סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית
יו"ר הפד ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית (צילום: JIM LO SCALZO / EPA)

הפד הותיר את הריבית על 5.5%; פאוול: "ממש לא שוקלים הורדת ריבית"

זוהי הפעם השנייה ברציפות שבה הפד מותיר את המדיניות שלו ללא שינוי; היו"ר פאוול הדגיש כי אין בכך כדי למנוע חזרה להעלאות ריבית אם יהיה בכך צורך: "הרעיון שיהיה קשה להעלות אותה לאחר הפסקה אחת או שתיים הוא פשוט לא נכון"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב בראשות היו"ר ג'רום פאוול, הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.5% ושמר על האפשרות לכך שיבצע בעתיד הקרוב העלאת ריבית. הקיפאון בשיעור הריבית מצטרף להחלטת הריבית האחרונה מספטמבר, שגם בה שמר הפד על שיעור הריבית.
ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) הודיעה על החלטת הריבית, שתאמה את ציפיות האנליסטים, בתום פגישה בת יומיים. כל חברי הוועדה תמכו בהשארת הריבית על כנה.
במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר ההודעה חזר פאוול על הצגת העמדה העקבית של הפד. "אנחנו ממשיכים להיות מחויבים להוריד את האינפלציה לרמה של 2%. אנחנו נקבל בהמשך החלטות על המדיניות שלנו בהתבסס על הנתונים והתחזית".
כשנשאל על ההשלכות האפשריות של המלחמה בישראל אמר פאוול: "אנחנו עוקבים אחר האירועים הבטחוניים, באוקראינה ובישראל, ובוחנים את האימפליקציות הכלכליות שלהם. עד עכשיו לא היתה תגובה חזקה בשווקים לעימות בין ישראל לחמאס.
העבודה שלנו היא לבחון ולעקוב אחרי ההשפעות הכלכליות של האירוע ולא ברור בשלב הזה שתהיה לא השפעה כלכלית גלובלית. ברור יש בחוץ הרבה גורמי סיכון, אבל בתמונה הגדולה, יש לנו כלכלה חזקה מאד, אנחנו מתקדמים בעניין האינפלציה ובעניין התעסוקה. בזה אנחנו מתמקדים".
שיעור הריבית עומד על שיא של 22 שנה, מאז שהפד העלה אותו לרמה הנוכחית בחודש יולי. ביוני הותיר הפד את הריבית בשיעור של 5.25%, לאחר רצף של עשר העלאות ריבית שנועד לבלום את האינפלציה שזינקה בעקבות מגפת הקורונה.
בהצהרה שהתלוותה להחלטה הזכירה הוועדה כי ההצהרה היא עדיין "קובעת את היקף הקשחת המדיניות הנוספת" שהיא עשויה להזדקק לה כדי להשיג את יעדיה.
"הוועדה תמשיך להעריך מידע נוסף ואת ההשלכות שלו על המדיניות המוניטרית", נכתב בהצהרה. עוד ציינו בפד כי "הפעילות הכלכלית התרחבה בקצב חזק ברבעון השלישי", זאת לעומת ההצהרה שפורסמה בהחלטת הריבית בספטמבר ובה נכתב כי הכלכלה "התרחבה בקצב יציב".
עוד כתבו בבנק היום כי העלייה בתעסוקה "התמתנה ביחס לתחילת השנה אך נותרה חזקה". במסיבת העיתונאים ציין יו"ר הפד בהקשר זה: "שוק העבודה נותר הדוק, אך הופך ליותר מאוזן מבחינת ההיצע של העובדים – אף שהביקוש לעובדים עדיין גבוה מההיצע.
במקביל, האינפלציה יורדת אך עדיין גבוהה מהיעד, התעסוקה מתייצבת אך היא עדיין חזקה מאד. הוועדה עדיין אינה בטוחה שאנו בדרך להשגת יעד האינפלציה של 2% ואנחנו נמשיך לפעול בהתאם לנתונים".
למרות שהאינפלציה ירדה בעקביות בשנה האחרונה, היא עדיין גבוהה מיעד הפד שעומד על אינפלציה של 2%. "כמה חודשים של נתונים חיוביים יהיו רק ההתחלה בדרך ליצירת הביטחון בדבר ירידה עקבית של האינפלציה ליעד שלנו. יש עוד דרך ארוכה עד שנגיע לאינפלציה בסביבת 2% לאורך זמן", אמר הערב פאוול.
במענה לשאלה על מה צפוי בהחלטת הריבית של דצמבר, האחרונה של 2023, אמר היו"ר: "לא קיבלנו החלטות בנוגע לפגישות הבאות שלנו. עד לישיבה של דצמבר נקבל עוד שני נתוני אינפלציה ושני דוחות תעסוקה, ואלה, עם נתונים נוספים, יהיו חשובים להחלטה שנקבל".
פאואל הדגיש עם זאת כי גם אם הוועדה תחליט גם בדצמבר להותיר את הריבית ללא שינוי, איך בכך כדי למנוע מהפד להעלות את הריבית בהמשך אם יהיה בכך צורך. "הרעיון שיהיה קשה להעלות את הריבית לאחר הפסקה אחת או שתיים הוא פשוט לא נכון. הוועדה תמיד תקבל החלטה על סמך מה שיהיה נכון לעשות במועד הפגישה".
שינוי מגמה במדיניות הריבית לגמרי לא על הפרק. "הוועדה ממש לא שוקלת כרגע הורדות ריבית. אנחנו לחלוטין מתמקדים בשאלה המקדימה, של 'האם הגענו לשלב המוניטארי ההדוק מספיק כדי להוריד את האינפלציה ליעד של 2% לאורך זמן". אמר פאוול.
בהודעת הפד נאמר כי הן התנאים הפיננסיים והן תנאי האשראי התהדקו. התוספת של "התנאים הפיננסיים", שלא הופיעו בהצהרה הקודמת, נובעת ככל הנראה מזינוק תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב, זינוק שמדאיג את המשקיעים בוול סטריט.
החלטת הריבית מגיעה כמעט שבוע לאחר נתוני צמיחה טובים מהצפוי לרבעון השלישי בארה"ב. התמ"ג בארה"ב עלה ב-4.9% בשלושת החודשים יולי עד ספטמבר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מדובר בנתון גבוה מהתחזיות שהיו ל-4.7% וכן מעל צמיחה שנתית של 2.1% שרשמה ארה"ב ברבעון השני.
האינפלציה בארה"ב נשארה בספטמבר בקצב שנתי של 3.7%, בניגוד לציפיות להאטה קלה ל-3.6% במדד המחירים לצרכן. בחישוב חודשי עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4% בספטמבר ביחס לאוגוסט, האטה מ-0.6% באוגוסט אך מעל הצפי ל-0.3%.