סגור
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול יו"ר הפד (צילום: EPA/JIM LO SCALZO)

דו"ח תעסוקה חזק בארה"ב: מספר המשרות החדשות מעל התחזית, ירידה באבטלה

בנובמבר נרשמה תוספת של 199 אלף משרות חדשות, צפי האנליסטים היה ל-190 אלף; שיעור האבטלה עמד על 3.7%, התחזית היתה ל-3.9%; הריבית בארה"ב עומדת על 5.5%, שיא של 22 שנה, והאינפלציה על 3.2%; בפד מעוניינים לקרר את שוק התעסוקה החזק שמהווה גורם מרכזי לעלייה במחירים

דו"ח תעסוקה חזק בארה"ב עם תוספת משרות חדשות של 199 אלף בנובמבר. הצפי היה לתוספת של 190 אלף משרות. שיעור האבטלה עמד על 3.7%, הצפי היה ל-3.9%.
השכר השעתי הממוצע עלה ב-0.4% בחישוב חודשי מול עלייה של 0.2% באוקטובר. הצפי היה לעלייה של 0.3%. בחישוב שנתי השכר הממוצע עלה ב-0.4% בהתאם לתחזיות וכמו באוקטובר.
בחודש אוקטובר נרשמה תוספת משרות חדשות של 150 אלף באוקטובר. הצפי היה לירידה ל-170 אלף משרות חדשות שנוספו למשק האמריקאי לעומת 297 אלף משרות (הנתון המעודכן) שנוספו בספטמבר, וגם אז האנליסטים ציפו לתוספת של 170 אלף משרות בלבד. באוגוסט המספר עודכן ל-165 אלף משרות מ-227 אלף.
שיעור האבטלה עמד באוקטובר על 3.9%, הצפי היה ל-3.8%, כמו בספטמבר. בנוסף לכך, השכר השעתי הממוצע לשעה עלה באוקטובר ב-0.2% לעומת ספטמבר וב-4.1% לעומת אוקטובר 2022.
לפני חודש דווח כי האינפלציה בארה"ב רשמה האטה משמעותית באוקטובר ל-3.2% מ-3.7% בחישוב שנתי. בשוק צפו עלייה שנתית של 3.3% (לעומת אוקטובר 2022). גם בחישוב חודשי נרשמה האטה, וללא עלייה במחירים. הצפי היה לעלייה של 0.1% באוקטובר לעומת ספטמבר בו נרשמה עלייה של 0.4% לעומת יולי.
בשבוע הבא החלטת הריבית האחרונה לשנה זו, לאחר שבתחילת נובמבר הפדרל ריזרב בראשות היו"ר ג'רום פאוול, הותיר בפעם השנייה ברצף את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.5% (שיא של 22 שנה) ושמר על האפשרות לכך שיבצע בעתיד הקרוב העלאת ריבית. הקיפאון בשיעור הריבית מצטרף להחלטת הריבית האחרונה מספטמבר, שגם בה שמר הפד על שיעור הריבית.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "בחודש נובמבר נרשמו 199,000 מקומות עבודה חדשים בארצות הברית. נתון זה גבוה ב-19,000 מהערכות השוק (180,000) וב-49,000 מחודש אוקטובר. הנתון המקורי לחודש אוקטובר נותר ללא שינוי.
"יצוין, כי בחודש אוקטובר הייתה התמונה הפוכה: תוספת משרות נמוכה יותר מהערכות השוק (150,000 לעומת 180,000). הדבר מצביע הן על היעדר כיוון ברור והן על הקושי להסתמך על נתונים חודשיים, הנוטים להיות תנודתיים. עם זאת, הסבר חלקי לשיפור בין החודשים הינו חזרה של עובדים רבים מתעשיות כלי הרכב והקולנוע עם סיום השביתות שהיו בהן.
"למגזר העסקי לבדו נוספו 150,000 משרות, די דומה להערכות השוק, אך הרבה יותר מהתוספת הצנועה של 85,000 בחודש שעבר. גם הפעם התמונה הייתה שונה מזו של דו"ח התעסוקה הפרטי (דו"ח ADP) , שפורסם לפני יומיים והצביע על 25,000 משרות פחות מהערכות השוק. הקשר בין שני הדו"חות נחלש וכיום קשה לראות בו אינדיקציה מקדימה מהימנה.
"למרות ההבדלים בין החודשים, ניתן בכל זאת לומר שוק העבודה מתקרר הדרגתית. כך, נתוני החודשיים האחרונים נמוכים שניהם מהממוצע החודשי מתחילת השנה (עד אוקטובר), כ-260,000 משרות.
"בתוך כך, ירד שיעור המועסקים מ-3.9% ל-3.7% מכוח העבודה האזרחי. הנתון הפתיע, שכן בשוק העריכו כי לא יחול שינוי. הדבר נובע, בין השאר, מעלייה קלה של שיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי, מה שמצביע על אופטימיות משופרת של משקי הבית לגבי היכולת למצוא מקום עבודה ו/או חזרה מהיציאה מרצון ממעגל מחפשי העבודה שהתחוללה בעקבות הקורונה.
"השכר לשעת עבודה עלה 0.4% בחודש נובמבר וב-12 החודשים האחרונים עלה -4%. הערכות השוק עמדו על 0.3% ו-4.0%, בהתאמה. עליית השכר בחודש האחרון גבוהה פי 2 מעלייתו בחודש אוקטובר. בסך הכול, גם בהיבט של השכר, שוק העבודה מגלה עוצמה ונראה כי מדובר בעלייה גבוהה יותר מזו שהבנק הפדראלי ירצה לראות על מנת שהאינפלציה תרד מדרגה נוספת לעבר היעד.
"ככל שהתופעה המשולבת של איתנות תעסוקתית ושל עליית השכר תחזור על עצמה בחודשים הקרובים, הדבר יקשה על הבנק הפדרלי לשקול, בקרוב, הורדות ראשונות של הריבית. עם זאת, להערכתי, הדו"ח היום לא חזק מדי כדי לגרום לו להעלות עוד את הריבית. נראה כי ימתין לחודשים הבאים.
"הריבית הקרובה ביום רביעי הקרוב תישאר כנראה ללא שינוי. הורדת ריבית ראשונה של כ-¼ אחוז מסתמנת לקראת אמצע השנה הבאה ובסבירות נמוכה יותר בסוף הרבע הראשון. על רקע זה הנתונים, שבגדול היו חזקים מהמשוער, אנו עדים כעת לעלייה חזקה יותר של תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב מזו שקדמה לפרסום הדו"ח. בהתאם מתחזק הדולר כנגד האירו".