סגור
לוחמי כוח וגנר ב עיר רוסטוב ב רוסיה
לוחמי כוח וגנר בעיר רוסטוב ברוסיה (צילום: רויטרס)

מנהיג קבוצת וגנר פריגוז'ין בהודעה דרמטית: "אנחנו נסוגים כדי למנוע שפיכות דמים"

בהודעה מוקלטת ללוחמיו מסר מנהיג קבוצת שכירי החרב "וגנר" כי "על מנת למנוע שפיכות דמים אנחנו מחזירים את כוחותינו לבסיסים". קודם לכן הודיע נשיא בלארוס: הושגה הסכמה על עצירת ההתקדמות של "קבוצת וגנר". הקבוצה הכוללת 25 אלף חיילים הגיעה למרחק של פחות מ-200 ק"מ ממוסקבה

המרד של שכירי החרב ברוסיה הסתיים לאחר פחות מ-24 שעות: הערב מסר מנהיג "קבוצת וגנר" יבגני פריגוז'ין הודעה דרמטית ללוחמיו, שלפיה כוחותיו נסוגים. בהודעה מוקלטת שהעביר אמר פריגוז'ין כי "על מנת למנוע שפיכות דמים אנחנו מחזירים את כוחותינו לבסיסים". לדבריו, הוא נתן את ההוראה לסגת כדי להימנע משפיכות דמים".
בנוסח הודעת הנסיגה המלאה שפרסם פריגוז'ין פחות מיממה לאחר תחילת המרד הוא ציין כי "הם רצו לפרק אותנו, החלטנו על 23 ביוני כיום 'צעדת הצדק. ביום שבו צעדנו הצלחנו להגיע עד פחות מ-200 ק"מ ממוסקבה. בזמן הזה, לא נשפכה טיפת דם אחת של חיילינו. בגלל ההבנה שדם רוסי יכול להישפך, אנחנו נשיב לאחור את השיירות שלנו ונמשיך בכיוון ההפוך, אל המחנות שלנו, לפי התוכנית".
הערב דיווחה תחנת הטלוויזיה הרוסית RT, הנשלטת על ידי ממשל פוטין, כי לוחמי "קבוצת וגנר" כבר החלו לארוז ציוד ברוסטוב-א-דון, העיר הסמוכה לגבול אוקראינה שעליה השתלטו הבוקר. בסרטון שהופץ נראו שכירי החרב מתכוננים לעזיבת העיר, בעקבות הכרזת מנהיגם פריגוז'ין.
מי שדיווח ראשון על שינוי הכיוון במרד של שכירי החרב הוא נשיא בלארוס, בת הברית של ולדימיר פוטין ורוסיה. מלשכתו נמסר כי פריגוז'ין הסכים לעצור את התקדמות הלוחמים ברוסיה. לפי הבלארוסים, פריגוז'ין הסכים לפעול כדי למנוע את הסלמת המצב. "הסכם שיבטיח את שלום לוחמי וגנר נמצא על השולחן", אמרו.
שכירי החרב מ"קבוצת וגנר", שחצו את הגבול מאוקראינה והשתלטו הבוקר (שבת) על מתקנים של הצבא הרוסי והמשיכו להתקדם לעבר הבירה הרוסית ולעורר בהלה במדינה. ראש "קבוצת וגנר" פריגוז'ין, הודיע הבוקר כי הוא הגיע למחוז הדרומי רוסטוב יחד עם 25,000 לוחמים, במטרה להדיח את ראשי הצבא - שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב.
כחלק מהמרד של פריגוז'ין בצבא הרוסי, בגלל ניהול המלחמה באוקראינה, הוא השתלט הבוקר על מטה הצבא הרוסי בעיר רוסטוב על-הדון - שרחוקה כ-1,000 ק"מ ממוסקבה, ועל שאר המתקנים הצבאיים בעיר. בשעות האחרונות פורסמו תמונות של לוחמי "וגנר" ברחובות העיר, בזמן שלוחמים נוספים לוקחים חלק בשיירה שעושה את דרכה צפונה, בכביש המהיר שמוביל מגבול אוקראינה עד לבירה הרוסית. אחר הצהריים דווח כי השיירה כבר נמצאת במרחק 360 ק"מ ממוסקבה.


