סגור
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד (צילום: איי פי)

הצמיחה בגוש היורו הפתיעה לטובה - 0.7% ברבעון השני; האינפלציה שברה שיא נוסף - 8.9%

האנליסטים צפו צמיחה של 0.2% בלבד - לעומת 0.5% ברבעון הראשון; עם זאת כלכלנים רבים צופים כי גוש היורו ידרדר למיתון בשנה הבאה, ברקע העלאות הריבית, האינפלציה הגבוהה וצמצום אספקת הגז הרוסי

שיעור הצמיחה של מדינות היורו עמד על 0.7% ברבעון השני - כך לפי נתונים רשמיים של לשכת הסטטיסטיקה, יורוסטאט. תחזיות האנליסטים היו לצמיחה של 0.2% בלבד.
ברבעון הראשון צמח גוש היורו ב-0.5%. גרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת, רשמה ברבעון השני שיעור צמיחה של 0% - האנליסטים ציפו להתרחבות של 0.1%.
עוד פורסם היום כי שיעור האינפלציה בגוש היורו שבר שיא נוסף, והגיע ל-8.9% ביולי. האנליסטים ציפו לשיעור אינפלציה של 8.6% - בדומה ליוני.
נתונים אלה עומדים בניגוד לאלה של כלכלת ארה"ב - שרשמה כבר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, והציתה ויכוחים בשאלה האם היא נכנסה למיתון.
עם זאת מספר הולך וגדל של כלכלנים צופים כי גוש היורו ידרדר למיתון בשנה הבאה; בבנק ההשקעות נומורה למשל, צופים התכווצות של 1.2%, ובברנברג - ירידה של 1%.
גם הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, הודתה כי תיתכן גלישה למיתון, ברקע העלאות הריבית וצמצום הזרמת הגז הרוסי.
עד כה, גזפרום, ענקית הגז הרוסית, הקטינה את אספקת הגז לאירופה דרך צינור נורד סטרים1 ל-20% מהתפוקה המלאה. 12 מדינות בגוש היורו כבר סובלות מבעיות אספקה, וכמה מדינות מנותקות לחלוטין.
כאמור, לפני כשבוע העלה הבנק האירופי המרכזי את הריבית, בשיעור של 0.5%, לראשונה אחרי 11 שנה; זאת, במטרה לקרר את האינפלציה.