סגור
בוב איגר מנכ"ל דיסני
מנכ"ל דיסני, בוב איגר. יחסיו עם צ'אפק עלו על שרטון (צילום: אי פי איי)

המשימה של מנכ"ל דיסני המיתולוגי שחזר לתפקיד: להציל את הסטרימינג

כשנתיים וחצי לאחר שבוב איגר מינה את בוב צ'אפק למחליפו, המנכ"ל הוותיק הדיח את היורש וחזר לתפקיד שבו כיהן 15 שנה. הטריגר: זינוק בהפסד התפעולי של הסטרימינג ואווירה רעילה בין צ'אפק למנהלי האולפנים, שטוענים כי גזל את עצמאותם

בוב איגר, לשעבר מנכ"ל דיסני, הדהים את הוליווד כאשר שב עתה לתפקיד שבו כיהן 15 שנה. איגר יחליף את בוב צ'אפק, שהודח לאחר 33 חודשים בלבד וכהונה רצופת מהמורות.
איגר, שבחר בעצמו את צ'אפק כיורשו לפני שמערכת היחסים ביניהם עלתה על שרטון, יכהן שנתיים נוספות בתפקיד שהפך אותו לאחד המנהיגים העסקיים המוערכים בעולם. חזרתו המפתיעה משקפת את אובדן האמון של הדירקטוריון במנהיגותו של צ'אפק, שאמנם הוביל את החברה במהלך המגפה, אך התקשה לגייס לצדו את המשקיעים ואת קהילת היוצרים של הוליווד. בעקבות ההודעה מניית דיסני נסחרה בעלייה של 8% לפני פתיחת המסחר בניו יורק אתמול.
בהצהרה של דיסני נמסר כי איגר קיבל "מנדט מהדירקטוריון לקבוע את הכיוון האסטרטגי לקראת צמיחה מחודשת". הוא גם יעבוד בשיתוף עם הדירקטוריון לאיתור יורש.
איגר, שדחה את פרישתו ארבע פעמים לפני שעזב את החברה, מסר שלשום במזכר לעובדים כי הוא חש "מעט נדהם" מכך שחזר לכהן כמנכ"ל.
מתחילת השנה צנחה מניית דיסני ביותר מ־40% על רקע חשש גובר של המשקיעים מהעלויות הגבוהות של עסקי הסטרימינג. דיסני השקיעה מיליארדי דולרים — תקציב התכנים שלה השנה לבדה עמד על 30 מיליארד דולר — כדי להתחרות בנטפליקס ובשירותי סטרימינג אחרים על לבם של המנויים.
צ'אפק נקלע גם למלחמת תרבות באביב האחרון בעקבות חוק שעבר בפלורידה ומגביל את תוכניות הלימוד הקשורות לקהילת הלהטב"ק. הקרב המלוכלך שהתנהל מול מושל פלורידה רון דסנטיס יצר כותרות שליליות במשך שבועות, והכעיס את עובדי החברה המשתייכים לקהילה כמו גם את תומכיה.
גם בתוך החברה נוצרה אווירה רעילה. הליך ארגון מחדש שהעניק סמכויות נרחבות למקורביו של צ'אפק גרם לתסכול מתמשך בקרב ההנהלה הבכירה של דיסני, וחבריה טענו כי המבנה החדש מסורבל ומיותר. חרף הבעיות, הדירקטוריון חידש בקיץ את החוזה של צ'אפק, כך שההחלטה להחזיר את איגר היא בגדר מהלך מפתיע מצד יו"ר הדירקטוריון סוזן ארנולד. "הדירקטוריון הגיע למסקנה כי לנוכח העובדה שדיסני חווה תקופה מורכבת במיוחד של שינויים בתעשייה, בוב איגר נמצא בעמדה ייחודית להוביל את החברה בתקופה קריטית זו", מסרה ארנולד בהצהרה.
לפי האנליסט ריץ' גרינפילד מלייטשד פרטנרס, המהלך אכן הפתיע "לנוכח העובדה כי החוזה של צ'אפק חודש באחרונה". איגר ישתלט מחדש על החברה בעודה מנסה לבלום הפסדים של מיליארדי דולרים בעסקי הסטרימינג, שנובעים בחלקם מהחלטתו שלו לפתוח במערכה מול נטפליקס. בחודש הבא תשיק דיסני גרסה עם פרסומות של שירות הסטרימינג דיסני+, זאת כחלק מהמאמצים שלה להגיע לרווחיות בשירות עד 2024.