5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב נאום ל אומה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב נאום ל אומה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום לאומה
( צילום: הקרמלין)

השיירה של "וגנר", שטרם ברור כמה מהלוחמים שחצו את הגבול נמצאים בה, התקדמה הערב למחוז ליפצק אחרי שהגיעה למחוז וורונז' - גם שם פורסם שהיא השתלטה על מתקנים צבאיים. בוורונז' מסוקים של הצבא הרוסי פתחו באש לעבר השיירה, והכוחות הרוסיים גם פוצצו מחסן דלק בבירת המחוז - כדי למנוע מאנשי "וגנר" להשתלט עליו.
מושל מחוז ליפצק, איגור ארטמונוב, אישר כי "קבוצת וגנר" הגיעה למחוז, וקרא לתושבים להישאר בבתים, לצאת מהבית רק במקרי חירום ולהימנע מנסיעות בכבישים. "הרשויות נוקטות את כל הצעדים הדרושים כדי לשמור על שלום האוכלוסייה. המצב תחת שליטה", אמר המושל.

5 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין כוח וגנר
יבגני פריגוז'ין כוח וגנר
יבגני פריגוז'ין
(צילום: רויטרס)

השיירה של "וגנר" מתקדמת בכביש המהיר M4, שמגיע כאמור עד לבירה הרוסית. הצבא הרוסי כבר נערך להגעתם של המורדים, ואחר הצהריים נראו חיילים רוסים מקימים עמדת מקלעים בדרום מוסקבה, בקרבת הכביש המהיר שנחסם לתנועה. אחרי שכבר בלילה הוגברה האבטחה סביב מבני ממשל במוסקבה, הבוקר הוכרז בעיר הבירה על "משטר אנטי-טרוריסטי", הכרזה שתספק לשלטונות סמכויות חירום מיוחדות - והם כבר הודיעו על ביטול כל האירועים ההמוניים שם.
רשת BBC דיווחה הערב על פינוי של בניינים ציבוריים במוסקבה לקראת הגעתם המסתמנת של לוחמי "וגנר", בהם מוזיאונים בקרבת הקרמלין. כוחות הביטחון הקימו מחסומים בכניסה לעיר, ושוטרים נראועם אפודי מגן. בעדכון שמצביע על הבהלה ברוסיה דיווח בצהריים העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי כרטיסי הטיסות ממוסקבה לטביליסי, אסטנה ואיסטנבול אזלו.
כמה מחוזות ברוסיה הצהירו על כוננות ביטחונית מוגברת בעקבות האירועים הדרמטיים, שמהווים את המרד הראשון בכוחות הביטחון מאז מלחמת צ'צ'ניה לפני שני עשורים. המושל של מחוז קלוגה, שגובל במוסקבה, הודיע כי התנועה בכבישים תוגבל באזורים שגובלים במחוזות הסמוכים טולה, בריאנסק, אוריול וסמולנסק. לפי שעה אין עדות לכך שאנשי "וגנר" נמצאים בקלוגה.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הצהיר בצהריים כי לאור ההתפתחויות פוטין נמצא במעונו הרשמי במוסקבה. עם זאת, לפי כמה דיווחים המטוס שלו המריא בשעות הצהריים ממוסקבה וטס לכיוון צפון-מערב. לפי אתר FlightRadar המטוס הגיע למחוז טבר – 190 ק"מ ממוסקבה, שם נמצא אחד ממעוני הנשיא. אין דרך לוודא שפוטין היה על המטוס. פסקוב, כאמור, אמר שהוא "עובד מהקרמלין".

5 צפייה בגלריה
שכירי החרב של פריגוז'ין ברוסטוב על הדון
שכירי החרב של פריגוז'ין ברוסטוב על הדון
שכירי החרב של פריגוז'ין ברוסטוב על הדון
(צילום: AFP)

