סגור

ממשל ביידן מציע להגדיל התמלוגים על קידוחי נפט; הירוקים: "הנשיא הפר את הבטחתו"

דו"ח שפרסם משרד הפנים האמריקאי מציע להגדיל את התמלוגים ודמי השכירות שמשלמות חברות האנרגיה עבור קידוחים בשטחים ציבוריים; בארגונים הירוקים זועמים: "לנשיא ביידן אין שום כוונה לעמוד בהבטחה שלו להפסיק את הקידוחים בקרקעות ציבוריות"


ממשל ביידן הציע אתמול (ו') שורה של רפורמות שיובילו להגדלת העלויות של חברות אנרגיה שקודחות בשטחים ציבוריים בארה"ב. עם זאת, התוכנית לא כוללת המלצה להפסיק לגמרי את החכרת השטחים הציבוריים לצורך קידוחים.

באתר CNBC דיווחו כי הדו"ח המצופה שפורסם על ידי משרד הפנים, המליץ להעלות את התמלוגים והשכירות לחברות הקידוח, והעדפת החכרת שטחים באזורים עם פוטנציאל משאבים ידוע והימנעות מאזורים שאפשר לפתח כדי להגן על בתי הגידול של חיות בר ומשאבים תרבותיים.
הדו"ח מגיע לבקשתו של הנשיא ג'ו ביידן, זאת לאחר שהורה בינואר על הפסקה החכרת שטחים ציבוריים לחברות נפט וגז; עם זאת שופט בלואיזיאנה הקפיא ביוני את האיסור הזה.
קידוחים בשטחים ציבוריים מכניסים לרוב לחברות מיליאדי דולרים בהכנסות, אך גם גם אחראיים לכרבע מפליטת גזי החממה של המדינה. עם זאת, בדו"ח לא ציינו שהממשל צריך להביא בחשבון את ההשפעה האקלימית בעת אישור פרויקטים חדשים.

1 צפייה בגלריה
קידוח נפט הפקת נפט טקסס ארה"ב
קידוח נפט הפקת נפט טקסס ארה"ב
קידוח נפט
(צילום: גטי אימג'ס)
לפי הדו"ח, תוכנית הנפט והגז הפדראלית, המעוגנת בחוק, לא מספקת החזר הוגן למשלמי המסים ולא מביאה מספיק בחשבון את ההשפעה ההרסנית על הסביבה. לפיכך, הדו"ח ממליץ על אימוץ חוקים חדשים שייקרו את התמלוגים ועלויות אחרות לחברות. שיעור התמלוגים המינימלי עומד כיום על 12.5% להפקת נפט וגז על שטחים פדראליים.
"המדינה שלנו עומדת בפני משבר אקלים חמור שמשפיע על כל אזרח ואזרח", מסרה שרת הפנים דב האאלנד בהצהרה. "למשרד הפנים יש מחויבות לנהל בצורה אחראית את השטחים הציבוריים שלנו, לספק החזר הוגן למשלמי המסים ולבלום את ההשלכות על האקלים, זאת תוך שמרה על צדק סביבתי".
ואולם בארגונים הסביבתיים התאכזבו מהדו"ח וטענו שאינו מתייחס מספיק להשפעות הקידוחים על האקלים ואף סותר התחייבות של ביידן להפסיק את הקידוחים בקרקעות ציבוריות. יש שגרסו שהדו"ח פורסם בחופשת חג ההודיה בכוונה כדי לא למשוך תשומת לב. "פרסום הדו"ח הפגום הזה בזמן חופשה ארצית הוא ניסיון מביש להסתיר את העובדה שלנשיא ביידן אין שום כוונה לעמוד בהבטחה שלו להפסיק את הקידוחים בקרקעות ציבוריות", מסר מיץ' ג'ונס, מנהל המדיניות בארגון הסביבה Food & Water Watch. "עלייה קלה בתמלוגים שמשלמים המזהמים תהיה בעלת השפעה אפסית במלחמה על משבר האקלים, ולמעשה תהפוך את הממשל לתלוי יותר בדלקים מאובנים כמקור להכנסות".
ממשל ביידן העניק 3,091 אישורי קידוחים על קרקעות ציבוריות - קצב של 332 בחודש, מהיר יותר מאשר של ממשל טראמפ - 300 אישורים בחודש.