סגור
מוחמד בן סלמאן יורש העצר הסעודי נסיך סעודי
יורש העצר מוחמד בן סלמאן. 7.6% צמיחה (צילום: AP)

פרשנות
בזכות רווחי הנפט, סעודיה מתבססת בשוק ההון האמריקאי

הממלכה נהנית משנת שיא בהכנסות וכדי למצב עצמה כשחקנית גלובלית הוסיפה לתיק ההשקעות מניות כמו אלפאבית, בלאקרוק וג'יי.פי מורגן

בסעודיה לא מבזבזים זמן. שנת השיא שעוברת על המשק הסעודי בזכות הכנסות הנפט מתורגמת במהירות בימים אלה להשקעות בנכסים נבחרים ברחבי העולם, בדגש על ארה"ב והמזרח התיכון. הכלי המרכזי לביצוע ההשקעות הללו היא קרן העושר הציבורית (PIF) שהוקמה על ידי יורש העצר מוחמד בן סלמאן כמרכיב משמעותי להגשמת חזון 2030 — תכנית הרפורמות הכלכליות שנועדה לגוון את מקורות ההכנסה של המשק מעבר למגזר הנפט.
שווי תיק הנכסים של קרן ההשקעות הציבורית עומד כיום על כ־620 מיליארד דולר מה שמדרג אותה במקום החמישי בין קרנות העושר העולמיות. השאיפה הסעודית היא לכבוש בתוך מספר שנים את המקום הראשון.
השבוע נודע על עסקאות ענק בשווי של יותר מ־7 מיליארד דולר שבוצעו במהלך הרבעון השני במסגרתן רכשה הקרן הסעודית, בין השאר, מניות בחברות הענק הטכנולוגיות האמריקאיות אלפאבית (בעלת גוגל), זום ומיקרוסופט. ממסמכים שהוגשו לרשות ני"ע האמריקאית עולה כי הקרן רכשה 213 אלף מניות קלאס A באלפאבית בשווי של 464 מיליון דולר, 4.7 מיליון מניות קלאס A בזום תמורת 507 מיליון דולר ו־1.8 מיליון מניות מיקרוסופט ב־473 מיליון דולר. אבל הסעודים לא הסתפקו רק בחברות הללו ורכשו גם 3.9 מיליון מניות של ג'יי.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב ב־433 מיליון דולר ו־741.6 אלף מניות בבית ההשקעות הניו יורקי בלאקרוק תמורת 451 מיליון דולר. סל הקניות של הסעודים כלל גם 6.3 מיליון מניות סטארבקס תמורת 482 מיליון דולר וכן תוספת השקעה בחברות שבהן היא כבר מושקעת, כמו הום דיפו ואדובי סיסטמס.