ראש "קבוצת וגנר" הבהיר כי מטרתו היא לא להוביל "הפיכה צבאית" אלא להביא להדחתם של מנהיגי הצבא, עמם הוא מסוכסך כבר זמן רב. בשעות האחרונות מנסים פריגוז'ין ואנשיו לגייס את תמיכת העם במאבקם מול הצבא. פריגוז'ין אמר כי העם הרוסי תומך בו, וכינה את המסע למוסקבה "צעדה למען הצדק". לוחם של "וגנר" בסנט פטרבורג אמר כי הקבוצה הכריזה על "גיוס כללי", והאשים את משרד ההגנה הרוסי באחריות למשבר הנוכחי.
פריגוז'ין, שהיה בעל ברית של פוטין, תקף אותו היום לראשונה אחרי שהנשיא האשים אותו בבגידה. "איש לא יסגיר את עצמו לבקשת הנשיא, אנחנו לא רוצים שהמדינה תמשיך לחיות בשחיתות ובשקר. אנחנו פטריוטים, ומי שמתנגדים אלינו הם אלה שמתאחדים מאחורי ממזרים", הצהיר פריגוז'ין, ובהמשך אמר כי העם הרוסי תומך בו וב"צעדה למען הצדק". אחר הצהריים אמר מחוקק רוסי לסוכנות הידיעות הממלכתית Tass שרוסיה מוכנה להעניק חנינה ללוחמי "וגנר" תמורת כניעתם.
"לוחמי 'וגנר' עדיין יכולים להניח את נשקם ולהימנע מעונש בהתחשב בהישגים שלהם במהלך המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה, אבל הם צריכים לעשות את זה מהר", אמר המחוקק הרוסי.
בכירים רוסים הצהירו היום על תמיכתם בפוטין ואמרו כי הניסיון של פריגוז'ין להוביל את רוסיה למלחמת אזרחים נכשל. נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב אמר הערב כי רוסיה לא תאפשר למרד של "קבוצת וגנר" לחולל הפיכה או משבר בינלאומי. ארגון של לאומנים רוסים שתומכים בפלישה לאוקראינה מסר כי בקרוב הוא יפרסם את תוכנית הפעולה שלו כדי להגיב למרד של "וגנר". הארגון הלאומני, שמכונה "מועדון הפטריוטים הזועמים", אמר בהצהרתו שמלחמת אזרחים ברוסיה עלולה להוביל לתבוסה משפילה לצבא הרוסי באוקראינה. הארגון הזהיר כי רוסיה נמצאת "על סף אסון".
במסגרת המאבק נגד "קבוצת וגנר" פשטו הרשויות ברוסיה על בניין החברה הצבאית הפרטית בעיר סנט פטרבורג, ועל משרדו של פריגוז'ין. התקשורת הרוסית דיווחה כי בפשיטה במשרד של פריגו'זין נמצאו ארגזים שבהם היה סכום של 4 מיליארד רובל (47 מיליון דולר). פריגוז'ין אישר את הדיווח, ואמר כי הכסף נועד עבור פעילות "קבוצת וגנר" וכדי לשלם ללוחמיה.
הדרמה ברוסיה החלה אמש אחרי שפריגוז'ין, שמנהל כבר חודשים ארוכים מאבקי כוח מול הנהגת הצבא הרוסי, הסלים משמעותית את העימות הפנימי הזה והודיע כי בכוונתו לנקום על מה שטען כי היה מתקפה מכוונת של הצבא הרוסי נגד שכירי החרב שלו, במחנות שבהם שהו באוקראינה. ב"קבוצת וגנר" מאשימים כי כוחותיהם הופצצו "מהעורף" באמצעות טילים, ופריגוז'ין טען כי שר ההגנה שויגו הגיע באופן אישי לרוסטוב כדי לפקח לכאורה על הוצאתה לפועל של המתקפה. לטענתו שכירי חרב רבים נהרגו בה, אולם מוסקבה הכחישה נמרצות את הטענות שלו ואמרה ש"אין להם קשר למציאות". כלי תקשורת בעולם מדגישים כי אינם יכולים לאמת את הטענות.
"אלה שהשמידו את הבחורים שלנו, שהשמידו את חייהם של עשרות רבות של אלפי חיילים רוסים, ייענשו", הבטיח פריגוז'ין בהקלטות שפרסם ערוץ הטלגרם שלו. "כל מי שינסה להתנגד - אנחנו נראה בו סכנה ונשמיד אותו מיד". לאחר מכן הוא טען כי כוחותיו הפילו מסוק צבאי רוסי, אחרי שזה פתח לעברם באש. הוא לא ציין את המיקום שבו התרחשה לכאורה התקרית.
קבוצת וגנר" היא מיליציה רוסית פרטית שהחלה את פעילותה ב-2014, עם פרוץ הקרבות מול המורדים במזרח אוקראינה, ומשם היא התרחבה לסוריה, לוב ואפריקה שמדרום לסהרה. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה לקחו שכירי החרב של "קבוצת וגנר" חלק משמעותי במלחמה. בין השאר, הם הובילו כאמור את הלחימה לכיבוש בחמוט.

