פי המעקב האחרון, היאכטה באורך 142 מטר שנושאת את השם נורד ומפליגה תחת דגל איי קיימן, עוגנת כעת בנמל ולדיווסטוק שברוסיה. ולמרות מהלכים אלה, מורדשוב בלחץ. הונו, שלפי נתוני סוכנות בלומברג עמד על כ־28 מיליארד דולר לפני המלחמה, הצטמק.


3 צפייה בגלריה
האוליגרך אלכסיי מורדשוב
האוליגרך אלכסיי מורדשוב
אלכסיי מורדשוב
(צילום: רויטרס)
ממשלת גרמניה קבעה כי עד לסיומה של חקירה רשמית, העברת המניות של Tui "איננה תקפה".
קבוצת סברסטל של הטייקון הרוסי נמצאת בסכנת חדלות פירעון לאחר שסיטיגרופ הקפיא את תשלומי הריבית עד לביצוע בדיקות רגולטוריות, בעוד שיועצים ודירקטורים זרים התפטרו.
הרשויות באיטליה השתלטו על מתחם בסרדיניה בשווי 105 מיליון יורו ועל יאכטה נוספת בשווי 65 מיליון יורו שנושאת את השם ליידי M.
מורדשוב עשה את הונו בתקופת הכאוס הפוסט־סובייטי של שנות ה־90, אז השתלט על נתחים מסברסטל, מפעל הפלדה שהקים סטלין בעיירה האפרורית צ'רפובטס, שבו עבדו הוריו. בהמשך הקים קבוצה שרכשה מפעלי פלדה בארה"ב ומחוצה לה - זאת למרות שסברסטל מכרה את נכסיה בצפון אמריקה ב־2014 - והרחיב את עסקיה לפחם, זהב, טורבינות, קמעונאות, תיירות, מדיה וטלקום.
בשנת 2007 הוא החל לרכוש מניות בחברת Tui, הצטרף לדירקטוריון ובאמצעות גיוסי חירום הגיע בשנה שעברה לנתח שליטה בהיקף של 34%.
גורמים שעבדו עם מורדשוב תיארו אותו כממולח, נבון וכמי שניחן בחוש טוב לזיהוי הזדמנויות עסקיות, אבל לא כאדם ראוותני או כאיש של שיחת חולין. הוא מעולם לא דיבר על פוליטיקה, אמרו.
בשנת 2009 הוא הקים ברוסיה ובאוקראינה מיזם משותף עם Tui המשווק חופשות חוף במצרים ובטורקיה. אבל הוא רצה להתקדם מהר יותר מאחרים בחברה שנחשבה נוחה. Tui השלימה את המימושים שלה ב־2021.
מורדשוב מחזיק בתארי MBA ובדוקטור לשם כבוד מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת נורת'אמבריה בניוקאסל, שם במשך עשור מימן יותר מ־200 תארים שהוענקו למנהלי סברסטל.

3 צפייה בגלריה
היאכטה Nord של האוליגרך אלכסיי מורדשוב
היאכטה Nord של האוליגרך אלכסיי מורדשוב
היאכטה Nord של מורדשוב
(צילום: רויטרס)
"חשיבותה של בריטניה התמקדה מבחינתו בעיקר במתן שירותים כמו חינוך", אמר אנדרו קאקבאדסה, פרופסור אמריטוס בבית הספר לניהול קרנפילד, שקיבל ממורדשוב 1.7 מיליון ליש"ט למחקרים בנושא ממשל תאגידי. "העסקים שלו התבססו הרבה יותר בארה"ב מאשר באירופה. בעבר הוא נחשב למקורב מועדף של פוטין, לא בגלל הפוליטיקה אלא בגלל הכישורים הטכניים שלו. הוא מנהל טוב מאוד והוא בחר לשמור על ריחוק. הוא הוזמן להיות שר וסירב".
בעודו נמנע מכל ביקורת ישירה על פוטין, מורדשוב קרא בתחילת מרץ לחדול משפיכות הדמים באוקראינה וטען שהוא מרוחק מפוליטיקה. "אין לי שום קשר למתיחות הגיאופוליטית הנוכחית ואני לא מבין מדוע האיחוד האירופי הטיל עלי סנקציות", אמר לסוכנות הידיעות טאס.

ענקית תקשורת פרטית

בה בעת, מזה שנים הוא שוקד על טיפוח גורמים המקורבים לפוטין. ב־2003 רכש מורדשוב נתח מרוסייה בנק, שעם בעלי המניות שלו נמנים מקורבו של פוטין יורי קובלצ'וק כמו גם ניקולאי שמאלוב, שבנו קיריל היה נשוי לפי דיווחים לאחת מבנותיו של הנשיא הרוסי, וחברת הנפט Surgutneftegaz .
יחד עם הבנק ו־Surgutneftegaz הקים מורדשוב את קבוצת התקשורת הפרטית הגדולה ביותר ברוסיה, National Media Group, המחזיקה בנתחים ממספר עיתונים וערוצי טלוויזיה, כולל הערוץ הממשלתי המוביל State One שהגן בחירוף נפש על "המבצע המיוחד" של פוטין באוקראינה.
כאשר ארה"ב השיתה סנקציות על רוסייה בנק ב־2014 בעקבות סיפוח חצי האי קרים, הבנק פתח סניפים באזור וחשבון על שם פוטין לשם הועברה משכורתו מהקרמלין. כפי שמתואר בהוראת הסנקציות של האיחוד האירופי שפורסמה בחודש שעבר, חברת האנרגיה המתחדשתPower Machines של מורדשוב גם מכרה ארבע טורבינות רוח לחצי האי. באוניברסיטה לכלכלה והנדסה, מורדשוב שימש עוזרו של אנטולי צ'ובאיס, איש העסקים והפוליטיקאי שעמד מאחורי הפרטות "הלוואות תמורת מניות" בשנות ה־90 ואשר לאחרונה התפטר מתפקידו כשליח האקלים של רוסיה.
בתגובה לקריאתו של פוטין לעסקים להשקיע מחדש את רווחיהם במקום לתגמל בעלי מניות, מורדשוב אמר ל"פייננשל טיימס" בשנה שעברה כי "חשוב להכיר בכך שפוטין הוא הנשיא שלנו והמנהיג של המדינה שלנו, והוא די משקף את הלך הרוח של הרוסי הממוצע".
אך ככל שממשלות ייצאו נגד מורדשוב ואוליגרכים אחרים האוחזים בקשרים קרובים לפוטין, הסוגיה של העברת נכסים תסבך את מאמצי הענישה שלהם.
"אחד האתגרים המרכזיים זה כאשר אנשים מעבירים נכסים לאנשי שלומם, משפחה וגורמים שנכנסים לנעליהם", אומר טום סטוקס, חוקר בכיר מטעם גוף החוקר שחיתויות, Organized Crime and Corruption Reporting Project. "קשה מאוד לשחזר את המהלכים הללו".