סגור
משבר אקלים
פארק ילוסטון בארה"ב
פארק ילוסטון בארה"ב. הקרחונים בסכנת היעלמות (צילום: AP)

חשש באו"ם: הקרחונים בקילימנג'רו ובפארק ילוסטון ייעלמו עד 2050

אונסק"ו: קרחונים באתרי מורשת עולמיים מאבדים בממוצע כ-58 מיליארד טונות של קרח בשנה ותורמים לכמעט 5% מהעלייה העולמית הנצפית בגובה פני הים. "זו קריאה לפעולה. רק הפחתה מהירה בפליטת הפחמן הדו-חמצני תציל את הקרחונים האלו ואת המגוון הביולוגי יוצא הדופן התלוי בהם"

כמה מהקרחונים המפורסמים ביותר בעולם, כולל אלה שבפארקים הלאומיים יוסמיטי וילוסטון בארה"ב, נמצאים בסיכון גבוה להיעלמות עד שנת 2050 בשל ההתחממות הגלובלית - כך לפי דו"ח שפרסם אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם.
ההיבט המדאיג ביותר של התחזית הוא שהיעלמותם של כמה קרחונים, כולל אלה האהובים על תיירים ומטפסים, עשויה לקרות ללא קשר למידת עליית הטמפרטורה. הסיבה לכך היא שכדור הארץ כבר התחמם במידה ניכרת בעידן התעשייתי.
אונסק"ו עוקב אחר כ-18,600 קרחונים ב-50 מאתרי המורשת העולמית שלו. לפי הדו"ח שפרסם הארגון, קרחונים בשליש מהאתרים הללו ייעלמו עד 2050 - גם אם ההתחממות הגלובלית תהיה של 1.5 מעלות צלזיוס, שהיא סמן הטמפרטורה העיקרי שנקבע בוועידת האקלים העולמית שנערכה בפריז ב-2015.
קרחונים מוכרים נוספים שנמצאים תחת מעקב של אונסק"ו כוללים את אלה שברכס הדולומיטים באיטליה, בהר הקילימנג'רו בטנזניה וכן קרחונים בארגנטינה ובניו זילנד. "הדו"ח הזה הוא קריאה לפעולה. רק הפחתה מהירה בפליטת הפחמן הדו-חמצני תציל את הקרחונים האלו ואת המגוון הביולוגי יוצא הדופן התלוי בהם", אמרה אודרי אזולאי, מנכ"לית אונסק"ו.


לפי אונסק"ו, "ניתן להציל רבים מ-50 האתרים האלה על ידי שמירה על עליית הטמפרטורה העולמית מתחת ל-1.5 מעלות צלזיוס ביחס לרמות הקדם-תעשייתיות. אבל בתרחיש שבו לא יופחתו הפליטות, כ-50% מקרחוני המורשת העולמית האלה עלולים להיעלם כמעט לחלוטין עד שנת 2100".
קרחונים באתרי מורשת עולמיים מאבדים בממוצע כ-58 מיליארד טונות של קרח מדי שנה ותורמים לכמעט 5% מהעלייה העולמית הנצפית בגובה פני הים. הימים העולים והחמים יותר שמגיעים עם ההתחממות הגלובלית מסכנים מזון שמקורו באוקיינוס ומאיימים על קווי חוף מיושבים.
בדו"ח נפרד, מסר האו"ם שעמידה במגבלות טמפרטורת ההתחממות הגלובלית מחייבת קיצוץ של 45% בפליטות עד 2030. לפי רוב החישובים, המשמעות היא אימוץ מהיר יותר של כלי רכב חשמליים, קידום טכנולוגיה כמו לכידת ואחסון פחמן, ושדרוג רשת החשמל כדי להעדיף אנרגיות שמש ורוח על פני גז טבעי ופחם. שני הדיווחים התפרסמו ימים ספורים לפני פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בשארם א-שייח' במצרים.