סגור
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

"המיתון הסתיים": כלכלת בריטניה התרחבה ב-0.1% בפברואר

אחרי שני רבעונים של התכווצות ב-2023, כלכלת בריטניה ממשיכה במגמת הצמיחה של ינואר, בעיקר הודות לתפוקה התעשייתית

התמ"ג הבריטי צמח ב-0.1% בפברואר, כך לפי נתונים שפרסם היום (ו') משרד הסטטיסטיקה הלאומי (ONS) במדינה. מדובר בסימן נוסף לחזרה למגמת צמיחה השנה. הנתון החודשי עולה בקנה אחד עם התחזית שהתקבלה בסקר שערך רויטרס. על בסיס שנתי, התמ"ג הבריטי נמצא עדיין בהתכווצות של 0.2%.
כלכלת בריטניה התכווצה ברבעונים השלישי והרביעי של 2023, מה שהכניס את המדינה למיתון. בינואר נרשמה צמיחה קלה, שתוקנה אתמול ל-0.3%. תפוקת מגזר הבנייה שהניעה את הצמיחה בתחילת השנה ירדה ב-1.9% בפברואר, אך התפוקה התעשייתית הפכה למנוע הצמיחה המרכזי עם עלייה של 1.1% בפברואר, בעוד שהצמיחה במגזר השירותים הבריטי האטה מ-0.3% ל-0.1%.
הנתונים "מאשרים שהמיתון הסתיים" בשנה שעברה, אמר פול דיילס, כלכלן בריטניה בכיר בחברת קפיטל אקונומיקס. "אך בעודנו מצפים להתאוששות כלכלית טובה יותר, אנו בספק שהיא תהיה חזקה מספיק כדי למנוע מהאינפלציה ומשיעורי הריבית לרדת עוד יותר, כפי שנראה שקורה בארה"ב, הוסיף. האינפלציה בבריטניה ירדה ביותר מהמשוער במרץ, לשפל של כשנתיים וחצי – 3.4%.
בארה"ב, עם זאת, היו עליות המחירים גבוהות מהצפוי, עם 3.5% השבוע, ודחו את ההימורים על התחלת הורדת שיעור הריבית מהקיץ לספטמבר, מה שהעלה גם את השאלה האם בנקים מרכזיים אחרים יושפעו מתחילת ההורדה המאוחרת של הפדרל ריזרב, במיוחד אם הדולר האמריקאי יתחזק. גולדמן זאקס תיקן היום את התחזית שלו למספר הורדות הריבית הצפויות השנה על ידי בנק אוף אינגלנד מחמש לארבע, וחזה שההורדות יחלו ביוני, לפני שיאטו לקצב רבעוני. סיימון פרנץ', כלכלן ראשי בחברת פנמור גורדון, אמר היום שבעוד הבנק של אנגליה הינו גוף עצמאי, קובעי המדיניות עדיין ייקחו בחשבון את הבחירות המתקרבות במדינה, שפוליטיקאים מאמינים שייערכו במחצית השנייה של השנה.