המהלך הוא חלק מתנופת השקעות של הקרן הסעודית, אשר ברבעון השני הזרימה לשווקים כ־41 מיליארד דולר. ההשקעות בשוק האמריקאי הן חלק מהאסטרטגיה המוצהרת של ראשי הקרן, שמעוניינת לבנות תיק השקעות בינלאומי הכולל חברות עם פוטנציאל תשואה גבוה, שכאמור יבטיח את עתידה הכלכלי של הממלכהה גם כשזרם הכנסות הנפט יפחת.
בנוסף, הקרן הפכה שחקן משמעותי בכלכלת סעודיה, עם אחזקות בחברות המקומיות המובילות ובראשן ענקית הנפט אראמקו וכן במגה פרויקטים המוקמים בממלכה.
למרות שתיק הנכסים שלה מגוון, ניתן לראות דגש על המגזר הטכנולוגי ותעשיות עתידניות. מעבר לחברות שהוזכרו לעיל, בתיק ההשקעות של הקרן ניתן למצוא חברות כמו אמזון, פייפאל, מטא (בעלת פייסבוק) אובר, וכן חברות גיימינג מובילות כמו נינטנדו ו־Embracer. אחת ההשקעות הבולטות של PIF היא חברת רכבי היוקרה החשמליים לוסיד האמריקאית. נכון לרבעון השני, הסעודים מחזיקים בכ־42% מיצרנית הרכב, אם כי כרגע סביר להניח שהם אינם שבעי רצון מההשקעה, מה שמסביר את הקטנת החשיפה ב־16.5% לעומת רבעון קודם לכן. הקורונה עשתה שמות בלוסיד, שנאלצה השנה להודיע על קיצוץ משמעותי ביעדי הייצור אל מתחת ל־7,000 רכבים בשנה לעומת יעד מקורי של 20 אלף.
הופעת השמות המוכרים והיוקרתיים בתיק ההשקעות של קרן ההשקעות הסעודית איננה מקרית והיא נועדה ליצור תהודה תקשורתית כדי למצב אותה כשחקנית משמעותית בשוק הגלובלי. ההשקעות המוגברות בשוק ההון האמריקאי יכולות להתפרש גם כמסר פוליטי מריאד לוושינגטון, בדיוק בתקופה שבה יחסי שתי המדינות היו בשפל (ההשקעות בוצעו טרם ביקור הנשיא ג'ו ביידן בג'דה שם נועד עם יורש העצר). עם ההפשרה ביחסים, הסעודים יוכלו לחממם עוד יותר באמצעות הזרמת השקעות נוספות לשוק האמריקאי.
הסעודים אינם מסתפקים במניות אמריקאיות. בתחילת החודש הודיעה PIF על השקת חברת השקעות שתתמקד בשוק המצרי והונה יגיע ל־10 מיליארד דולר. החברה הזו מהווה שינוי משמעותי במדיניות הסעודית כלפי אחת מבנות הברית הקרובות ביותר שלה בעולם הערבי. אם בעבר, בעתות מצוקה, מנהיגי סעודיה העבירו למצרים מיליארדי דולרים לבנק המרכזי כ"מענק", עתה הם מאותתים כי הם מעוניינים לסייע באמצעות השקעות נושאות תשואה.
למרות הטלטלה הכלכלית שהיא עוברת בימים אלה, מצרים נחשבת עדיין לשוק מוערך בעיני המשקיעים מהמפרץ עם תשואות מבטיחות. הסעודים זיהו מגוון של מגזרים במדינה בהם הם רוצים להתמקד, ובכלל זה תשתיות, נדל"ן, תעשייה כמו גם טכנולוגיה ומזון. בשבוע שעבר הושקה הפעילות עם רכישת נתחים מארבע חברות מצריות מובילות — שתיים בתחום ייצור הדשנים, חברה לטיפול במטענים בנמל אלכסנדריה וחברת טכנולוגיה בתחום הפיננסי הדיגיטלי. שווי ההשקעה בחברות הללו הסתכם ב־1.3 מיליארד דולר. אחת מחברות הדשנים שנרכשו — מופקו — היא יצואנית מצרית מובילה של אוריאה עם כושר ייצור של כ־2 מיליון טונות בשנה, כשיעדי הייצוא המובילים שלה הם אירופה ואסיה.
הפעילות המואצת של קרן ההשקעות לא מתרחשת בחלל ריק. אם לא תהיינה הפתעות, שנת 2022 תהיה המוצלחת ביותר עבור כלכלת סעודיה מזה למעלה מעשור. לפי הצפי של קרן המטבע הבינלאומית שפורסם אתמול, המשק הסעודי צפוי לצמוח השנה ב־7.6% תודות להכנסות הנפט והרפורמות המשמעותיות שמבצעים השלטונות הסעודים, ושנועדו להקל על ביצוע עסקים והשקעות. את הרבעון השני של השנה סיים המשק הסעודי בצמיחה שלא נראתה מאז 2011 — 11.8% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2021.
אחת הרפורמות החשובות שמזכיר הדו"ח של קרן המטבע היא עלייה בתעסוקת נשים. שיעור ההשתתפות של הנשים הסעודיות בשוק העבודה מגיע כיום ל־33%, גבוה מהיעד שהוצב לשנת 2030. תעסוקת הנשים היא הכרחית בכדי להוריד את שיעור האבטלה, אחת הבעיות הבוערות של המשק הסעודי בשנים האחרונות.
למרות הניסיונות הנמשכים לגוון את מקורות ההכנסה, הנפט עדיין מהווה המקור החשוב ביותר לכלכלה. ההכנסות ממכירת נפט ברבעון השני הסתכמו בכ־65 מיליארד, כמעט פי שניים לעומת הרבעון המקביל ב־2021. ההכנסה הזו היא תוצאה של תגמולים בשווי 80% שמעבירה ענקית האנרגיה אראמקו לממשלה, המחזיקה ב־94% ממנה, כשמחיר החבית חוצה את ה־100 דולר. הרווח העצום מאראמקו ניכר היטב בביצועי התקציב הסעודי שרשם במהלך החודשים אפריל־יוני השנה עודף של 21 מיליארד דולר, וזאת למרות ההתייקרות של הסחורות והאמרת עלויות היבוא.
בשבוע שעבר דיווחה אראמקו על זינוק של 90% ברווח הנקי שלה במהלך הרבעון השני של 2022, ל־48.5 מיליארד דולר, לעומת 25.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנת 2021. מאז תחילת השנה, ובעקבות הזינוק במחירי הנפט העולמיים כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, דיווחה אראמקו על רווח נקי של קרוב ל־88 מיליארד דולר.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com