5 צפייה בגלריה
השריפה במחסן הדלק שהופצץ
השריפה במחסן הדלק שהופצץ
השריפה במחסן הדלק שהופצץ
(צילום: רויטרס)

לאורך הקרבות, שבהם ספג ארגונו יותר מ-10,000 הרוגים, התעמת פריגוז'ין שוב ושוב עם שר ההגנה הרוסי שויגו ועם הרמטכ"ל הרוסי גרסימוב, בטענה שהם מונעים ציוד ותחמושת מלוחמיו ומחבלים בכוונה בהתקדמותם. חלק גדול מהרוגי הארגון באוקראינה הם אסירים מורשעים שאותם גיוס פריגוז'ין מבתי כלא ברוסיה, ושבתמורה הובטח להם שחרור מוקדם מהכלא.
העימות הנוכחי מגיע אחרי מה שנתפס כניסיון של משרד ההגנה הרוסי - בגיבוי הקרמלין - להשיג שליטה על "וגנר": המשרד דרש מכל "יחידות המתנדבים" הרוסיות הפועלות בשטח אוקראינה לחתום עד 1 ביולי על חוזים ישירים מולו, כך שמעתה יהיו כפופות לו – ולא יוכלו לפעול על דעת עצמן, אולם פריגוז'ין הודיע כי חייליו יסרבו לעשות זאת. בהמשך פרסם הצהרות חריפות יותר ויותר נגד הנהגת הצבא הרוסי, ובין היתר טען לאחרונה כי הגנרלים של פוטין משקרים לו.
בהצהרותיו אתמול הרחיק לכת כאשר חתר תחת עצם ההצדקות הרוסיות לפלישה לאוקראינה: הוא טען כי המטרה האמיתית של המלחמה לא הייתה להגן לכאורה על רוסיה מפני מתקפה אוקראינית שתכננה קייב, אלא לסייע לקידומו של שר ההגנה שויגו, וכי במועד הפלישה ב-24 בפברואר אשתקד "לא היה שום דבר יוצא מן הכלל" במצב בשטח במזרח אוקראינה, שם התחוללו קרבות עוד מפרוץ הסכסוך ב-2014. "משרד ההגנה מנסה להונות את הציבור והנשיא, ולספר סיפור שהייתה מתקפה מטורפת מצד אוקראינה, שיחד עם גוש נאט"ו אוקראינה תכננה לתקוף אותנו", טען פריגוז'ין. לדבריו, "המלחמה לא נועדה לפירוז או דה-נאציפיקציה של אוקראינה".
האירועים האחרונים - שכוללים נטישה המונית של לוחמי "וגנר" את שדה הקרב באוקראינה וחזרתם לרוסיה - מהווים כמובן מכה קשה לכוחות הרוסיים הנלחמים באוקראינה, ומעוררים סיפוק רב בקייב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בצהריים ש"החולשה הרוסית ברורה" ושככל שהחיילים ושכירי החרב הרוסים יישארו באוקראינה כך הכאוס ברוסיה ילך ויגדל. "במשך זמן רב רוסיה השתמשה בתעמולה כדי להסוות את חולשת הממשלה שלה ואת הטיפשות שלה. עכשיו הכאוס גדול כל כך שכבר אי אפשר לשקר. כל מי שבוחר בדרך הרשע הורס את עצמו", אמר זלנסקי.

5 צפייה בגלריה
מחסומים בכניסה למוסקבה
מחסומים בכניסה למוסקבה
מחסומים בכניסה למוסקבה
(צילום: EPA)

שר ההגנה האוקראיני דמיטרו קולבה קרא לקהילה הבינלאומית "לזנוח את הניטראליות השקרית" ולספק לקייב את כל כלי הנשק שהיא זקוקה להם כדי לסלק את הכוחות הרוסיים משטחה. על רקע המרד של שכירי החרב מ"קבוצת וגנר" נגד הצבא הרוסי אמר קולבה: "מי שאמרו שרוסיה חזק מדי כדי להפסיד: תראו מה קורה עכשיו. זה הזמן לזנוח את הניטראליות השקרית ואת הפחד מהסלמה, ולתת לאוקראינה את כל כלי הנשק שהיא צריכה. תשכחו מידידות עם רוסיה, או מאפשרות לעשות איתה עסקים. זה הזמן לשים סוף לרוע שכולם מתעבים אותו, אבל מפחדים מדי להרוס".
"האירועים מתפתחים בהתאם לתרחיש שעליו דיברנו בכל השנה האחרונה", אמר מיכאליו פודוליאק, מיועציו הקרובים של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. "פתיחתה של מתקפת-הנגד האוקראינית הצליחה סוף-סוף לערער את האליטות הרוסיות, האיצה את הפילוג הפנימי והופיעה אחרי התבוסה באוקראינה. היום אנחנו עדים למעשה לתחילתה של מלחמת אזרחים".