סגור
לן בלווטניק הפגנה בהרווארד
לן בלווטניק (צילומים: Tim Bishop, AFP)

הלחץ גובר: גם לן בלווטניק מפסיק את תרומתו להרווארד

לפי סוכנות בלומברג, העמותה המשפחתית של המיליארדר תפסיק את תרומתה לאוניברסיטה בשל התפשטות התקריות האנטישמיות בה ועדותה הבעייתית של הנשיאה קלודין גיי בקונגרס; עד כה תרמה העמותה להרווארד סכום של 270 מיליון דולר

רשימת התורמים שנוטשים את אוניברסיטת הרווארד ממשיכה להתרחב: השם החדש שהצטרף הוא המיליארדר לן בלווטניק, שהונו מוערך בכמעט 40 מיליארד דולר.
בסוכנות בלומברג דיווחו כי העמותה המשפחתית של בלווטניק, המתגורר בבריטניה, משעה את התרומות שלה וזאת לנוכח התקריות האנטישמיות בקמפוס, וכן עדותה השנויה במחלוקת של הנשיאה קלודין גיי בעניין זה בקונגרס, בה טענה כי קריאות לרצח יהודים עומדות במבחן חופש הביטוי. בלווטניק, בעל השליטה בכלל תעשיות, חברת המלט נשר וערוץ 13, הוא בוגר בית הספר למינהל עסקים של הרווארד. לפי גורם המעורה בנושא, הוא ואשתו אמילי עוצרים את התרומות עד שבאוניברסיטה יפעלו נגד האנטישמיות שפושה בקמפוס.
העמותה תרמה עד כה לפחות 270 מיליון דולר לאוניברסיטה, מהם כ-200 מיליון דולר שהועברו ב-2019 לבית הספר לרפואה ((HMS) בקמפוס - התרומה הגדולה בתולדותיו. בסקירה של סימפוזיון מדעי שפורסמה ב"הרווארד מגזין" בחודש שעבר, הוכרה התרומה המשמעותית של בלווטניק לחקר המדעים באוניברסיטה. תרומה בסכום של 10 מיליון דולר שהעבירה הקרן עוד ב-2009 פוצלה בין מעבדה לחקר חיסון לסרטן וחממה ביו-רפואית. ב-2013 העבירה הקרן תרומה בגובה 50 מיליון דולר לאוניברסיטה, גם כן למטרות של קידום מחקר מדעי ופיתוח תרופות.
מדי שנה מכריז בית הספר למנהל עסקים של הרווארד (HBS) על מתמחים שזכו במלגת בלווטניק לליווי פיתוחים מדעיים. עד כה, המתמחים של בלווטניק הקימו 35 חברות בתעשיות הביו-רפואיות, בין השאר, חברה המפתחת תרופות ביולוגיות לסרטן, טיפולים אונקולוגיים מותאמים אישית ותרופה שמיועדת לטיפול בסרטן ומחלות נוירו-דגנרטיביות. בחודש שעבר הוכרזו חמישה מתמחים חדשים.
מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר שורה של בוגרים הכריזו על הפסקת התרומות עד שבאוניברסיטה היוקרתית יפעלו יותר נגד האנטישמיות. הביקורת הזו פוגעת במוניטין של הרווארד וברשת הבוגרים המסועפת שלה. יתרה מכך, המהלכים עלולים לפגוע במצב הפיננסי של אחת מהאוניברסיטאות הוותיקות והעשירות בארה"ב, זאת בתקופה של ירידה בהשקעות, והאפשרות שבקונגרס יצמצמו את התמיכה הפדרלית. "הבעיה של הרווארד היא שכל מקורות ההכנסה שלה בירידה", אמר דיוויד ברגרון, לשעבר בכיר במשרד החינוך האמריקאי. "היכולת שלהם לגייס תרומות בהחלט נפגעה, והיכולת שלהם למנף את התמיכה הפדרלית בסכנה".
בין התורמים שעד כה הודיעו על הפסקת תרומותיהם ניתן להזכיר את קרן וקסנר, ביל אקמן ובני הזוג עידן ובתיה עופר.
תגובה זו מצד התורמים מגיע בשעה שבהרווארד מתמודדים עם עלייה בהוצאות, כולל משכורות ותחזוקה. ההוצאות התפעוליות בשנה שעברה הסתכמו ב-5.9 מיליארד דולר, כשהמשכורות וההטבות ל-20 אלף אנשי הסגל היוו מעל מחצית מהתקציב. קרן התרומות של האוניברסיטה עמדה ביוני – לפני נטישת התורמים - על 50.7 מיליארד דולר. במהלך השנה הפיסקאלית האחרונה, תרומות היוו 37% מההכנסות, ובכך הפכו למקור ההכנסה הגדול ביותר.
בלווטניק, יליד אודסה, הוכרז ב-2021 כאיש העשיר בבריטניה, שם קיבל אזרחות ותואר אבירות המלכה אליזבת השנייה, בשנת 2017. לבלווטניק גם אזרחות אמריקאית. את עושרו הוא צבר ברוסיה בשנות ה-90 בעקבות הפרטת תעשיות האלומיניום והנפט. ב-20 השנים האחרונות הוא שילש את הונו באמצעות השקעות בליונדל באזל, וורנר מיוזיק והשקעות רבות בתחומי הנדל"ן, המלונאות והבידור.