מוקדם יותר החודש הפתיעה דיסני את המשקיעים כשדיווחה כי ההפסד התפעולי משירותי הסטרימינג טיפס ברבעון השלישי ב־800 מיליון דולר ל־1.5 מיליארד דולר בעקבות הוצאות גבוהות יותר על תכנים ושיווק. בעקבות זאת הרווח התפעולי בחטיבת המדיה והבידור צנח ב־91% ל־83 מיליון דולר.
להערכתו של גרינפילד, איגר ייאלץ לקבל החלטות קשות בנוגע לפיצול של רשת הספורט ESPN ובשאלה אם לרכוש את האחזקה של קומקאסט בשירות הסטרימינג הולו.
איגר נחשב לחביבם של המשקיעים. במהלך כהונתו הוא חולל מהפכה בדיסני באמצעות שורה של רכישות, ובהן של אולפני מארוול, פיקסאר, לוקאס פילם ופוקס המאה ה־20, שהפכו את דיסני לבעלים של הזיכיונות בעלי השווי הגבוה ביותר בתעשיית הבידור.
תחת כהונתו של צ'אפק שירותי הסטרימינג של דיסני, שכוללים את דיסני+, הולו ו־ESPN+, חוו צמיחה מסחררת, עם 235.7 מיליון מנויים בחישוב מצרפי — זאת לעומת 227 מיליון המנויים שנטפליקס, חלוצת התעשייה, מצפה שיהיו לה עד סוף השנה. הוא גם פיקח על הפתיחה מחדש של פארקי השעשועים של דיסני, חטיבה שניהל בעבר, לאחר הסרת הגבלות הקורונה.
צ'אפק קיבל לידיו את המושכות בפברואר 2020, זמן קצר לפני שפרצה המגפה, כך ששבועות ספורים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד הוא נאלץ לסגור את פארקי השעשועים ופעילויות נוספות של החברה. בתוך זמן קצר החלו גם המחלוקות עם איגר, שנותר בתפקיד יו"ר והציע לקחת על עצמו נתח גדול יותר בניהול החברה במהלך המשבר. כהונתו של איגר כיו"ר הסתיימה בינואר האחרון.
צ'אפק, יליד המערב התיכון עם תדמית של אדם מאופק, הגיע לדיסני מעולמות השיווק והמכירות, ומעולם לא התקבל על ידי האליטות של הוליווד. זאת בניגוד ליחס שקיבל איגר, שנהנה מהצד היצירתי של הענף ומהזוהר של תעשיית הקולנוע. בריאיון שהעניק ל"פייננשל טיימס" בשנה שעברה התכחש צ'אפק לדימוי היבשושי שלו, של מי שמתעניין רק בשורה התחתונה. "ראיתי יצירתיות בחברה הזו דרך כל עדשה אפשרית", אמר.
בה בעת צ'אפק קיבל החלטות שהכעיסו את הצוותים הקריאטיביים בדיסני, בייחוד בכל הנוגע לסטרימינג. הוא ניהל קרב מתוקשר עם סקרלט ג'והנסון, שתבעה את דיסני על הפסד פוטנציאלי של הכנסה בעקבות ההחלטה להעלות לסטרימינג את סרטה "אלמנה שחורה" במקביל להקרנתו בבתי הקולנוע. ובזמן שהעימות עם ג'והנסון כבש את הכותרות, מאחורי הקלעים זעמו ראשי האולפנים על הסמכויות שנלקחו מהם תחת שרביטו של צ'אפק, שתעדף את הסטרימינג על פני שאר החטיבות. מרבית הסמכות הוענקה לבן בריתו, קארים דניאל. גרינפילד סבור כי כעת איגר עתיד לשנות את מודל הסטרימינג של צ'אפק. "זה די ברור שמנהלי האולפנים כועסים על אובדן הסמכות שלהם", סיכם.