אלרגיה לשיחות: בני דור ה-Z לא מדברים בטלפון - ומשלמים על כך בקריירה
מחקרים חדשים מצאו כי בני ה-18 עד 30 מתייחסים לשיחות טלפון כאל מטרד וכגורם המעלה את מפלס החרדות, ולכן הם מעדיפים לבצע את רוב התקשורת שלהם בהודעות ודרך הרשתות החברתיות. אבל ההימנעות הזו מכעיסה את המנהלים וגורמת להם לפספס הזדמנויות
הופעת הסמארטפונים הפכה את הטלפונים למכשירים שאפשר לעשות איתם כמעט הכל, מצילום ועד למשחקים ותשלום חשבונות. אבל כל האפשרויות האלה השכיחו עבור הדורות הצעירים יותר את המטרה המקורית לשמה המכשירים הללו נועדו: לדבר עם אנשים. מחקרים מצאו כי מבחינת בני דור ה-Z, שיחות טלפון הן מטרד ואף גורם לחרדות. בהתאם, המחקרים גילו כי הם לרוב משאירים את הטלפון על השתק, מסננים שיחות ממספרים לא מזוהים ומעדיפים לשלוח הודעות במקום לצלצל. התנהלות זו זכתה לכינוי callergy, כלומר אלרגיה לשיחות, ובאה לידי ביטוי גם באלפי סרטונים בנושא בטיקטוק.
על פי סקר עדכני שערכה אפליקציית RiseGuide בקרב 2,000 צעירים בשנות ה-20 לחייהם, 42% כלל לא טורחים לענות לשיחות, בעוד ש-58% מתאמנים מראש על מה שהם מתכננים להגיד לפני ביצוע השיחה עצמה. יתרה מכך, סקר נפרד שערכה חברת ReverseLookup.com וכלל 9,482 נשאלים בני דור ה-Z (בני 18 עד 30) בארה"ב, בריטניה, דרום אמריקה ואירופה, מצא כי 69% משאירים את הטלפון על השתק לאורך רוב היום, ו-74% מתעלמים באופן שיטתי משיחות המגיעות ממספרים לא מזוהים.
בני הדור אמנם מתעקשים כי מדובר בהתנהלות מוצדקת והגיונית, בהתחשב במבול שיחות הספאם, ההונאות והטלמרקטינג שלרוב מקבלים. כך, 53% טענו כי שיחה לא צפויה מעבירה תחושה של חדירה למרחב הפרטי. אך בפועל ההתנהלות הזו עלולה לפגוע להם בעבודה ולעלות בהזדמנויות לקידום. לפי אותו הסקר, 78% מהנשאלים הודו כי ההרגל הזה של הימנעות משיחות עלה להם בהזדמנויות ובשכר.
אחת הסיבות לכך היא שמנהלים, שלרוב שייכים לדורות המבוגרים יותר, רגילים לנהלי התקשורת המסורתיים ומצפים מהעובדים לזמינות מיידית, לפחות במהלך שעות העבודה. בדומה, מנהלי כוח אדם נוטים להסתמך על שיחות טלפון כדי לבצע ריאיון ראשוני עם מועמדים ולזמן אותם לריאיונות.
בנוסף לכך, ההימנעות הזו משיחות יוצרת בעצמה בעיות חדשות. "ככל שאנחנו דוחים יותר שיחות קשות, כך הן הופכות מאיימות יותר", אמר לביזנס אינסיידר ג'יימי קמפנלה, יועץ בכיר ב-RiseGuid. "אנחנו מפספסים הזדמנויות, פוגעים במערכות יחסים ומשקיעים יותר מדי זמן ואנרגיה על דאגות מדברים שאפשר לפתור בשיחה ישירה".
קמפנלה הוסיף כי הנוחות של הטכנולוגיה כיום מספקת לאנשים "אינספור דרכים לדחות קיום שיחות ממשיות", ולכן בהיעדר תרגול, כישורי התקשורת שלהם לא משתפרים, מה שהופך את השיחות למאיימות אף יותר מבחינתם. לעומת זאת, "הודעות כתובות, מיילים ורשתות חברתיות מעניקים לנו זמן לערוך את התגובות שלנו, בעוד שתקשורת פנים לפנים מחייבת אותנו להגיב באותו הרגע", אמר.
לפיכך, מבחינת הנמנעים משיחות מדובר בתקשורת לא יעילה ומלחיצה, זאת בעוד ששיחה בהודעות מאפשרת להגיב כשמרגישים "מוכנים נפשית". הודעה כתובה מאפשרת לערוך, לחשוב פעמיים ולבנות את התגובות לפני ששולחים אותן, זאת בניגוד לשיחות. "אני אוהב לשלוח הודעות כי ככה אני יכול לתכנן מה שאני רוצה להגיד ולערוך את הדברים. אני רגיל יותר לכתוב הודעות מאשר להתקשר, וזה גורם לי להרגיש יותר בנוח", אמר סטודנט לרפואה בן 22.
לאור זאת, יותר ויותר עסקים מתאימים עצמם למציאות החדשה. כך, יש חברות שמתאמות בהודעות זמן לשיחת טלפון, ורבות אחרות מסתמכות על תמיכה בהודעות ומערכות צ'אט על חשבון שיחות ישירות.
חשוב להבהיר כי ההימנעות הזו משיחות אין פירושה שמדובר בדור לא מתקשר. דווקא להיפך, הם נמצאים בתקשורת קבועה לאורך כל היום, פשוט בהודעות כתובות או מוקלטות, בתגובות ברשתות החברתיות ובשהייה אינסופית ברשת, ולא בשיחות ישירות.
הם גם לא לבד ברתיעה משיחות. לפי סקר שערכו בסקיי מובייל ב-2023, יותר מ-75% מבני דור ה-Y מעדיפים לשלוח הודעות על פני להתקשר. "זה מצחיק שאנחנו עדיין קוראים למכשיר הקטן הזה טלפון כשהוא למעשה בכלל לא", אמר לאייריש טיימס דנקן ברומבי מיוניברסיטי קולג' בלונדון. "זה למעשה מחשב קטן. רק חלק קטן מהזמן מוקדש לשיחות".






























