סגור
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד (צילום: איי פי)

אחרי יותר מעשור: הבנק האירופי המרכזי העלה את הריבית כדי להילחם באינפלציה

הבנק הודיע על העלאת שיעור הריבית בגוש היורו ל-0.5% מ-0; האינפלציה בגוש היורו קפצה בחודש יוני לשיא של 8.6%, והובילה להעלאת ריבית ראשונה מאז 2011

הבנק האירופי המרכזי (ECB), בראשות כריסטין לגארד, העלה את הריבית בגוש היורו לראשונה אחרי 11 שנה, במטרה לקרר את האינפלציה במדינות האיחוד.
הבנק, שכולל את 19 המדינות שחולקות את המטבע, הודיע על העלאת שיעור הריבית בגוש ל-0.5% מ-0%. לאחר הודעת הבנק מגביר היורו את ההתחזקות שלו מול המטבע האמריקאי ומטפס ב-0.8% ל-1.0257 דולר.
הבנק כתב בהצהרתו כי "המועצה קבעה שראוי לנקוט צעד ראשון אגרסיבי יותר לקראת נירמול מדיניות הריבית ביחס לאיתותים המוקדמים מהפגישה הקודמת".
ה-ECB אותת בעבר שיעלה את שיעור הריבית בהחלטות ביולי ובספטמבר, ברקע הזינוק המתמשך במדד המחירים לצרכן. חלק מהקולות בשוק ציפו להעלאה של 25 נקודות בסיס ל-0.25%. הקריאה הראשונה של האינפלציה בגוש היורו ביוני הראתה שיא של 8.6%. עם זאת, חלק מהמשקיעים בשוק ספקנים בנוגע ליעילות המהלכים של ה-ECB וצופים מיתון בהמשך השנה.
עוד הוסיף הבנק כי העלאת הריבית "תתמוך בחזרת האינפלציה ליעד לטווח בינוני של המועצה, באמצעות חיזוק העוגן של צפיות האינפלציה ובאמצעות הבטחת התאמתם של תנאי הביקוש ליעדי האינפלציה". יעד האינפלציה של הבנק הוא 2%.
הבנק המרכזי בארצות הברית, הפדרל ריזרב, החל בחודש מרץ להעלות את הריבית בקצב הולך וגובר, ברקע שיא אינפלציוני של ארבעה עשורים. גם בבריטניה האינפלציה בשיא של 40 שנה, והבנק המרכזי, בראשות אנדרו ביילי, ביצע חמש העלאות ריבית ברציפות.